• hoppsanhejsan

hur många oförklarligt barnlösa har fått göra titthål för endometrios?

om rubriken inte syns så upprepar jag frågan här:

hur många oförklarligt barnlösa har fått göra titthål för endometrios?

Jag vill veta vad som är fel och varför vi inte kan få barn, trots att mitt VUL ser oklanderligt ut och att jag har passage så vill jag göra en ordentlig utredning för endometrios eftersom jag läst/hört om folk vars VUL varit perfekta men att de haft endometrios i alla fall... läkaren vägrar naturligtvis så nu är jag lite nyfiken på om någon annan lyckats få till ett titthål och vad resultatet blev?

• Svar på tråden hur många oförklarligt barnlösa har fått göra titthål för endometrios?
  • Pimpinellan

Jag gjorde titthål av flera skäl. Dels för att äggledarspolningen misslyckades och det egentligen inte fanns några skäl till varför jag skulle ha stopp utan det ansågs som en misslyckad spolning bara. Sen hade jag endo. som väldigt ung också plus att jag har ett stort myom så jag kollades av alla tre skälen. Resultat: full passage,ingen endo.,myomet inte ivägen.
    Det finns i princip inga skäl att göra laparoskopi om man inte har några som helst symtom på endo. Vissa får aldrig svar på varför de är oförklarligt infertila,vissa får svar först vid IVF eller m.f-utredning.

• hoppsanhejsan

Sökte runt bland medicinska tidsskrifter och hittade artiklar där dom undersökt en grupp oförklarligt barnlösa, i snitt var det väl ca 50% av dom som hade lindrigare endometrios. Min läkare höll med om att det är vad forskningen visar. Har också förstått det som att det är vanligt i USA att utreda med laparoskopi. Min läkare säger att det inte skulle påverka min ivf-behandling ändå men så vitt jag vet kan man ju minska aktiviteten genom längre nedreglering eller till och med ta bort härdarna.... sen är ju en diagnos guld värt!
    Ska bara tillägga att jag absolut inte är symptomlös, jag har sökt många läkare för min extrema mens som dök upp ett år efter jag slutade med p-piller, dock är det ingen som bryr sig eftersom vul inte visar något och cyklo-f funkar

Pimpinellan skrev 2009-02-25 13:44:01 följande:
    Jag gjorde titthål av flera skäl. Dels för att äggledarspolningen misslyckades och det egentligen inte fanns några skäl till varför jag skulle ha stopp utan det ansågs som en misslyckad spolning bara. Sen hade jag endo. som väldigt ung också plus att jag har ett stort myom så jag kollades av alla tre skälen. Resultat: full passage,ingen endo.,myomet inte ivägen.Det finns i princip inga skäl att göra laparoskopi om man inte har några som helst symtom på endo. Vissa får aldrig svar på varför de är oförklarligt infertila,vissa får svar först vid IVF eller m.f-utredning.
  • kvinna79

riklig mens är ju inte egentligen ett symtom på endometrios, snarare på myom. det vanligaste symtomet på endometrios är smärta vid mens.

jag gjorde titthål eftersom min gynekolog misstänkte att jag hade endometrios, men jag har förstått att det inte är något som ingår i rutinutredningen. däremot kan man på de flesta ivf-ställen i sverige diskutera med behandlande läkare så att man kan få spraya längre än det ordinarie om man önskar. i göteborg var normal spraytid 2-3 veckor, men om mna har endo rekommenderade de 3-4 veckor istället.

Svar på tråden hur många oförklarligt barnlösa har fått göra titthål för endometrios?