• lilla mej

foglossning pa engelska?

vad heter foglossning pa engelska? nagon som vet?
    tackar

• Svar på tråden foglossning pa engelska?
  • Little J

Det heter "pubis symphysis" eller som man säger mer i vardagligt tal "pelvic pain".

• Marsflickan78

Pelvic joint pain har jag fått lära mig.

• Kersti och Richard

Jag bor och födde min dotter i England och det barnmorskorna och läkarna i England sa till mig att det hette var iallafall "Loose Pelvic".

• Jess

Foglossning er bara vanligt for oss fron Skandinavien. So po engelska behovs inte det ordet. Inte roligt att ha foglossningsbesver ner ingen fattar vad man pratar om och ingen tycker synd om en.

• lilla mej

japp, det finns inget ord for det tydligen. Men dom fattar vad det ar man menar sa fort man forklarar...

• Elyelle
    Jess skrev 2009-04-13 04:00:08 följande:
    Foglossning er bara vanligt for oss fron Skandinavien. So po engelska behovs inte det ordet. Inte roligt att ha foglossningsbesver ner ingen fattar vad man pratar om och ingen tycker synd om en.
    Ja, for mig var det ocksa i princip att "suck it up", det tillhor graviditeten. Ja, ja - nu ar det ett minne blott, forutom alla "fina" balten jag hann skaffa mig i borjan.
    Det var visserligen inte sa roligt, nar man var i situationen, da jag var tvungen att sta upp och sitta pa huk en hel del pa jobbet. Kan saga att jag ger alla gravida i serviceyrken mycket mer dricks an vanligt numera..
  • lilla mej

det ar sant det "daltas" inte sa mycket med gravida har. Attityden ar mer du ar gravid inte sjuk.... tur att jag inte haft nagra storre problem.

Elyelle skrev 2009-04-13 14:11:08 följande:
    Ja, for mig var det ocksa i princip att "suck it up", det tillhor graviditeten. Ja, ja - nu ar det ett minne blott, forutom alla "fina" balten jag hann skaffa mig i borjan. Det var visserligen inte sa roligt, nar man var i situationen, da jag var tvungen att sta upp och sitta pa huk en hel del pa jobbet. Kan saga att jag ger alla gravida i serviceyrken mycket mer dricks an vanligt numera..
  • lilla mej

symphysis pubis dysfunction, hittade jag presis det ar nog ett fint utal pa foglossning

• christinaiskottland

Det mest korrekta uttrycket ar "loosening of the ligaments which causes pelvic pain", det forstas av alla jag kommit i kontakt med, vare sig det var privata eller sjukhuspersonal.

• SkiptonMaria

Hej,
    heter SPD, eller symphysis pubis dysfunction, och är minst lika vanligt här i england som i sverige. Man bli remiterad till sjukgymnast och/eller osteopath av antingen barnmorskan (midwife) eller av doktorn (GP), gratis så klart (som allt annat inom sjukvården här!) och behövs det får man support bälte, kryckor eller i värsta fall rullstol. Har haft SPD i alla mina graviditeter och fått utmärkt hjälp av sjukvården.

Maria

• Kalinka
    SkiptonMaria skrev 2009-05-18 20:53:25 följande:
    Hej, heter SPD, eller symphysis pubis dysfunction, och är minst lika vanligt här i england som i sverige. Man bli remiterad till sjukgymnast och/eller osteopath av antingen barnmorskan (midwife) eller av doktorn (GP), gratis så klart (som allt annat inom sjukvården här!) och behövs det får man support bälte, kryckor eller i värsta fall rullstol. Har haft SPD i alla mina graviditeter och fått utmärkt hjälp av sjukvården. Maria
    OT, men all mödravård är faktiskt gratis i Sverige också.
  • SkiptonMaria

Kalinka - jag menade att remissen till sjukgymnast samt osteopath/kiroprakter är gratis, något åtminstående jag har fått betala för i Sverige tidigare. Att MVC är gratis det vet jag, vad jag påpekade var att alla annan vård är också gratis. Precis som tandvården och alla mediciner.

• Kalinka
    SkiptonMaria skrev 2009-05-18 22:05:59 följande:
    Kalinka - jag menade att remissen till sjukgymnast samt osteopath/kiroprakter är gratis, något åtminstående jag har fått betala för i Sverige tidigare. Att MVC är gratis det vet jag, vad jag påpekade var att alla annan vård är också gratis. Precis som tandvården och alla mediciner.
    Det jag menade var att all mödravård är gratis. Läkarbesök, sjukgymnast, psykolog. Däremot inte läkemedel.

Man behöver inte betala för tex sjukgymnasten när det är mödravård det handlar om.
  • SkiptonMaria
    Kalinka skrev 2009-05-18 22:17:33 följande:
    Det jag menade var att all mödravård är gratis. Läkarbesök, sjukgymnast, psykolog. Däremot inte läkemedel.Man behöver inte betala för tex sjukgymnasten när det är mödravård det handlar om.
    Ok, det visste jag inte. Jag fick betala för både sjukgymnasten och kiropraktern förra gången jag var gravid (2005), om jag minns rätt låg det då på ca 120kr per gång, kom iofs ganska snabbt upp i högkostnadskorts klassen.
  • Londonvibes
    Kalinka skrev 2009-05-18 22:17:33 följande:
    Det jag menade var att all mödravård är gratis. Läkarbesök, sjukgymnast, psykolog. Däremot inte läkemedel.Man behöver inte betala för tex sjukgymnasten när det är mödravård det handlar om.
    Jag fick betala för sjukgymnast när jag var gravid och gick dit för foglossning och min bäbis är nu fem veckor så det var nyligen.
  • Kalinka
    Londonvibes skrev 2009-05-19 23:13:15 följande:
    Jag fick betala för sjukgymnast när jag var gravid och gick dit för foglossning och min bäbis är nu fem veckor så det var nyligen.
    Konstigt. Kan det skilja sig mellan landstingen?
Svar på tråden foglossning pa engelska?