• vårblomster

En blåsa och nedsatt sperma kvalitee ???

Jag har idag varit och tagit ultraljud efter att ätit dubbeldos pergotime i fem dagar. (Första gången) Det visade sig att jag bara hade en äggblåsa idag. Är det onormalt? Vad jag förstår så får de flesta flera blåsor. Tyder det på att jag är mindre fertil och att jag inte haft några blåsor alls innan Pergo?

samtidigt fick vi svar på min mans spermaprov vilket visade på nedsatt spermakvalie. vet någon vad det innbär? Vår läkare var så flummig så vi fick inte svar på de frågor vi hade. Snälla svara någon som vet??

• Svar på tråden En blåsa och nedsatt sperma kvalitee ???
  • snart bebis

Jag tror att det är normalt att en blåsa mognar vid behandling med Pergotime. Jag hade två blåsor som mognade en gång och då var de tveksamma till att vi skulle försöka eftersom risken för tvillingar fanns.
    Min sambo har också nedsatt spermakvalité. Vad det innebär är ju olika från person till person. Vissa har vädligt få och slöa, andra har bara lite nedsatt kvalité. Beroende på hur nedsatt kvalité han har så väljer man ju olika sätt att hjälpa Er. Vi fick prova insemination 2 ggr men spermierna var för få så nu håller vi på med ivf. Lycka till och hoppas att ni kan få bättre svar av er doktor.

• vårblomster

Hej,

Tack för ditt svar! Han har få till antalelet. Hur lång tid efter beskedet provade ni insemination? Hur gick det till? Vr det lång vänte tid?Hur kommer det sig att antalet spelar roll? Har han provat äta Folsyratabletter? Gjorde det någon skillnad alls?

Många frågor, Tacksam för svar :)

• snart bebis

Det var ingen väntetid för insemination, däremot fick vi betala 2000 kronor per gång.
    Ju fler spermier, ju större chans. För att insemination ska fungera ska det helst inte vara färre än 2 miljoner simmare då de återför. Den ena gången var det 1 miljon och den andra gången 200 tusen. De ansåg att chanserna var för små att lyckas med detta antal. De kan inte riktigt se hur många bra simmare man har innan de har "tvättat" spermierna som man gör vid insemination så det riktiga svaret på hur spermierna var fick vi vid inseminationerna kan man säga.
    Han har inte provat folsyra, men jag funderar på att föreslå honom att göra det inför vår nästa ivf.
    Lycka till!

• vårblomster

Tack för ditt svar

Lycka till med din nästa ivf

• stranger

Jag har läst på en annan hemsida nio månader att man har forskat i Holand om spermie kvalite och de kom fram till att man kan öka spermie kvalitet genom att ta folsyra 5mg och zink 66mg. Du kan gå till www.niomanader.se och kolla själv om det är någonting för er.

Svar på tråden En blåsa och nedsatt sperma kvalitee ???