• AC7877

Syskonförsök på Huddinge

Det har precis kommit ut ny information på HS/Karolinskas fertilitetenhets hemsida vad gäller syskonförsök som jag tänkte att det kan vara värt att förmedla vidare. Jag har också ställt lite kompletterande frågor - se fråga och svar nedan.

"Ingen offentligt finansierad syskonbehandling ges. Om nedfrysta embryon finns från tidigare behandlingar kan dessa endast ges genom egenfinansiering.

Syskonbehandling genom donatorinsemination eller ny IVF kan endast ges genom egenfinansiering."

Jag har mailiat och frågat om mer detaljer om detta - se fråga och svar nedan.

FRÅGA

1. Krävs det att det finns kvar tillgänglig sperma från samma donator som användes till barn nr 1 (dvs måste samma donator användas till båda barnen)?

2. Vad är kostnaden för (i) egenfinansierad donatorinsemination och (ii) för ny IVF-behandling

SVAR

"Dessa svar gäller syskonbehandling, d.v.s. de par som fått barn efter behandling här på Fertilitetsenheten. (Har man inte gjort behandling här och vill ha syskon, är det så att man måste också bidra med donator för att kunna få göra behandling, det råder ju brist på donatorer)

1. Det är ingen krav, men helst om möjligt att använda samma donator.

2. Kostnaden för egenfinansierad donatorinsemination är för närvarande 8 500 kr/insemination.
    Kostnaden för egenfinanseirad IVF med donerade spermier är för närvarande 30 500:-
    Priser kan komma att justeras.

• Svar på tråden Syskonförsök på Huddinge
  • semlor

Oj, vad glad jag blir att se ditt inlägg!! Vi har precis pratat om det här med syskonförsök sedan vi var på mvc igår då vi hört "ryktet" om ändrade nya regler... Jag har dock aldrig läst några regler sedan tidigare, vet ej om det funnits tillgängligt eller hur det stått till med den saken. Helt klart iaf så lät det för ca 9 mån sedan som om man kunde få syskonförsök om det fanns sperma kvar av samma donator. Men ok, nu måste man alltså betala. Hm.. Det var ju nåt nytt. Men, men.... det kunde man ju förstå att det ska dras ned på något i dessa dåliga tider...

Men jag blir ändå förvånad och glad efter att ha läst er mailkontakt vad gäller samma donator eller ej!! Wow, jag som trodde de var stenhårda med att det isf måste vara samma donator. Men detta låter ju mycket hoppfullt!! Alltså inget krav... tufft. =)

• AC7877

Hej Semlor - hoppas att allt är bra med magen!

Ja , visst är det bra att det kommit nya regler som gör att det finns bättre möjligheter att få hjälp med syskon (även om det nu kostar en slant - men hellre det än ett gratis lotteri vilket det var tidigare när ens möjligheter beroende på om det fanns sperma kvar från den tidigare dontarn eller inte).

Nu återstår bara att de ändrar reglerna så att båda kvinnorna i ett par kan få möjlighet att få behandling - eftersom de nuvarande reglerna är uppenbart indirekt diskriminerande så är det bara en tidsfråga.

Lycka till med allt!

Cecilia

• båten

Ett steg i rätt riktning. Vi måste även försöka peppa alla vi känner att donera sperma eller ägg, så det går fortare i köerna.

Hur fungerar det med kötid? Tänk om man skulle ha fått barn precis när man kommer fram i kön, och känner att man vill vänta lite innan man ger sig på syskonförsök. Måste man börja från noll då?

• Hera73

Hej, jag har en fråga ang. detta att insemineras med samma donator för fler barn? Varför tycker ni att det verkar viktigt eller bra överhuvudtaget? Rent spontant känns det inte alls viktigt att barn kommer från samma donator, de blir våra barn hur som helst, rent egoistiskt känns det som om man personifierar donator ännu mer genom att båda har samma donator. Det finns kanske ngt som vi inte tänkt på när vi känner så här, skulle gärna vilja höra era åsikter.

• båten

Jag tror det kan vara bra för barnens skull.
    Även om VI inte tycker att det gör någon skillnad så vet man inte hur barnen kommer tänka kring att vara donatorbarn, precis som att adoptivbarn kan förhålla sig till sitt ursprung på olika sätt. För vissa betyder det ingenting, för andra blir det viktigt att söka upp sina biologiska rötter. IFALL ens barn skulle fundera mycket på sitt biologiska ursprung kan det vara skönt för dem att ha ett halvsyskon att spegla sig i. Och även om det skulle uppstå några komplikationer som gör att man vill ha tillgång till besläktade gener så kan det vara en tillgång.
    Hur trygga vi som föräldrar än är med det faktum att barnet kommit till med hjälp av en donator så kan vi faktiskt inte veta hur just våra barn kommer förhålla sig till det.

• hughelund

Hej hej!

Är det bara vi som är förbannade? *förvånad*
    Jag har full förståelse för att regler kan ändras beroende på en massa olika saker och hade vi skrivits in nu skulle det bara vara att acceptera. Men då hade man ju i alla fall fått denna info innan man börjat...

Men för oss, som "hade försök kvar" och vid inskrivningen blivit lovade dessa "oanvända försök" till syskonförsök, känns det ju som att vi blivit lurade. Inte bara det att det nu bara är 3 försök till insemination som gäller (om man inte har IVF-embryon i frysen) och man får betala detta själv. De två IVF-försöken man dessutom hade förr har alltså helt sonika tagits bort.

Vi tycker att det är förj*ligt att först ha fått en information och tagit ställning till det och sedan, nu, fått veta att det vi blev lovade för mindre än ett år sedan inte längre gäller..

Vi har pratat med HS idag och vi fick dessutom infon att det ÄR samma donator som gäller och att om denna inte finns kvar så blir det inget försök alls..

Dels, är det alltså olika information som ges till oss och till TS.. dels kan reglerna tydligen ändras när som helst. Detta oavsett vad som tidigare varit sagts vid inskrivningen. Det känns ju inte speciellt förtroendeingivande och är dessutom vilseledande.

Men, som sagt, verkar bara vara vi som är ordentligt upprörda över det här..

TS; hoppas allt är bra på andra sidan! är ni där permanent eller tillfälligt? sköt om er och hälsa frugan =) Kram // Lotta, Tesse och lilla Ellen

• AC7877

Lotta,

Jag förstår att ni är upprörda - tänkte faktiskt på alla de som fått helt annan information tidigare och vars förutsättningar nu ändrats. Jag tyckte dock att svaret att det inte krävs att det finns sperma från samma donator kvar utan man att i så fall kunde använda något annan vägde upp - även om det nu kostar så är det inte längre ett lotteri om man kan få ett barn till eller inte.

Det verkar dock som om inte ens Huddinge själva vet vad som gäller och därför ger olika information - den information som anges i tråden är citat från skriftligt mailsvar från Huddinge. Om det som ni anger - att det fortfarande krävs att det är samma donator - innebär ju att förändringen är en drastiskt försämring utan någon uppsida alls.

Jag kommer att maila tillbaka till Huddinge direkt och fråga vad det är som gäller.

Här på andra sidan jorden är det varmt (nja - åtminstone varmare än i Stockholm) och skönt - våren har kommit till NYC!

Återkommer.

Cecilia

• Tammie

Hej!
    Jag förstår inte riktigt... När jag pratade med dem på Huddinge fick jag veta att det inte är möjligt att göra syskonförsök där. Menar ni att det nu är möjligt att betala för syskonbehandling? Även om man inte har några försök kvar eller något i frysen?

/Tammie

• AC7877

Jag har nu mailat fram och tillbaka med Huddinge, speciellt efter att det kommit fram att de lämnar motstridiga besked. De verkar faktiskt ha oroväckande lite koll på sina egna regler. Jag är inte riktigt nöjd med det sista svaret jag fick. Nedan följer relevant utdrag (citat) ur mailkorrespondensen i kronologisk ordning.

Fråga 1.

"På er hemsida finns numera följande information: "Syskonbehandling genom donatorinsemination eller ny IVF kan endast ges genom egenfinansiering."

Jag har följande frågor:

1. Krävs det att det finns kvar tillgänglig sperma från samma donator som användes till barn nr 1 (dvs måste samma donator användas till båda barnen)?

2. Vad är kostnaden för (i) egenfinansierad donatorinsemination och (ii) för ny IVF-behandling"

Svar 1.

"Dessa svar gäller syskonbehandling, d.v.s. de par som fått barn efter behandling här på Fertilitetsenheten. (Har man inte gjort behandling här och vill ha syskon, är det så att man måste också bidra med donator för att kunna få göra behandling, det råder ju brist på donatorer)

1. Det är ingen krav, men helst om möjligt att använda samma donator.

2. Kostnaden för egenfinansierad donatorinsemination är för närvarande 8 500 kr/insemination. Kostnaden för egenfinanseirad IVF med donerade spermier är för närvarande 30 500:- Priser kan komma att justeras."

Fråga 2.

"Tack för det utförliga svaret nedan - det uppskattas att ni kan ta er tid och svara på frågor!

Jag är speciellt glad över svaret att det inte längre krävs att det finns sperma kvar från den donator som användes till barn nummer 1, utan att man, om det inte finns sperma kvar från samma donator, kan få använda en annan donator istället. Detta innebär att det inte längre är ett rent lotteri om man kan få syskonförsök eller ej. Det verkar dock som om andra par fått annan information vid telefonkontakt med Fertilitetsenheten varför jag bara ville dubbelkolla detta med dig. Ditt besked nedan är mycket klart men för att lugna mig själv så skulle jag bara gärna vilja få detta besked bekräftat."

Svar 2 (a).

"Blir lite fundersam när du säger att olika svar ges.
    Tar upp frågan i vårt donationsteam, ber att få återkomma så snart det är möjligt."

Svar 2 (b).

"När det gäller syskonbehandling så är det i princip samma donator som vid första behandlingen som används, skulle den dontorn ha tagit tillbaka sitt samtycke, kan det bli aktuellt med annan donator."

Fråga 3.

"Tack för svar. Följdfråga med vändande post. Jag förstår inte riktigt svaret. "Tagit tillbaka sitt samtycke" antyder att det finns donerad sperma kvar. Vad gäller om (i) det inte finns någon sperma kvar från samma donator eller (ii) om donatorn redan gett upphov till max. antal barn (om det nu finns någon sådan regel som kan förhindra syskonförsök)?

Som jag förstod ditt ursprungliga svar så gällde att man kunde byta donator om det av något skäl, vilket skäl det än må vara av ovan angivna, inte går att använda samma donator (jag förstår givetvis att man som huvudregel vill använda samma donator - frågan gäller om det inte är möjligt). "

Svar 3.

"Försöker härmed förklara/förtydliga vad som för närvarande gäller vid spermadonationsbehandling. Eftersom denna behandling endast kan utföras som vi får spermadonatorer, d.v.s. män som frivilligt hör av sig och vill donera.

Vi kan endast säga hur det ser ut i dagsläget d.v.s. vad vi har i vår spermabank.
    När en donator har lämnat klart har vi i regel också "täckt" för eventuell syskonbehandling. Skulle den donatorn återta sitt samtycke eller avlida, är det beroende på hur stor tillgång vi har av donatorer just då, som avgör om vi kan erbjuda en annan donator eller om paret måste bidra med donator för att kunna få egenfinansierad syskonbehandling.

info, hittils har det varit mycket få som återtagit sitt samtycke etc.

Prioritet spermdonationskön/tillgång donatorer;
    De som inte fått någon behandling får behandling i första hand.

Regler/kriterier kan komma att ändras framöver, se vår hemsida för aktuell information. www.karolinska.se/fertilitetsenheten"

Svar på tråden Syskonförsök på Huddinge