• Sparrow

Övertrött 4-månaders som blir ledsen nästan varje gång det är dags att sova.

Jag har världens underbaraste son som för det mesta är en glad och nöjd kille. Men de senaste veckorna har han fått svårt att "stänga av" Han blir konstant övertrött och vill ju då givetvis inte sova. Han blir jätteledsen i stort sett varje gång som jag så att säga "brottar ner honom" och han somnar efter några minuters kämpande. Men jag vill ju att han ska tycka att det är skönt att sova och inte att han ska vara ledsen och arg.
    Jag känner att jag snart har provat allt. Tips mottages tacksamt!
    Givetvis så är målet att få honom att somna innan han blir övertrött, men det går så hiskeligt snabbt... Senast idag så funkade att gunga i babyskyddet...
    Är det någon mer som har/har haft det liknande så kanske vi kan ventilera och hjälpas åt?

Han sover bra på nätterna och har i stort sett slutat nattammas, dvs nöjer sig med nappen på natten. Men just dagtid har jag svårt att få honom att varva ner i tid, känns det som. Försökte lägga mig med honom i sängen idag, men han blev bara jättearg och jag fick gå upp och vyssa honom istället.
    Vagnen funkar ju också, men det funkar inte för mig att gå ut ca 5 ggr på en dag....

• Svar på tråden Övertrött 4-månaders som blir ledsen nästan varje gång det är dags att sova.
  • ElinOlsson

Så har mina barn också gjort i den åldern. Ledsna innan de somnar, men det går över. Det är en period som de håller på så och det är lite jobbigt. Kanske finns någon bra väg att ta, men hos oss hittade vi ingen. Som sagt, det gick över efter någon/några månader.

Lycka till!

• advent

Har samma bekymmer min 4 månaders, är det åldern tro?
    Tar oxå emot tips... det känns inte bra att han gråter sig till sömns och han sover oftast bara korta stunder, mindre än en timme, under dagarna. Än så länge sove r han gott på natten, när han väl har somnat. Han har även börjat gråta i sömnen och väcker sig själv ibland genom att gråta.
    Vagn och bilfärder är bra sovtillfällen, men nuförtiden vaknar han så fort vi stannar!

• Luciernaga

Jag har en 4,5 månads tjej och jag har också märkt att ofta på sista tiden så har hon börjat med att gråta och kämpa emot när hon behöver sova och hon famnvaggas för att sedan lägga ner henne. Jag tycker det är jobbigt när hon skriker som något är allvarligt fel (moderkärleken gör en våpig;))
    och samtidigt otrivs i famnen och slingrar/sprattlar men jag upprepar till mig själv att det är övertrötthet och det gäller att stå ut i max 2-3 minuter att vyssja och lugna, för resultaten ger mig en trött bebis som till slut var faktiskt trött och somnar så gott, hon visste bara inte om det:)
    Ja , jag måste upprepa denna tanke varje gång för att orka igenom och om hon inte utar att kämpa emot efter 3 minuter så ändrar jag till en annan psotion eller så försöker jag avleda eller leta upp det som stör henne( tex blöja, hunger, leda osv)
    Det är min andra barn och det var samma sak med min första vid 4 månader och några månader framåt, det är bra om man har någon rutin att hålla fast vid som leder till sovstunden det blir lättare för dom att förstå att det är dags att sova snart.....
    Vet inte om du blev klokare av mitt inlägg ;) men hoppas du hittar något som funkar för er bägge.

• Sparrow

Elin:
    Låter ju mycket positivt att det iaf går över! Tack!
    Även om jag vet att han växer ifrån det så känns det ändå skönt att höra någon säga det.

Advent:
    Jag gissar att det är åldern och min lille kille sover också ytterst sällan mer än 35-40 minuter per sovtillfälle på dagen. Det är så olika dagar också...

Den här veckan ska jag försöka mig på ännu mer rutiner för att se om det kan göra någon skillnad... jag testar allt för att min lilla klimp ska vara glad istället för ledsen.

• Belina

Jag har det likadant med min 4 1/2 månaders. Jag har börjat låta honom sova middag på fasta tider och tycker att det har funkat bra. Inte lika mycket gråt som tidigare. Det kanske kan va nåt att prova?

• Mamarulu

Har du provat att lägga honom i vagnen när han ska sova dagtid?

Har ni möjlighet att låta honom sova utomhus i vagnen hade jag provat det...

• snutt2008

Har för mig att de har en period (utvecklingssprång) runt 4 - 4½ månad. Min son var helt hopplös, grät sig till sömns i ett par veckors tid, även om jag satt med honom.
    Men, det gick över! Nu e han samma glada unge igen (5 mån).

• ElinOlsson

På tal om vagn

Vår son var en sån där bebis som skulle sova i en vagn med mycket skump i. Jag körde honom ofta fram och tillbaka över trösklarna. Skump, skump, skump. Han somnade på nolltid. Hade ofta vagnen innomhus och sövde barnen i. Lägg i bromsen och sätt dej vid bordet, en fot på hjulet och gunga fram och tillbaka. På så vis kan man äta, läsa eller vad man nu vill hinna med samtidigt som man söver bebisen. Sen kan man smyga in vagnen i något stängt rum om barnet behöver lugn och ro.

I värsta fall kan man köra samma teknik på kvällen om det går att lyfta över barnet utan att det vaknar för mycket.

• Bubblan2

Låter helt klart som ett utvecklingsstadie/-språng/-fas.

Läs boken Växa och upptäcka världen så ni får "förståelse" för vad som händer i våra smås huvuden. Det underlättade jättemycket för min del. Kostar 39:- på bokus.se 19:- i frakt om ni vill ha boken snabbt och direkt i brevlådan, om ni kan vänta samt även hämta på utlämningsställe är frakten gratis.

Läs även här:

www.barnsidan.se/cldoc/65.htm

Händelser handlar som fasen vid 19 veckor och där kan klängperioden börja redan vid 14 veckor. OBS! missa inte länkarna till höger pås idan, där hittar ni mer info. Läs även om klängperioderna.

Den här sidan är också bra:

www.familjeliv.se/Foralder/Wiki/a190.html

Stå ut, det går över!

• Sparrow

Tack för alla tips och skönt att höra att det dels går över och att man inte är ensam om dilemmat.

Lillkillen har tidigare vaknat så fort vagnen stannat, eller iaf 5 minuter efter att den stannat, men idag hör och häpna sov han en hel timme ute. Rekord kallar jag det.

Han ändrar sig hela tiden givetvis, men morsan hans hinner inte med.

Svar på tråden Övertrött 4-månaders som blir ledsen nästan varje gång det är dags att sova.