Irland
Nagon som bor i Irland och kan dela med er av hur det har varit att vara gravid dar med tex besok hos BM samt hur det har varit pa forlossningen.
Stor skillnad fran Sverige?
Nagon som bor i Irland och kan dela med er av hur det har varit att vara gravid dar med tex besok hos BM samt hur det har varit pa forlossningen.
Stor skillnad fran Sverige?
Jag födde min son i Dublin 2007, har dock ingen erfarenhet från svensk mödra- och förlossningsvård så det är svårt att jämföra. Irland är dock det land som av FN klassas som bäst rent säkerhetsmässigt vad gäller dessa områden så man kan känna sig rätt lugn.
Det normala där är att man träffar förlossningsläkare för sina kontroller, dock finns nu en del speciella program med barnmorskor som gör kontrollerna. Man kan gå till privata kliniker då man får träffa samma läkare varje gång, annars blir det olika från gång till gång. Går man privat får man ofta ett snabbt ultraljud varje gång.
Normalt sett ligger man inne tre dagar efter förlossningen, jag gjorde kejsarsnitt så det blev fem dagar.
Det är rätt ovanligt att amma på Irland så man får känna sig lite udda när de delar ut färdiga småflaskor till de andra mammorna...
fråga på bara om det är något du undrar över.
Tack for ditt svar jsmfb.
Kanns ju skont att de ar bast rent sakerhetsmassigt.
Vet du om det ar vanligt att ens partner ar med under forlossningen och ar med en sen under de dagarna man ligger inne (kan de sova dar oxa)?
Att partnern är med på förlossningen är vanligt/normalt och sjukhusen anordnar kurser för paren också. Nu vet jag inte hur det är överallt men på vårt sjukhus fick pappan åka hem 22.00, det hade varit skönt att ha honom där men den möjligheten fanns inte.
Man väljer sitt sjukhus så även i större städer vet man till 100% vart man hamnar på förlossningsdagen, inte som i Sverige där det kan bli panik i semestertider och folk får åka bil längre sträckor för att det är fullt. Vill man gå privat skall man dock ringa och boka in sig hos en läkare så fort man vet att man är gravid.
är du på väg att flytta dit så kan jag tipsa om communities och föreningar där man kan träffa andra mammor (inte bara svenska).
Du far garna tipsa!
Tack!