• MariaJuj

Vad saknar du i London?

Är det något man saknar i London? Menar någon mat t ex...vet välling inte är så vanligt (så det kommer åka med)...men tänkte på annat...hörde färsk jäst inte finns såvida man inte söker upp en "svensk" butik...är det något annat som man tar som självklart här som inte finns där?
    Både saker och sånt i mat väg...

Vad saknar ni?

• Svar på tråden Vad saknar du i London?
  • londonkarin

Hej,

Jag saknar lugn och ro! Vi bor nara en ganska stor vag i SW18 och sa fort man satter en fot dar ar det polisbilar, ambulans, lastbilar etc. som kan gora en mer eller mindre galen.
    Saknar inte mat sa himla mkt. da man kan fa tag pa det mesta har samt att det blir en och annan tur till Ikea for falukorvs-inkop! Den sverige inkopta vallingen har precis tagit slut men det funkar lika bra med follow on formula for min lilla flicka.

Saknar aven mojligheten att nastan alla kan ha sina barn pa dagis i Sverige. Var flicka ska snart borja pa dagis och det kommer kosta oss en formogenhet!

Kom precis pa en sak till (listan kan nog bli lang nu nar jag tanker efter :o)
    HUSEN i England har en samre standard och det ar svinkallt. Vi har turen att bo i en nybyggd lgh. for tillfallet men har bott tidigare ar pa alla mojliga konstiga stallen och har frysit konstant och trixat med daliga varmvattenberedare och otata fonster.

Listan kan nog bli lang men tror det far racka for att inte gora dig alltfor deprimerad haha..
    Lycka till med flytten. Fraga garna om det ar nat du undrar over i London.

/Karin

• svenskflickan

Saknar:

- Losgodis
    - Utbudet pa halstabletter
    - Ahlens, Granit, Lagerhaus, Indiska
    - Farskjast (torrjast ar knepigt att baka med!)
    - Kexchoklad
    - Rabarber & Gradd tea och andra roliga smaker pa tea
    - Marabou choklad
    - Kanelbullar!
    - Lussebullar (brukar iochforsig baka sjalv)

Oj, blev en hel del godis och choklad pa listan :)

• Eled

Mina brosor saknar alltid salt lakrits och surt godis. Även Kalles kaviar.

• MariaJuj

läste någonstans saffran kunde vara knepigt få tag i stämmer det?

ojoj ingen Marabou hur ska jag klara mig Min enda last här i livet...jaja får ta börja med en ny då...kanske lång långa promenader *ler*

Alltid bra börja o göra något nyttigare...får ta byta last då... ...måste fundera lite på vad det ska bli...

• MariaJuj

londonkarin det e svårt göra mig deprimerad Man vill ju höra båda sidor av liver i London...så man inte senare kommer dit o missat något på tok galet...så både positiv o negativ info är till stor glädje för mig...
    Min tjej äter inte gröt så jag har fått henne till att dricka välling annars vaknar hon hungig så tidig på morgonen...det e ju skönt de dagar man får sova lite lite på morgonen o inte behöva gå upp 03.30-4.00 tiden för att tjejen e hungrig...
    Så kommer nog bli en del välling med, tror inte hon kommer vilja dricka det så länge till...eller så känns det så nu bara för att hon e sjuk...

svenskflickan Kul se dig här Ja det blev en lång lista med sötsaker...har de inget liknade som är någotlunda lika gott...sen det med brist på te...är de te "snobbr" o vill inte tillföra olika smaker...hehe man tror ju England är tee landet hehe

Eled salt o surt kommer inte bli nästa beroende då När nu inte Marabou finns lätt tillgängligt...men har för mig jag sett både lakits och marabou choklad i "svenska" butiker....

• svenskflickan

Jag trodde forst att saffran inte gick att fa tag pa och brukade be min mamma skicka det i posten, men jag har nu sett att de saljer det pa valsorterade matbutiker typ Sainsburys.
    Saffransbullar saljer de foresten inte har sa man maste baka sjalv.
    Engelsman har for ovrigt ingen aning om vad saffransbullar, advent och lucia ar, och ingen adventskalender pa TV har de heller!

En annan sak som jag brukar be min syster skicka med post ar Idominsalva. Bra till allt och gar inte att hitta nagot likvardigt har.

Det har med tea't ar valdigt konstigt. Som du sade sa tanker man ju pa England som teats hemland, men icke!
    I matbutiker finns typ 15 olika marken av te med precis samma smak och de frukt-tea som finns ar inte sant som finns i Sverige som man har mjolk i.
    Hittar man en teabutik saljer de typ 100 olika varianter av Earl Grey. Valdigt konstigt. Sa tea brukar jag flitigt kopa med mig pa Sverige besoken.

• MariaJuj

brukar inte köpa bullar eller saffransbullar...tycker det e godast göra själv...
    advenstklender är inget mina barn fattat tycke för så kommer nog inte saknas
    Lucia är ju bara för sött o dottern älskar att klä ut sig...men inget som säger att hon inte kan lussa för familjen Bra att veta dock...när man inte bor där är det inget man har kännedom om ..

Ang teet så e det ju lite smått komiskt

ska köpa lite extra idominsalva...det är ju som du säger verkligen bra till mycket...

• MariaJuj

jag är ingen bra brödbakare..såvida det inte gäller tunnbröd eller bullar...
    Ska jag baka matbröd utan sådana färdiga påsar som finns...gör jag allt själv blir det på tok för kompakt Så får då vänja oss vid brödet du sa finns
    ...eller komma på varför brödet inte blir luftigt som tänkt ..fast vet inte om tiden skulle räcka till det...

• svenskflickan

I matshoppen pa IKEA saljer de sanna dara klara pasar dar man bara haller i jasten och tillsatter vatten, Lingonbrod ar det. Blir jattegott! Och det blir redigt morkt brod.
    Saljer aven Marabou choklad, pepparkakor, sill, lax, dillchips, knackebrod, kottbullar, pyttipanna och kopparbergs cider (aven alkoholfri vilket har varit super nu nar jag har varit gravid)

IKEA shoppen har raddat mig manga ganger nar langtan efter Sverige blivit for stark!

• destiny391

Ett tips ar att ga till en av alla de polska affarer som finns har i London. Dar kan ni fa tag pa farsk jast (15 pence for 100 g), filmjolk, mannagryn, matlagningsgradde (den dar milda delfina eller vad den nu heter i sverige) och massa andra saker :)

Svar på tråden Vad saknar du i London?