5 v för tidigt födda - hur mycket sov era första månaderna?
Min gosse (nu 6v) sover mycket dagtid, vaken kanske 1-3 timmar totalt. Normalt tror ni?
Min gosse (nu 6v) sover mycket dagtid, vaken kanske 1-3 timmar totalt. Normalt tror ni?
Min kille föddes i vecka 35. Han sov också mycket i början. Mer än min flicka som föddes bf +1. Är han riktigt vaken och med när han är vaken är det säkert helt ok. Grattis till bebben.
Så gjorde min son också. Han kom 7,5 v för tidigt. Det är först nu vid drygt 3-månaders ålder som han är vaken lite mer. Det är helt normalt så du behöver inte vara orolig.
min dotter är född 7 v förtidigt och nu vid 4 månaders ålder sover hon som en fullgången 2 månaders ungefär, är aldrig vaken mer än 1 tim i sträck sen vill hon sova 40-60 min. När hon ärvaken är hon väldigt vaken och skrattar o pratar och leker i babygymmet.
Tänk på att din bebis egentligen skulle vara imagen till för en vecka sen och hur mycket är en 1-veckas bebis vaken? nästan inget alls.
Min son föddes i v 35+5 men var mycket liten för veckorna.. 1990g å 42,5 cm.. å fortfarande (föddes 25 januari) så gör han knappt annat än sover.. vaken när han äter.. det är allt.. ibland kan han va liten stund vaken å ligga å kolla runt sig..
Min Markus född i vecka 35 och han sov i princip hela tiden första månaden. Han grät aldrig och vi fick väcka honom för att han skulle äta. Det är nog helt normalt. De är som om de vore kvar i magen.
Våran lilla flicka är född 5/2 i v 35+4...Hon sover precis som du beskriver...Kanske vaken max ett par timmar om dagen.
Min kille född i v 34 sov typ jämnt, flickan född i v 33 sov aldrig... så det är nog mest personlighet hos barnet.
Barn växer när de sover... =)
Det är helt normalt att spädbarn sover mycket, vissa veckor är de t om tröttare än vanligt, helt biologiskt, sa de på neo. Vi fick väcka våra små var tredje timme för mat (dygnet runt) för att få dem att gå upp i vikt och då var de vaken en stund, ibland somnade de tvärt efter matning...
Men dottern min var VÄLDIGT trött, hade dålig viktuppgång och visade aldrig hunger, och dessa tecken bör man ta upp med en läkare. Hon fick då behandling för magen sin samt sondmatning för att få mer krafter att äta själv och visa hunger, men det är ju inte det vanliga....
PS. Ha det bra och njut av din lilla =)
Min dotter är född 28 feb i v 34+6. Hon har i princip sovit hela tiden fram tills nu då hon är dryga 2 månader. Nu börjar hon vara mer vaken och nyfiken.