• stinagreta

Alfred, August eller Elis?

Alfred, August eller Elis? Vilket är finast?

• Svar på tråden Alfred, August eller Elis?
  • stinagreta

Jag är mest inne på Alfred jag med, måste bara övertyga sambon...
    (Då man man säga "du och jag Alfred... " som i Emil i Lönneberga)

• oOrosamarängerOo

Elis såklart då jag har en August är annars fint tycker jag, Alfred gillar jag inte alls, tänker på drängen i Emil i lönneberga.

★♥snitt 22 april♥★
  • siamusen

August, sedan Alfred (gillar Manfred bättre) och sist Elis.

• Lisabella

Alfred är bäst. Det heter min son!

• stinagreta
    SooJuicy skrev 2009-03-05 13:06:59 följande:
    Elis såklart då jag har en August är annars fint tycker jag, Alfred gillar jag inte alls, tänker på drängen i Emil i lönneberga.
    Ja Han är ju jättesnäll och fin. Bättre att heta som honom än som Emils pappa (vad nu han hette)

Förresten. Om man heter Alfred - får man "automatiskt" nån sorts smeknamn då? Typ Affe eller nåt menar jag? (eller tror ni han kommer kallas Alfred, det är ju det jag vill)
  • siamusen
    stinagreta skrev 2009-03-05 13:59:51 följande:
    Ja Han är ju jättesnäll och fin. Bättre att heta som honom än som Emils pappa (vad nu han hette)Förresten. Om man heter Alfred - får man "automatiskt" nån sorts smeknamn då? Typ Affe eller nåt menar jag? (eller tror ni han kommer kallas Alfred, det är ju det jag vill)
    Tror inte man kan styra över vad andra barn kommer kalla honom, oavsett namn, men ni kan ju kalla honom Alfred och be era vânner att göra detsamma
  • vilsen

Det beror väl på vad det är för unge som kommer ug

Alfred- Lugn och fridfull till sinnet. Ingen som har bråttom.
    August- Pålitlig kille. Stor.
    Elis- Busig lillebror, eller kanske bara en liten kille med glitter i ögonen.

• prickig

August! Sen Alfred. Gillar inte alls Elis

• stinagreta
    Svar på #12
    Jo det så klart. Vi kanske inte ens tar något av de här tre namnen. Men vilka associationer (vem det passar till) man har till ett namn tror jag varierar. Frågan gällde mest vilket namn tycker ni är finast?
  • oOrosamarängerOo
    Ja Han är ju jättesnäll och fin. Bättre att heta som honom än som Emils pappa (vad nu han hette)Förresten. Om man heter Alfred - får man "automatiskt" nån sorts smeknamn då? Typ Affe eller nåt menar jag? (eller tror ni han kommer kallas Alfred, det är ju det jag vill)
    Haha, jag har alltid haft lite svårt för han så kannske därför jag inte är så förtjust i Alfred. Har oxå generellt lite svårt för r-namn, klarar inte av när folk med dialekt säger r halsen....skåningar, smålänningar 
    ★♥snitt 22 april♥★
  • prickig
    Svar på #10
    Ja Han är ju jättesnäll och fin. Bättre att heta som honom än som Emils pappa (vad nu han hette) Förresten. Om man heter Alfred - får man "automatiskt" nån sorts smeknamn då? Typ Affe eller nåt menar jag? (eller tror ni han kommer kallas Alfred, det är ju det jag vill)
    Emils pappa hette för övrigt Anton.

Man kan väl aldrig vara säker på att det inte blir några smeknamn men man kan ju försöka. Beror väl sen på vad lille Alfred själv tycker om saken. Känner ex två olika Karl som absolut heter Karl, de vägrar båda att kallas Kalle. I ett av fallen var han dock Kalle under hela uppväxten och hans föräldrar insisterar fortfarande på att kalla honom Kalle mot hans vilja, vänner och övriga säger dock Karl.
    Med andra ord, vill ni att han ska heta Alfred så kalla honom det men vem vet kanske han själv vill kallas Affe när han blir vuxen.
Svar på tråden Alfred, August eller Elis?