Någon med 4 -5 års prematur?
Hej!
Undrar finns det någon med prematur född omkring 2004 typ?
Vi fick då vår tjej v 26+0. Undrar hur utvecklig gått för er.
MVH Amc71
Hej!
Undrar finns det någon med prematur född omkring 2004 typ?
Vi fick då vår tjej v 26+0. Undrar hur utvecklig gått för er.
MVH Amc71
Födde vår dotter i v32+2 i juli 2005. Hon är 3.5 år idag och var i kapp vid ca 18månader! Är gravid igen och är lite orolig för att inte gå hela vägen. Även om vi klarade det bra, Nelly var stark och frisk så skulle det vara kännas bra att få gå hela grav dena gång!
Min dotter är 4 till sommaren. Hon föddes i v 27. Hon är fantaskti duktig, hon är längre än kurvan, väger mer :) Hon är även före i annat, som hon ritar, skriver sitt och andras namn. Hon har inga "men" kvar, hon hade hål p åhjärtat som har växt igen, knappt några luftrörsproblem kvar, så det är skönt.
Hur har det gått för er?
Jag har Ella född Maj 04 Ella är 100 cm och väger 14 kg. Hon älskar bokstäver och barbie räknar till 50 älskar o skriva efter oss. Det hon har problem med är maten...envis som synden är hon både pos och neg...
Min pojke blir fem (hjälp!) i september, föddesi v 26+4. Han är 102 cm och väger 15 kg drygt. Han har varit sen i motoriken,. gick när han var 20 mån korrigerad. Talet var tidigare, han var mycket snabbare än sin 2-åriga fullgågna lillasyster. Vi upplever ibland att han har svårt att koncentrera sig men, han är ju bara fyra och så kan det vara.
Han hade mycket komplikationer när han föddes och läkarna trodde inte att han skulle klara första dygnet. Hans lungor var i väldigt dåligt skick och han hade en allvarlig hjärnblödning. Ibland när han blir riktigt förkyld behöver han inhalationer, airomir och pulmicort. Men oftast, nuförtiden, räcker det med vanlig nässpray. Han mår väldigt bra och utvecklas normalt om än lite sent med motoriken.
Hej Ananna ,Hanna,Pritt och Kickans mamma.
Vår flicka född v 26+0 enäggstvilling maj -04.
Hon lärde sig gå strax efter 2 årsfödelsedagen.
Hade svår BPD som inte märks av alls sista 3 åren.
Hon var sen med språket. För stämmbanden hade blivit påverkade av respiratorslangen som låg emot dem i 8 veckor och skavde , plus matsond i hade typ 15 månader(fast åt själv sedan gravv 37 men då inte tillräckligt.
Första året kunde hon inte skrika utan lät som en liten väsande orm.(hennes röst var helt okej när hon kom ut efter det planerade kejsarsnitt,då skrek hon som vilken baby som helst.).
Nu märks bara lite heshet om hon skriker högt.
Hon är utvecklingsmässigt lite senare än andra barn,men den går mycket fortare och fortare nu sista halvåret.
Hon är alltid glad pratar mycket och älskar lillebror 8 mån.
Problemet är maten känner igen mig Kickens mamma.
Hon äter dåligt, men ingen Peg. för 2 mån sedan 13.5 kg 102 cm.
Ha det bra. Kul att läsa om er.
mvh amc
Ella var ju inte så tidig o liten som din även om hon var kraftigt tillväxthämmad. (enligt sm fullgången) men hon kunde aldrig dateras så hon är klassad som prematur. hon sondades bara en vecka men det satte spår med maten. o det kan driva mig till vansinne.
Vår dotter Liv föddes juli 2004, v 30+6.
Hon är gladaste tjejen som alltid varit lite mindre. Men om det beror att hon är prematur eller mina gener (1,60 lång) har jag ingen aning om.
Mat är hon väl ingen hejjare på, bara om det är korv och mackaroner.
Hon är ca 105cm och väger ca 16 kg.
I tisdags hämtade vi ut hennes första glasögon, vid 4-års kontrollen upptäcktes astigmatism. Om sen det beror på prematur, hon hade iof ROP stadie två när hon var liten men det växte bort. Eller återigen mina gener eftersom jag också fick glasögon vid 4 års ålder.
Inte 2004a, men 2005a har jag. Han föddes i v. 33, men har haft en hel del problem. Extremt infektionskänslig (hunnit med 27 öi och 10 luninflammationer i sitt liv fram tills 3 års ålder), sen i utvecklingen fram tills ca 2 års ålder och han är också svår med maten och liten till växten 93cm och 13kg nu i vecka(han fyller snart 4) .
Min dotter verkar va kortast med sina 100 cm.... jag är 160 kort....
Min dotter är 4 år idag och hon är som vilken 4-åring som hellst. Hon har växt ikapp och vad gäller utvecklingen är hon ikapp också.
Hon föddes i v 31 kraftigt tillväxthämmad. Som liten var hon sen med grovmotoriken (gick inte förrän vid 1 år och 19 månader), men där tycker jag hon är ikapp också. Hon var däremot ganska tidig med den språkliga utvecklingen (något som de sagt på förskolan att hon var bra på tidigt).
Jag blir fortfarande ibland tårögd när det jag tänker på den första tiden, men idag kan ingen se att hon varit född för tidigt. För mig är hon alltid ett litet mirakel.
1 år och 19 mån eller gick hon vid 19 mån?
min lilla dotter är född i maj 2004
hon blir 5 år!
tänk va tiden går fort1
den första tiden och tiden innan kan jag tänka tillbaka ganska ofta.
Ida är född i v 28+6 vägde 1370 gr var 37 cm
hon hade mycket syrgas och det var ända fram till veckan innan vi åkte hem. vi var 5 veckor på neo.
behövde aldrig respirator men hade cpap.
ida harvart oerhört infektionskänslig.
fick rör i v öra när hon 19 mån. sedan efterd et så slapp alla öroninfl.
tyvärr har röret lossat nu och då börjar alla hennes besvär med öroninfl igen.
för övrigt så hennes immunförsvar blivit bättre.
hon är idag 116 cm lång och väger ca 20 kg
hon är oerhört duktig på att sitta med finmotoriska saker. och har ett oerhört utvecklat språk.
hennes fantasi när hon leker är inte lika bra.
älskar grovmotoriska lekar som hoppa ch springa.
en väldigt aktiv tjej.
hej!
Jag undrar lite ang maten..
Vi har en dotter som nu är 17 månader, men som föddes i v 25+4.
hon äter inte stora bitar ännu, utan mer som 6 mån mat.. och hon kan inte äta själv även om hon har börjat visa intresse..
sen måste man hela tiden leka med henne annars ryker all mat på golvet typ..
och hon äter lite tycker vi...
maten är dagens utmaning.... varje dag.
vilka probs hade ni?