I vårt hus fick vi ett radonvärde på strax under 400 (lägre på övervåningen, högre på nedervåningen). Under förutsättning att ni inte är rökare är riskerna mycket små, när värderna är så pass låga. Har ni tänkt bo där hela livet så är det att rekommendera att göra något åt det på sikt, men det är liksom ingen brådska. Jag har fått det förklarat för mig att om våra barn bor i vårt hus under uppväxten (utan åtgärd då) så gör de av med halva sin "livsdos" av radon, på ett ungefär.
Vi har som plan att åtgärda detta, men om det tar några år, så är det liksom inte hela världen.
Vilken åtgärd man utför beror på varifrån radonet kommer (framgår det?). Om det kommer från berggrunden/marken kan man ex sätta in en radonsug under huset (ska vi göra). Tror inte att det kommer att påverka elräkningen så mycket. Att se över ventilationen kan säkert vara lämpligt i vissa fall. I andra fall är det kanske radon-tapeter som gäller (om det sitter i väggarna).
Det finns flera företag som arbetar med radonsanering, ring någon och fråga bara lite löst om olika åtgärder, vad det kostar (tänk bara på att de såklart vill sälja och kanske förstärker riskerna). Eller hör med kommunen (typ bygglovsavdelning) de borde kunna ge information om radon.
Det går absolut att leva i ett hus med radonvärde på 270 utan några snabba åtgärder. Anser jag då :).