• Stella 78

Ofrivillig eller oförklarlig?

Vi gjorde en utredning i april -07 och fick svaret att vi var "ofrivilligt infertila" (frågan är vem som är frivilligt infertil). Men det jag undrar är varför vi fick den "diagnosen" då alla prover såg bra ut? Borde läkaren ha skrivit oförklarlig infertilitet? Någon som vet?

• Svar på tråden Ofrivillig eller oförklarlig?
  • Pimpinellan

Oförklarligt heter det. Ofrivilligt infertil är ju _alla_ som försöker få barn,men inte får det. Däremot är man ofrivilligt barnlös,men det är ju en annan sak. 30% av alla som söker hjälp får diagnosen oförklarligt infertil. Det betyder inte att inga fel finns utan att de inte hittas med vanliga test/prover. Vid IVF kommer ofta orsaken upp,men ibland får man aldrig nån förklaring till varför det inte går.

• Stella 78

Tack för ditt svar!
    Känner att jag inte fick tillräcklig info när jag gjorde utredningen på Mama Mia. Allt gick så snabbt och sen fick jag svaret på mail. Såhär skrev han:

"Proverna visar att ni är två normala personer som tillhör gruppen: Ofrivilligt infertila"

Tyckte det lät lite konstigt.

Begärde nu nästan ett år senare att få hem en kopia på provsvaren. När jag jämför proverna så är de inom normalzonerna. VUL visade inget avvikande heller och min sambos spermier verkade vara pigga och alerta

• Pimpinellan

Gjorde de ingen spolning av dina äggledare? Det är ju a och o att det finns passage i dem så hittar man inget annat fel brukar man spolas. Hur går ni vidare nu då?

• Stella 78

Nej, det gjordes ingen spolning. Faktum är att jag inte fattade något när vi var där. Det var ett snabbt samtal (frågde inte ens om könsjukdomar...), sen gjordes en vul vid samma besök. Sen tod jag blodprov vid två tillfällen, tror det var dag 3 och sen närmare mensen någongång. Sambon lämnade ett blodprov och ett spermaprov. Det var allt!
    Hade ju läst mig fördärvad om vad en utredning innebar, så jag trodde ju att vi skulle bli kallade för vidare undersökningar. Men nästa steg var att vi i maj-08 fick svar via mail att han fått provsvaren och att han skickat en remiss till Huddinge. I det första svaret skrev han bara att proverna var ok. Det sa ju inte mig ett dyft, så jag frågade vad det innebar och om vi sen skulle bli kallade till fler undersökningar på Huddinge eftersom remissen skickades dit. Det var då jag fick svaret att vi var ofrivilligt infertila och att inga fler undersökningar skulle göras utan vi var i kö för IVF.

När sen jag för ca 2 månader bröt ihop och inte orkade med fler mensbesvikelser så började vi prata om att finasiera hjälp själva. Då läste jag på om makeinsemination, IVF mm. För att vara beredd så beställde jag hem provsvaren för att ha med om vi skulle till någon privatklinik och samtidigt frågade jag honom om inte makeinsemination kunde vara något för oss (vi hade inte ens pratat om alternativ). Svaret var att det inte var så stor chans då jag har något oregelbunden mens. Detta gjorde mig extremt förvirrad då han sa att jag hade regelbunden mens när vi var där (den är oftast 28 dagar, men diffar ibland med 1-3 dagar). Men han tyckte vi kunde försöka makeinsemination ändå.

Har inte ens orkat maila för att fråga mer då jag tycker att jag får korta och ofullständiga svar.

När jag läser trådar här så får jag uppfattningen att de flesta gör en spolning efter en utredning.

Vad tycker du att jag ska göra? Registrerade mig här idag och redan känns allt mycket lättare när det finns andra kvinnor i samma situation att dela med sig med! Har varit ett helvete i 2 år...

• Pimpinellan

Ni har inte fått en ordentlig utredning-det är då säkert! De hittade inga fel på mig och maken heller från början så då fick jag göra en spolning. Den visade stopp i båda äggledarna,men eftersom jag inte har några egentligen skäl till stopp och spolning ibland misslyckas så gjorde de även en titthålsoperation för att kolla äggledarna och då såg de att det visst fanns passage! Så inte kan man nöja sig med bra provsvar inte,det säger ju inget om förutsättningarna egentligen. Nu har vi ändå gått över till IVF p.g.a min höga ålder och makens spermier har tyvärr blivit dåliga,men vi har ju ändå chans via ICSI.
    Eftersom du har journalen tycker jag ni ska söka hjälp på en privat klinik. Skit i er förra läkare,han verkar inte bry sig. Innan insemination eller IVF kommer på tal måste dina äggledare spolas. Sen kan bestämma hur ni ska gå vidare. Finns det passage så är insemination ett alternativ,men finns det inte så är det IVF som gäller. Du har visserligen rätt till gratis IVF,men då krävs en remiss via er gamla läkare som sagt och kön i Huddinge är nästan 1,5 år så privat går det mycket fortare. Finns många som gör privat IVF i väntan på gratisförsök. Men ordentlig utredning först-sen kan ni bestämma vad som ska göras.
    Det är jättebra att dessa snack finns här så man kan få råd,stöd och tips!

• Stella 78

Tack! Det är precis så jag känner, att jag inte fått varken tillräckligt med info, eller gjort en ordentlig utredning. Gjorde ju bara en VUL, men på den kunde han inte se något.

Det som stör mig mest just nu är att denna läkare ofta uttalar sig när det gäller fertilitet och barnlöshet i olika forum. Därav att vi valde honom då han verkade så kunnig och proffesionell. Hmm... Det värsta är känslan av att inte vilja maila och fråga honom saker då jag bara känner mig till besvär.

Vi har redan varit i kö till IVF i snart ett år och fick igår brev för nybesök om jag väljer distansstimulering. Och det gör vi ju självklart för att skynda på processen. Men vad säger de på fertilitetskliniken om jag borde ha gjort en spolning men ej gjort det? Hmm... blir bara mer förvirrad. Ska nog bita i det sura äpplet och få iväg ett mail till den där läkaren igen.

• Pimpinellan

IVF känns ju onödigt om insemination skulle kunna funka,men villkoret då är ju passage så därför tycker jag absolut du skulle spolas först. IVF är ingen dans på rosor och insemination betydligt enklare-visserligen inte lika stor chans till graviditet per försök,men billigare,man kan göra flera på raken och kroppen tar inte stryk. Mejla igen du! Eller ring i parti och minut tills du får vettiga svar!

• Stella 78

Mailade en fuling Skrev att jag fått frågan om jag gjort någon spolning när jag kontaktade en privat klinik. Har dock ej fått något svar. Undrade om jag borde ha gjort det hos dem och sen skrev jag också att vår utredning gick väldigt snabbt och att vi inte riktigt hängde med i svängarna vad som gjordes och vad som ev. borde ha gjorts.

Återkommer när jag hör något.

• Stella 78

Har ej fått svar ännu, men däremot pratat med Huddinge. Låter som vi får komma på nybesök inom några veckorn nu när vi kan tänka oss distansstimulering. Kan knappt fatta att det är sant!

Svar på tråden Ofrivillig eller oförklarlig?