• babyMoi

Teutonia Cosmo vs Bugaboo cameleon

Vi står i valet mellan Teutonia cosmo eller Bugaboo cameleon... Båda är snygga och lättkörda och går in i vår lilla hiss (bor i Stockholms innerstad) men vi hade inte tänkt köpa liggvagn (som ändå bara används några få månader) men nu har jag upptäckt att vid köp av Bugaboo C har man inget val utan måste köpa båda- stämmer det?

Vi beställer gärna från utlandet men jag har svårigheter att hitta en bra sida där de säljer Bugabootillbehören (väska mm), någon som kan hjälpa mig?

Bugaboo toppar listan vad det gäller färger och smidighet men är så otroligt vanlig här på Söder, Teutonia toppar listan med valet att köpa endast sittvagn och mer personlig (tycker nog egentligen också att den är snyggare). Vad säger ni där ute som kan allt om vagnar?!?

• Svar på tråden Teutonia Cosmo vs Bugaboo cameleon
  • gumtree

Ja, det stämmer angående Bugaboon att man köper både ligg- och sittdel. Men kanske går det att förhandla bort? (vet inte så noga)

Vi valde också mellan Bugaboo Cameleont och Teutonia Cosmo. Blir en Teutonia för vår del.

1. Priset är bättre
    2. Slipper dela på vagnen när den ska fällas ihop
    3. Stabilare (ja, vi provade Buggan ordentligt)
    4. Mer lättåtkomlig varukorg
    5. Lättare att ha skötväska på (men inte med så mycket)
    6. Bättre suflett
    7. Fullt liggläge på sittdelen

Dock har Buggan förstås en del fördelar över Teutonian också:

1. Lättare
    2. Mindre när man väl fällt ihop den
    3. Handtaget går att dra över till andra sidan
    4. Vinterhjul finns att få tag på
    5. Större varukorg

Sen spelade faktiskt "trendigheten" in för vår del. Det har liksom blivit lite inflation i Bugaboo när man går på stan, och känns lite "lattemamma" över den. Vet att det är löjligt, men det fanns med i bakhuvudet när vi köpte den. Lite för mycket "statuspryl" över den för min del...

• babyMoi

Jag håller verkligen med angående statusprylen och om jag kan övertyga min man så blir det nog Teutonia för vår del också.

Priset är det ju inte så vansinnigt stor skillnad på med tanke på att man köper både sitt- och liggvagn med Bugaboo...

• gumtree
    babyMoi skrev 2009-02-27 09:32:21 följande:
    Jag håller verkligen med angående statusprylen och om jag kan övertyga min man så blir det nog Teutonia för vår del också. Priset är det ju inte så vansinnigt stor skillnad på med tanke på att man köper både sitt- och liggvagn med Bugaboo...
    Nej, priset skiljer ju inte jättemycket. Så här ser det ut på Babyhörnan i Göteborg, om jag minns priserna rätt...:

Bugaboon kostar ca 9200. Sen måste du köpa en suflett till det för den ingår inte, kostar runt 500kr. Så landar alltså på 9700 ungefär.

Teutonian kostar 6500 för sittdelen, sen ca 2000 för liggdel/hårdlift, eller 1500 för mjuklift. Så landar på ca 8500 kr. Kanske 8700 om man lägger till ett myggnät som ingår i Bugaboon.

Men det är iaf 1000 kr som man kan ha roligare för
  • gumtree

Det enda som egentligen oroar mig när det gäller Teutonian är fjädringen. Ska kolla detta extra noga innan beställningen blir av. Är den dålig kanske man får tänka om...

• Majja123

Jag köpte en bugaboo i veckan och den kostar 8700:- inkl. suflett dock så höjs priset 1 mars till 9540:- eller något sånt. Jag känner mig jättenöjd!
    Lycka till i barnvagnsjungeln.

• Mamba

Bugaboo är en superbra vagn! Den bästa jag ägt på alla sätt!
    Jag har haft vagn från Phil&Ted, teutonia, ABC Design och Emmaljunga och bugaboon är den klart bästa på alla plan. Smidig, snygg, alla detaljer är bra, varukorgen rymmer SÅ mycket, ståbrädan är genomtänkt, parasollet är bra (alla andra jag köpr har gått sönder...)
    Tycker inte det finns en bättre vagn

• babyMoi

Nu har vi beställt en Cosmo på mypram!

Vi beställde en sittvagn, ligginsats (den stabila), skötväska, regnställ och myggnät och fick betala 8500 kr för allt. Vagnen ska komma om 5-7 veckor.

Jag vet inte riktigt vad det skulle ha kostat här i Sverige men såg att sittvagnen kostar 7000 kr på Babyland, så det känns som om vi kom billigt undan!

• linslusen

är cosmon en ny varriant på fun? Kändes väldigt lika och dom sålde ut fun när vi var och kollade...

• gumtree
    linslusen skrev 2009-03-07 17:47:50 följande:
    är cosmon en ny varriant på fun? Kändes väldigt lika och dom sålde ut fun när vi var och kollade...
    Det är samma sittdel i Cosmo och Fun, men nytt chassi på Cosmon.

Cosmon är lite bredare (3 cm) och aningens tyngre (typ ett halvt kilo).

Istället för Hjul 50 som väl är standard på Fun här i Sverige så har Cosmon Hjul 60.

Klämde lite på vagnarna, och Cosmon har enligt mig bättre fjädring. Vet att en del tycker Fun är väldigt stum och därmed inte så skön på ex. kullersten etc. I butiken sa de också att Cosmon har en bättre fjädring.
Svar på tråden Teutonia Cosmo vs Bugaboo cameleon