• bollanmollan

när kommer allt?

hej har en kille som är född sju veckor tidigt, han skulle varit 2 veckor idag om han kommit i tid. han ler ibland men på bvc verkar dom tycka att han gör allt väldigt sent som att hålla nacken själv, vilket han kan korta stunder. när brukar saker hända för förtidigt födda och är det stress att dom ska klara allt fort?

• Svar på tråden när kommer allt?
  • Lappen

min dotter kom 2 månader förtidigt är 5 månader skulle vara 3 bara nu..har nyss börjat rulla men vill inte ha smakportioner än medans andra normalgångna äter annat för fullt...

• Katarina76

bollanmollan skrev 2009-02-22 11:20:02 följande:

hej har en kille som är född sju veckor tidigt, han skulle varit 2 veckor idag om han kommit i tid. han ler ibland men på bvc verkar dom tycka att han gör allt väldigt sent som att hålla nacken själv, vilket han kan korta stunder. när brukar saker hända för förtidigt födda och är det stress att dom ska klara allt fort?
    Ditt bvc verkar inte så insatt i prematurer. Det kan ta 1-2år för ditt barn att komma ikapp jämnåriga, har jag för mig. En del kommer dock ikapp tidigare. Vår bvc-sköterska säger att prematurer kan vara tidiga på vissa saker och sena på vissa, men man kan räkna från det datum han skulle vara född som jämförelse. Jag tycker de stressar er i onödan.
  • bollanmollan

ja, det känns lite jobbigt då jag tycker att han är jätteduktig och stark,men varje gång jag varit där känner jag mig lite lessen även om bvc är snälla så känns det stressande.

• eilien

vår tjej är också född 7 veckor för tidigt och hon är nu knappt 4 mån skulle ha vart 2 mån och hon håller nu huvudet till viss del själv men absolut inte helt, Ler mycket men det har hon väl gjort ca 1,5 mån. Och på bvc säger de att hon är duktig så jag tycker inte att du ska sressa upp dig, klart han inte kan hålla huvudet än själv. Jag "jämför" henne med de barn som är födda när hon skulle vara född och då är hon tidig. Man kan inte jämföra med fullgångana barn då blir det fel. Tycker du ska upplysa bvc om att ditt barn är prematurt och därför månste man korregera utvecklingen efter det. Stirra inte dig blind på när han borde kunna det och det gör en bara stressad, låt honom ta den tid han behöver, han kommer komma ikapp men det kan ta tid man brukar ju prata om ett år iaf.

• Lappen

föjl din egen bäbis och det är den som bestämmer och inte bvc. har hört att dom är ikapp vid 1-2 år men det är ju beroende på barnet. men kom ju 2 månader för tidig och hon rullar runt nu helt försöker sitta men går inte så bra men hon får ta den tid det tar. har nyss upptäkt händerna..var ganska stark att hålla upp huvudet tidig var bara några veckor..men det är ju beroende från unge till unge

• bea96

Jag har också en bebis som är född 7 veckor tidigt. Han var väldigt stark från början och höll huvudet själv tidigt...

Barnläkarna på NEO poängterar att det är viktigt att korrigera just för att man inte ska känna som du att bebisen är sen i allt han/hon gör. Alla barn är olika, de lär sig förr eller senare. Jag upplevde att det inte hände någonting de första tre månaderna men sedan har det bara spurtat iväg. Man måste ju tänka på att de första sju veckorna skulle bebisen ha legat i magen.

Hoppas att det går bra!

• bollanmollan

var hos barndr igår, dom sa att han var som vilken 2 månaders som helst, dom tyckte att han var väldigt med i allting och att jag kunde vara mycket stolt, vilket jag alltid är. så nu ska jag inte ta åt mig av bvc mer.

• Tobben

Vår son föddes åtta veckor för tidigt och följer nu helt sitt eget schema. Han är social och uppmärksam som en sexmånaders bebis men motoriskt som en tre-fyramånaders kanske. Han har just upptäckt sina händer och tar i allt som kommer i närheten, men fötterna är utanför hans begreppsvärld. Han är jättestark i rygg och nacke men kan inte rulla runt, även om han försöker. Han äter så det står härlig till, men kan inte sitta, osv. Jag har insett att inte ens med korrigering kan man titta på de "normala" utvecklingsstegen för våra små hjältar utan de gör saker och ting i sin egen takt och ordning helt enkelt.

• mammajoanna

min dotter föddes ocksåför tidigt. Hon var sen hela första året. Hon rullade inte fran mage till rygg och tvärtom förrän hon var ett år. Hon kunde inte sätta sig upp från ryggliggande och kunde inte stå själv när hon var ett år. Hon kröp heller inte. Närhon var ett fick vi reda på att hon hade astma och hon fick mediciner. Efter det exploderade allt, hon rullade, kröp stod, satte sig upp och allt. Idag är hon nästan två år och fullt ikapp med allt det motoriska och är extremt tidig med talet, sång kan redan räkna (vilket hon redan var innan iofs). Låt inte bVC stressa upp er. Är ni oroliga så besök en bernläkare och prata med.

• twinstar

Det tog skitlång tid. Och drygt som tusan.
    Vår dotter var ungefär 2,5 månad innan hon började le och hålla huvudet själv.
    Men det kommer!!!

• twinstar
    twinstar skrev 2009-03-02 12:53:48 följande:
    Det tog skitlång tid. Och drygt som tusan. Vår dotter var ungefär 2,5 månad innan hon började le och hålla huvudet själv. Men det kommer!!!
    Hmmm. 2,5 månad är egentligne inte särskilt lång tid om man jämför med de extremt prematura såklart men det kändes långt då.

Min dotter kom sex veckor för tidigt.
  • twinstar
    twinstar skrev 2009-03-02 12:53:48 följande:
    Det tog skitlång tid. Och drygt som tusan. Vår dotter var ungefär 2,5 månad innan hon började le och hålla huvudet själv. Men det kommer!!!
    Hmmm. 2,5 månad är egentligne inte särskilt lång tid om man jämför med de extremt prematura såklart men det kändes långt då.

Min dotter kom sex veckor för tidigt.
  • T inne

Hej! Min dotter är också född 7 veckor för tidigt. Egentligen ska hon inte vara född än, är planerad till den 12 mars, men men....
    Tycker de är jätte intressant att läsa vad ni skriver, jag vet ju inte vad jag ska förvänta mig, detta är mitt första barn och har ingen aning när saker och ting ska ske, jag är bara glad att vi har fått komma hem från sjukhuset på hem sjukvård och att hon är frisk och glad.

Lycka till allihopa

• Mamma080413

de kommer när de kommer... fick våra barn i v.29+4. Är idag 11 månader och ålar och sitter bra börjar ställa sig upp på knäna än så länge så dom håller sig i utveckligen som en 9 mån UNGEFÄR, de är va dom skulle bli den 24 mars.
    Så till oss sa läkaren att den motoriska utvecklingen(sitta, gå, stå) ska man räkna från den dagen som skulle varit födda. så din son är ju bara två veckor i den utveckligen å då kanske de är lite tidigt att kunna lytfa huvudet, men alla barn är ju olika.
    Jag tycker inte du ska vara så orolig de kommer, på våran bcv så kunde dom inte heller på mycket om prematur barn.
    Har man frågor är det bättre att prata med med barnläkare om mna kan.

Grattis och lycka till.

• sofiiin

Min son kom 2 månader för tidigt och han höll inte upp huvudet sj förs han va ca 3-4 månader. Det är ju olika på alla barn, man ska inte gämföra =)

Svar på tråden när kommer allt?