Jag har nu mailat fram och tillbaka med Huddinge, speciellt efter att det kommit fram att de lämnar motstridiga besked. De verkar faktiskt ha oroväckande lite koll på sina egna regler. Jag är inte riktigt nöjd med det sista svaret jag fick. Nedan följer relevant utdrag (citat) ur mailkorrespondensen i kronologisk ordning.
Fråga 1.
"På er hemsida finns numera följande information: "Syskonbehandling genom donatorinsemination eller ny IVF kan endast ges genom egenfinansiering."
Jag har följande frågor:
1. Krävs det att det finns kvar tillgänglig sperma från samma donator som användes till barn nr 1 (dvs måste samma donator användas till båda barnen)?
2. Vad är kostnaden för (i) egenfinansierad donatorinsemination och (ii) för ny IVF-behandling"
Svar 1.
"Dessa svar gäller syskonbehandling, d.v.s. de par som fått barn efter behandling här på Fertilitetsenheten. (Har man inte gjort behandling här och vill ha syskon, är det så att man måste också bidra med donator för att kunna få göra behandling, det råder ju brist på donatorer)
1. Det är ingen krav, men helst om möjligt att använda samma donator.
2. Kostnaden för egenfinansierad donatorinsemination är för närvarande 8 500 kr/insemination. Kostnaden för egenfinanseirad IVF med donerade spermier är för närvarande 30 500:- Priser kan komma att justeras."
Fråga 2.
"Tack för det utförliga svaret nedan - det uppskattas att ni kan ta er tid och svara på frågor!
Jag är speciellt glad över svaret att det inte längre krävs att det finns sperma kvar från den donator som användes till barn nummer 1, utan att man, om det inte finns sperma kvar från samma donator, kan få använda en annan donator istället. Detta innebär att det inte längre är ett rent lotteri om man kan få syskonförsök eller ej. Det verkar dock som om andra par fått annan information vid telefonkontakt med Fertilitetsenheten varför jag bara ville dubbelkolla detta med dig. Ditt besked nedan är mycket klart men för att lugna mig själv så skulle jag bara gärna vilja få detta besked bekräftat."
Svar 2 (a).
"Blir lite fundersam när du säger att olika svar ges.
Tar upp frågan i vårt donationsteam, ber att få återkomma så snart det är möjligt."
Svar 2 (b).
"När det gäller syskonbehandling så är det i princip samma donator som vid första behandlingen som används, skulle den dontorn ha tagit tillbaka sitt samtycke, kan det bli aktuellt med annan donator."
Fråga 3.
"Tack för svar. Följdfråga med vändande post. Jag förstår inte riktigt svaret. "Tagit tillbaka sitt samtycke" antyder att det finns donerad sperma kvar. Vad gäller om (i) det inte finns någon sperma kvar från samma donator eller (ii) om donatorn redan gett upphov till max. antal barn (om det nu finns någon sådan regel som kan förhindra syskonförsök)?
Som jag förstod ditt ursprungliga svar så gällde att man kunde byta donator om det av något skäl, vilket skäl det än må vara av ovan angivna, inte går att använda samma donator (jag förstår givetvis att man som huvudregel vill använda samma donator - frågan gäller om det inte är möjligt). "
Svar 3.
"Försöker härmed förklara/förtydliga vad som för närvarande gäller vid spermadonationsbehandling. Eftersom denna behandling endast kan utföras som vi får spermadonatorer, d.v.s. män som frivilligt hör av sig och vill donera.
Vi kan endast säga hur det ser ut i dagsläget d.v.s. vad vi har i vår spermabank.
När en donator har lämnat klart har vi i regel också "täckt" för eventuell syskonbehandling. Skulle den donatorn återta sitt samtycke eller avlida, är det beroende på hur stor tillgång vi har av donatorer just då, som avgör om vi kan erbjuda en annan donator eller om paret måste bidra med donator för att kunna få egenfinansierad syskonbehandling.
info, hittils har det varit mycket få som återtagit sitt samtycke etc.
Prioritet spermdonationskön/tillgång donatorer;
De som inte fått någon behandling får behandling i första hand.
Regler/kriterier kan komma att ändras framöver, se vår hemsida för aktuell information. www.karolinska.se/fertilitetsenheten"