• anna1972

sen i utvecklingen? Någon som vet?

Hej

Min dotter föddes 8 veckor förtidigt och idag är hon korrigerat 6 månader o okorrigerat 8. Hon är inte alls som en 8 måanders bebis. Hon kan hålla huvudet mycket bra men bara kan vända från mage till rygg och inte frpn rygg till mage. Hon kan däremot sitta själv i alla fall korta stunder utan stöd. Greppar saker o bablar på men jag kan ändå inte släppa det att hon inte kan vända o rulla..
    Ska på 6 månaders kontroll på neo 18:e mars och det är såå pirrigt..
    Är det några som kan lugna ner mig?

• Svar på tråden sen i utvecklingen? Någon som vet?
  • AnneSophie

Barn är olika, prcis så olika som vi vuxna är. Detta har med största sannolikhet inget att göra med hennes prematura start, utan pga hon är hon.
    Och du är inte ensam, det finns rätt gott som sådana här trådar och då vanligtvis startade av föräldrar vars barn är fullgångna.

• EMO 979

AnneSophie skrev 2009-02-23 11:01:48 följande:

Barn är olika, prcis så olika som vi vuxna är. Detta har med största sannolikhet inget att göra med hennes prematura start, utan pga hon är hon. Och du är inte ensam, det finns rätt gott som sådana här trådar och då vanligtvis startade av föräldrar vars barn är fullgångna.
    Det har väl i hög grad med den prematura födseln att göra...alltså jag tycker det låter som om hon gott och väl följer den korrigerade utvecklingen..att hon är som en 6-månaders nu då hon är korrigerat 6 mån..är ju faktiskt många fullgångna som inte vänder sig vid den åldern..tror inte att du behöver oroa dig TS..
  • Flickan och kråkan

TS hon vänder ju på sig . Det är vad de kollar på 6-månaderskontrollen. Min pojke är inte prematur. Föddes bara 3 veckor tidigt. Han vände inte åt något håll vid 6 månader. Rullade mage-rygg vid 6 månader + 1 vecka, rygg mage vid 8 månader. Satt lite vingligt utan stöd någon vecka efter 6 månader. Vid 9 månader satte han sig upp själv, kröp, ställde sig upp och hade tagit sina första steg längs soffryggen.

www.growingpeople.se/templates/Page.aspx

• Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2009-02-23 12:32:57 följande:
    Rullade mage-rygg vid 6 månader + 1 vecka.
    6 månader + 3 veckor, menade jag
  • anna1972

Jag hoppas att det är så som ni säger men som föräldrar är det svårt o koppla bort det som hon har fått gå genom..

• Full av förhoppning
    anna1972 skrev 2009-02-23 13:02:11 följande:
    Jag hoppas att det är så som ni säger men som föräldrar är det svårt o koppla bort det som hon har fått gå genom..
    hon ska inte vara som en åttamånaders heller utan man går efter barnets korrigerade utveckling. Var inte orolig!
    En älva och ett mirakel
  • Adni

Vår tjej är 1 år korrigerat och rullar inte. Hon kan sitta själv men inte krypa, åla eller hasa på rumpan. Hon har haft en tuff start på livet (som började 16 veckor för tidigt och med en massa strul längs vägen) men jag är inte jätteorolig, hon tar det i sin takt.

Men jag förstår din oro, man vill ju att ens barn ska följa alla utvecklingskurvor, vikt- och längdkurvor men du ska se att det kommer att lösa sig med tiden!

• Therese33

Du skall inte alls vara orolig, i flera år så får man räknad korrigerad ålder, du kan inte jämföra med en 8-¨månaders och sedan utvecklas alla barn väldigt olika, även de barn som är fullgångna!

Svar på tråden sen i utvecklingen? Någon som vet?