• Hang

Samband Östrogen och PCO

Jag har precis tagit mina prover för PCO som jag misstänker att jag har . Läkaren kunde inte avgöra på ultraljudet eftersom det var några små cystor som kunde vara, men behövde inte vara PCO. Det är bara 6 mån sen jag slutade med p-piller kanske kan det var därför det inte var mer. Nu till saken:

Jag har alltid lidigt av torra slemhinnor. Min gynekolog gav mig för nåt år sen Ovesterin vaginaltabletter som är ett lokalverkande östrogenpreparat. Av någon anledning så blev jag av dessa normal i magen. Normalt sett är jag stenhård alltid. Kan någon förklara sambandet?

Gör metaformin så att hormonerna rättar till sig, eller ger det endast regelbunden mens?
    Jag har ca 7-8 veckor mellan mens. Eftersom man kan misstänka att jag det är nåt med hormonerna eftersom jag blev bättre av östrogenet så undrar jag hur hormoner och Metaformin hänger ihop.

Övriga symptom jag har är torrhet i slida/underliv, återkommande svampinfektioner, typ efter varje mens, torr hy, lite småfinnar, grov hårväxt på främst ben. Högt blodsockervärde.

Har även tidigare drabbats av försvagningar hux flux lite då och då i en hand/arm. Undrar om det kanske kan ha samband med sockervärdet? Nån som vet? För någon dag sedan började min hand skaka, det var läskigt, kanske kan det vara sockervärdet?

Vore tacksam för lite feedback!

• Svar på tråden Samband Östrogen och PCO
  • Emma 84

Hej!

Tyvärr har inte jag direkt något svar på dina frågor men jag tänkte att jag kan berätta om mina symtom. Jag är oxå lite småfinnig speciellt på ryggen och vid hakan. Jag har även grov hårväxt på benen och lite gran på magen men ingen annanstans. Jag har bara lite längre hår under hakan men inga grova eller mörka där i alla fall. Sedan har jag gått upp jätte mycket i vikt när allt detta började för ca 2 1/2 år sen. Fick min diagnos för 8 månader sen. Jag har inte haft min mens på 13 månader nu fastän att jag har gått ner 13,5 kilo så nu måste jag kämpa ännu mer för att lyckas. Jag har oxå stickningar i mina armar och ben i bland om jag håller tex armarna över huvudet eller lägger upp benen på bordet när jag sitter i soffan. Det tar typ 10 sek sen kommer stickningarna så då får jag ändra ställning. Detta var lite om mina symtom.

När skulle du få reda på om du har pco-s?

Kram Emma

• Hang

Hej Emma,

Starkt att gå ner så mycket!

Tack för ditt svar.

Jag har också lite längre hår på hakan, fast mest ljusa. Men tittar man i vissa ljus (hatar det) ser man nästan skäggig ut fast tunna hårstrån. Detta är inget som syns om man inte tittar nära eller i speciellt ljus. Dock har jag några grövre hårstrån (känns som de blir fler och fler) som jag rycker med pincett. De sitter på hakan.

Går du på någon behandling? Berätta gärna hur du upplever den.

Jag är 25 år och väger 64 kg, 168 cm lång. Skulle vilja väga något kilo mindre, men är ju absolut inte överviktig utan normalviktig men har lite mage. Tittar jag på min mor så borde jag väga mindre, hon är smal som en speta.

Jag tog proverna i onsdags och de skulle ta ca 1 vecka-10 dagar att få svar som skickas med brev. Så förhoppningsvis i slutet av nästa vecka.

För övrigt så försöker vi inte skaffa barn just nu eftersom jag precis börjat ett nytt jobb med massa utbildningar hela tiden. Men om nåt år så... och då vill man ju inte att det ska bli problem.

Kram Lina

• Emma 84

Hej!

Tack och varsegod!

Som du skrev så syns mina ljusa hår under hakan också i speciellt ljus eller om man tittar riktigt nära och det är inte alltid så roligt. Fundera på att köpa en sån som tar bort håret med hjälp av några vågor eller nåt så att håret lossnar från roten. KOmmer inte ihåg vad den heter men enligt försäljare så ska den vara bättre än rakhyvlar, så det är värt ett försök.

Jag gick på behandling innan men inte nu längre. Jag var med i en studie just om pco-s och den innebar att man fick en stegräknare som man skulle använda och gå minst 10000 steg per dag och man fick även reductil/placebo som ska hjälpa en att gå ner i vikt men man vet inte vilket man får och jag fortfarande inte vilket jag fick. Men i alla fall så var denna studien till för att ta en massa prover och gämföra med andra som har pco-s, det innebar då en massa blodprover och även fettprov från magen. Det plockade dem ut via ett litet snitt under navelen. Sedan var jag på kontroll varannan vecka och sen en gång imånaden där man vägdes och mätes och pratade om hur man mådde mm. Jag blev allt sämre med yrsel, illamående, magont, huvudvärk mm och en del av dessa är biverkningar på reductilen så min läkare bad mig sluta med studien. Jag förklarade för honom att så här hade jag haft det innan, ibörjan när jag blev sjuk men han lyssnade inte så jag slutade i studien som han sa åt mig. Efter det så ändrades deras attityd mot mig och dem ville inte hjälpa mig mer. Jag sa til dem att jag är sjuk fastän att jag inte är med i studien mer. Vi pratades vid några gånger efter det via telefon och läkaren lovade att ringa mig sista gången vi pratade men det var över två månader sedan. När jag gjorde ultraljud en gång efter att ha gått ner allt så hade inte äggblåsorna försvunnit inte en ända. Nu har jag fått tid till en annan läkare på ett annat ställe så jag ska dit den 5 september så vi får se hur det går men jag ska be att få metformin.

Ska du börja någon behandling?

Man vill ju ändå bli frisk även om man inte ska skaffa barn men det fattade inte min gamla läkare.

Kram Emma

• Hang

Jag vet ju fortfarande inte om mina problem är PCO, får förhoppningsvis svar i slutet av veckan. Läkaren sa vid ultraljudet att jag kunde få Metaformin, så det lät inte som det skulle vara svårt att få igenom. Om det nu visar PCO på blodproverna.

Tråkigt att inte bli tagen på allvar, hoppas du hittar en bättre läkare.

Jag vet inte om jag tycker det är en bra idé att ta bort allt hår på hakan. Har fått för mig att de blir mörkare och längre och ev grövre när de växer ut igen, men det kanske är inbillning. Än så länge rycker jag bara mina grova hår med pincett, vilket räcker i dagsläget tycker jag.

Återkommer när jag fått provsvaren.
    Här är en bra engelsk sida som jag hittade: www.4woman.gov/faq/pcos.htm

Kram Lina

• Emma 84

Ja det e lite tradigt att inte bli tagen på allvar, så det e bara att hoppas att dem lyssnar på mig nu.

Jag har tagit bort lite hår på hakan och när det växt ut igen så är det varken grövre eller mörkare. men det e kanske bara på mig.

Ja gör det.

kram emma

• Hang

Emma, jag har fått svaret, se ny tråd jag startade med dosering Metaformin.

Kram Lina

• amore

Hej,
    Vilka prover gjorde dom for att se om du har PCO?

Svar på tråden Samband Östrogen och PCO