• never

Finns det någon klinik som är billigare på äggdonation en dom andra

Jag har svårt att få med mannen på äggdonation eftersom det är så dyrt, så jag undrar är någon klinik/land lite billigare?

Tacksam för svar!

Anna

• Svar på tråden Finns det någon klinik som är billigare på äggdonation en dom andra
  • hymafr

Googla "eggdonation" och kolla olika klinikers prislistor.
    Det finns även embryoadoption (som är billigare), men då blir det både ägg- och spermadonation. Men det kanske kan vara ett alternativ - blir ju som om ni adopterat ett barn - förutom att du burit barnet.

• Pimpinellan

Så embryoadoption är billigare än ÄD? Kanske ett alternativ för oss då som vill adoptera,men inte får. Är det bara Spanien som har det? Skulle i.o.f.s gå en massa rykten på byn om jag fick ett svart barn-alla skulle väl tro man vart otrogen! Men spela roll hur barnet ser ut-huvudsaken det är MITT barn.

• mytrouble

Pimpinella: Nej, nej. 'Alla' länder har det, men man kallar det ibland lite olika saker.  Embryodonation, embryoadoption, eller äggdonation. Det råder lite begreppsförvirring. Vid all sån här behandling är det ju ett embryo som man får insatt. Antingen man bara fått ägget donerat eller både ägg och spermier (som tex jag har fått). Ibland pratar man bara om äggdonation fast man även fått spermierna donerade. När man pratar om äggdonationsbehandling så sker det en mer individuell matchning mot äggdonatorn och att man oftast får alla äggen (embryon) själv (med möjlighet att frysa ned överblivna). Det är den dyraste behandlingen. Medans när man talar om embryoadoption/donation så är man ofta flera mottagare (2-3) från samma donatorspar, och då får man ju inte lika bra matchning utseendemässigt. Sån behandling kan vara både med färska embryon eller frysta - som är det allra billigaste. Men även vid embryoadoption/donation är det så att man väljer embryon från donatorspar som inte är alltför olika en själv (när det gäller längd och vikt). Och de har ofta ett neutralt utseende och är antingen blonda/blåögda eller mörkhåriga/brunögda. Det gäller för alla länder. Även Spanien och andra sydeuropeiska länder har alltså blonda/blåögda donatorer. Så det är inte så att man bara tar vilka embryon som helst och pytsar ut helt slumpmässigt Flört som det ju kan låta när man säger embryo'adoption'.

Självklart ska ni köra på det här spåret om ni inte får adoptera!!

Anna: Billigaste klinikerna hittar du i Estland, Litauen, Polen, Tjeckien och Grekland

• never

mytrouble tack för svaren, har du några länkar till kliniker i dom länderna?

Jag har googlat så mycket men har inte hittat nåt, menst kommer ava klinikerna upp men dom är väldigt dyra.

anna

• Pimpinellan

Embryoadoption enligt mig är när man gör FET på överblivna,infrysta embryon. Sett program från USA om det. Finns den varianten i Europa också? Vid ÄD matchar man ju med mottagaren till viss del,men för oss skulle det nästan kvitta,bara vi får _nåt_ barn!

• hymafr

Pimpinellan: Jag blev erbjuden det i Riga en gång - om jag tackade ja omedelbart. Av olika anledningar kunde jag inte det och när jag sedan hörde av mig igen så sa de att de inte hade några sådana kvar att erbjuda.
    Prova att maila klinikerna och fråga. Det kan ju vara så att de har ibland och ibland inte.
    Men det verkar ju iaf vara lagligt i Riga.
    Men tänk på att färska ägg ger större chans till graviditet.

• never

Jag tycker det är ganska svårt att hitts för många kliniker har inte någon prislista, men jag får nog börja emaila

tack anna

Svar på tråden Finns det någon klinik som är billigare på äggdonation en dom andra