Samband Östrogen och PCO
Jag har precis tagit mina prover för PCO som jag misstänker att jag har . Läkaren kunde inte avgöra på ultraljudet eftersom det var några små cystor som kunde vara, men behövde inte vara PCO. Det är bara 6 mån sen jag slutade med p-piller kanske kan det var därför det inte var mer. Nu till saken:
Jag har alltid lidigt av torra slemhinnor. Min gynekolog gav mig för nåt år sen Ovesterin vaginaltabletter som är ett lokalverkande östrogenpreparat. Av någon anledning så blev jag av dessa normal i magen. Normalt sett är jag stenhård alltid. Kan någon förklara sambandet?
Gör metaformin så att hormonerna rättar till sig, eller ger det endast regelbunden mens?
Jag har ca 7-8 veckor mellan mens. Eftersom man kan misstänka att jag det är nåt med hormonerna eftersom jag blev bättre av östrogenet så undrar jag hur hormoner och Metaformin hänger ihop.
Övriga symptom jag har är torrhet i slida/underliv, återkommande svampinfektioner, typ efter varje mens, torr hy, lite småfinnar, grov hårväxt på främst ben. Högt blodsockervärde.
Har även tidigare drabbats av försvagningar hux flux lite då och då i en hand/arm. Undrar om det kanske kan ha samband med sockervärdet? Nån som vet? För någon dag sedan började min hand skaka, det var läskigt, kanske kan det vara sockervärdet?
Vore tacksam för lite feedback!