• Nr 14

Vad kan man begära/önska/begära inför sin förlossning?

Hejsan!

Vid min förra graviditet gick jag nästan tre veckor över tiden, blev efter två dygns värkar igångsatt och det hela slutade med sugklocka, klipp och en tid i rullstol pga nervskada som sedan tack och lov gick tillbaka.

Nu har min BM skickat remiss till förlossingens avdelning för de som är rädda och jag väntar på samtal därifrån, men jag undrar om ni andra som är förlossningsrädda vet vad man kan önska/kräva/begära?

Jag vill tex inte gå över tiden hur länge som helst, kan man kräva igångsättning tex? Redan nu visar min kurva på magen att bäbisen är stor (förra vägde nästan 4,5 kg och då låg jag hela tiden på normallinjen på kurvan).

• Svar på tråden Vad kan man begära/önska/begära inför sin förlossning?
  • MS82

Hej

Hade oxå en jobbig förlossning förra gången, har nu gått på samtal och allt känns mycket bättre.
    Bara att få prata om det som hände förra gången hjälpte mig väldigt mycke. Ska ni på ul en extra gången i v 37 och då även prata hur vi ska fortsätta gravidteten.

Hoppas du tycker samtalen hjälper dig oxå.

• 4barnsMom

Jag skulle kräva en igångsättning nån vecka före bf om du känner att du inte vill gå över igen..

Jag vet hur stressande det är att gå över och veta att man väntar stort.. (Saga vägde 5160gr) Jag har iof inte haft några problem att föda men ändå... Bara att veta att de ligger där och växer till sig när de redan är färdiga

Och samtal så man kan se vad som gick som det gick förra gången

Lycka till!!!

Samuel-97 Elin-00 Elias-06 Saga-07
  • Nr 14

Tack för svaren!
    Ja om man ligger på/över normalkurvan kanske man kan be att få bli igångsatt före BF denna gången, det hade jag inte tänkt på. Förra gången så fixerade sig aldrig huvudet inte ens i v.43!
    När vi var på överburenhetskontroller förra gången så frågade vi om de kunde uppskatta vikten på bäbisen men det sa de att det kunde de inte??? Ljög de medvetet tro, för att inte skrämma en förstföderska? I vissa inlägg här på FL verkar det som folk får veta nästan på grammet vad bäbisen väger i olika veckor?!
    Avdelningen för förlossningsrädda har inte hört av sig till mig än men jag ser fram emot att få komma dit och prata.

• MS82

Vi hade ett UL i v 38 förra gången o fick då en uppskattade vikt på 3800gr, när hon föddes 16 dagar senare, 4 dagar över tiden vägde hon 3820gr, så vilket man får stämmer inte rikitgt.

Så du kan helt klart få en viktuppskattning på ett UL.

• TusseTvå

Hej!

Hörde bara att man skall säga till att man tex inte vill spricka, då hjälper de en.
    Det ska jag göra!

• Nr 14

Tack för alla svar och tips!

Idag (söndag) ringde en jättegullig BM på spec.mvc för förlossningsrädda och vi bokade tid om en dryg vecka!!! Känns skönt men jag har gråten i halsen när jag tänker på allt som komma skall... Bröt ju ihop när min ordinarie BM förde min förra förlossning på tal så jag känner att jag säkert börjar grina bara jag sitter i väntrummet.

Inser att jag borde bearbetat min förra förlossning direkt efteråt eller innan jag blivit gravid igen, men jag har hela tiden kännt att - ärsch, vi fick ju ett friskt och vackert barn!!! Min ordinarie BM vid MVC förra förlossningen frågade efteråt om jag behövde prata men jag skämtade bort det hela med att allt gick ju hyffsat ändå...

Himla skönt att jag fått en tid iallafall!

Om någon har fler tips på vad man kan önska/begära så är jag innerligt tacksam! Förutom viktuppskattning och igångsättning känner jag att jag inte vill ha någon bedövning (eftersom jag blev förlamad sist) men viktigast av allt är att jag INTE får samma arroganta BM som vi hade då!

Kram till er alla som tagit er tid att svara!

Svar på tråden Vad kan man begära/önska/begära inför sin förlossning?