• Midsommartjejen

Får man säga till bonusbarn när man tycker de gör fel trots att de är 16 år?

Tydligen fick inte jag göra det. Jag tyckte hon var oärlig. Men nu ska hon flytta!
    Tyckte jag skulle sluta bry mig om henne. Hon tänker aldrig mer prata med mig.
    Helt otroligt. Är det normalt att föräldrar låter sina barn bete sig så här?

• Svar på tråden Får man säga till bonusbarn när man tycker de gör fel trots att de är 16 år?
  • Viking och Loke

kankse inte att föräldrarna låter de ske...
    Men förstår henne är en "jobbig" ålder och att bli tilsag av nån annan men jag hade gjort likadant....

Har en bonusson på 16 men är så lugna än så länge men visst ha de varit nått jag tyvkt varit fel så har jag sagt de..

• Isnogood

Du är en "föräldraperson" under samma tak o har rätt att "bestämma o begära " samma som bioföräldern under samma tak när det gäller regler o annat i erat hem, hoppas du förstår vad jag menar...

• Majsan70

Man kan väl alltid säga till en person vad man tycker? Bara man gör det på ett bra sätt.
    Att hon skall flytta är väl ganska vanligt i tonårs sammanhang när de möter motgångar. Det skall min son oxå göra när vi diskuterar och han inte vinner den diskussionen.

• Nellee

Låter som en dramatisk tonåring... Jag hade också problem med att någon sa till mig i den åldern. Även mina föräldrar. En av anledningarna var att jag inte var van vid det och inte visste hur jag skulle bete mig. Den lätta vägen att slippa sånt var att hota. Ex att aldrig mer prata med personen, rymma hemifrån, flytta, osv. Ta inte åt dig. Självklart måste du få säga till. Märker man att det inte funkar att hota med sånt ger de flesta med sig, med tiden i alla fall. Man vill vinna helt enkelt.

• Vintervirrig

Hur reagerade din sambo? Har du kunnat säga till henne förut?

Tycker som du att det är konstigta att föräldrarna låter henne bete sig så, men tyvär tror jag det förekommer lite oftare än vad man vill tro. .. Svårt med 16åringar dock som kan tendera reagera lite starkare än "normala människor"

• TessaS

Förmodligen tycker HON en massa om allt som vuxna människor säger till henne. Föräldrar, lärare, etc. Det ingår på nåt sätt i att vara tonåring.
    Men om föräldrarna går med på att hon ska flytta, bara pga att något du sa inte passade henne, så känns det ganska fel.
    Det tillhör ju uppväxten att lära sig hantera motgångar och att uppmuntra eller ens tillåta att man "flyr" när det blir lite uppförsbacke... nej, jag ser inte hur det hjälper varken dig eller tonåringen.

• nika

Om tjejen tillåts flytta under sådana premisser är en eller båda föräldrar fega och det kommer att dra ut på konflikten mellan dig och tjejen.

Tonåringar behöver förutom förståelse också tydliga gränser för när deras hormonbeteende sparkar in. Man ska inte acceptera dramadrottningflykter, men en del föräldrar är själva för konflikträdda för att vilja agera på ett adekvat sätt .

• Midsommartjejen
    Hästarobarn skrev 2009-03-03 10:07:08 följande:
    Du är en "föräldraperson" under samma tak o har rätt att "bestämma o begära " samma som bioföräldern under samma tak när det gäller regler o annat i erat hem, hoppas du förstår vad jag menar...
    Jag förstår precis vad du menar, det handlade om att hon ljugit.. o det tycker jag man kan få säga till om..
  • Midsommartjejen
    Nellee skrev 2009-03-03 10:34:40 följande:
    Låter som en dramatisk tonåring... Jag hade också problem med att någon sa till mig i den åldern. Även mina föräldrar. En av anledningarna var att jag inte var van vid det och inte visste hur jag skulle bete mig. Den lätta vägen att slippa sånt var att hota. Ex att aldrig mer prata med personen, rymma hemifrån, flytta, osv. Ta inte åt dig. Självklart måste du få säga till. Märker man att det inte funkar att hota med sånt ger de flesta med sig, med tiden i alla fall. Man vill vinna helt enkelt.
    ÅH, jag blir så glad av det du skriver! Det är precis så här det är! Tjejen har aldrig fått nej av sina föräldrar o vägrar ta en motgång helt enkelt. Ingen har väl vågat säga sanningen till henne innan. Jag har tröttnat på hennes stil efter lite mer än 3 år. Tack!
  • Midsommartjejen
    Vintervirrig skrev 2009-03-03 11:43:52 följande:
    Hur reagerade din sambo? Har du kunnat säga till henne förut? Tycker som du att det är konstigta att föräldrarna låter henne bete sig så, men tyvär tror jag det förekommer lite oftare än vad man vill tro. .. Svårt med 16åringar dock som kan tendera reagera lite starkare än "normala människor"
    Tack o lov reagerade min man äntligen åt rätt håll iaf! Han tycket jag gjorde rätt. Jag har knappt vågat säga till henne för hon har lindat upp sin pappa nåt så fullständigt innan. Men äntligen vågar min man se sanningen i det hela. Dock har hon o mamman bestämt att hon ska flytta..
  • Midsommartjejen
    nika skrev 2009-03-03 19:03:17 följande:
    Om tjejen tillåts flytta under sådana premisser är en eller båda föräldrar fega och det kommer att dra ut på konflikten mellan dig och tjejen.Tonåringar behöver förutom förståelse också tydliga gränser för när deras hormonbeteende sparkar in. Man ska inte acceptera dramadrottningflykter, men en del föräldrar är själva för konflikträdda för att vilja agera på ett adekvat sätt .
    Som jag sett det hela tiden har båda föräldrarna betett sig omoget o fegt. När flickan varit hos oss har hon förändrats mycket till det bättre, men så fort hon varit nån längre period hos sin mamma blir hon som förbytt. Mamman tycks inte ha krigat klart med min man trots att det är 15 år sen de skildes! Så visst är det jättesynd om detta barn som får höra skit. Men jag har varit schyss mot henne. Har krävt mycket mer av mina egna, men nu fick jag nog.
    Tyvärr har min man varit väldigt konflikträdd pga olika orsaker, men nu verkar även han har fått nog.
  • ewis1
    Hästarobarn skrev 2009-03-03 10:07:08 följande:
    Jag håller verkligen med dig!
  • Vintervirrig
    Midsommartjejen skrev 2009-03-03 23:24:41 följande:
    Tack o lov reagerade min man äntligen åt rätt håll iaf! Han tycket jag gjorde rätt. Jag har knappt vågat säga till henne för hon har lindat upp sin pappa nåt så fullständigt innan. Men äntligen vågar min man se sanningen i det hela. Dock har hon o mamman bestämt att hon ska flytta..
    Vad skönt att han reagerade bra!! Man blir glad över att ens snälla (konflikträdda) man faktiskt tar itu med situationen ibland... Tråkigt att modern låter henne flytta utan att vara den vuxna i den här situatione - vi har varit med om exakt samma sak och nu, efter en tid, så ser vi att situationen blir allt värre. Han som flyttade till mamman beter sig allt sämre och skolan har helt slutat fugnera... Tråkigt! Hoppas det löser sig för er!
Svar på tråden Får man säga till bonusbarn när man tycker de gör fel trots att de är 16 år?