• MicaelochMaria

Vad kan era 2-åringar?

Ja, som rubriken lyder, era 2 åringar, hur har de utvecklats?
    Sonen föddes i vecka 31+4.
    Nån mer med ett barn som fötts i denna vecka?

Talet?
    Motorik?

• Svar på tråden Vad kan era 2-åringar?
  • Proletariatet

Tyra föddes i v.24+1 och fyllde två år i november. Hon har nu börjat tala tvåordsmeningar emellanåt och kan uttrycka vad hon vill ha, som "dricka", "mat" el dylikt. En gång har hon sagt en treordsmening, "Mat till Asta" (vår hund).
    Hon benämner sin bror, sina vänner och vår hund vid namn. Sjunger gör hon mycket och gärna, men mest på sitt eget språk, och så nåt "bä bä" emellan

Gällande motoriken så var hon relativt sen att gå (ca 22 månader när hon gick med flertalet steg i följd). Hon springer ännu inte ordentligt (men det gör mig inget )
    Hon äter och dricker själv, samt gör rörelser till sånger såsom "Imse vimse" och "I ett hus".
    Dansar när det spelas musik.

• Heahog

Charlie föddes v 33+4 & blir 2 i april. Han kan många ord & pratar gärna, men mkt är dåligt uttalat. Han verkar inte kunna forma tungan ordentligt, så jag antar att han kommer ha samma talfel som storasyster & kusinen hade fram till 5 års åldern.

Sen har jag märkt att han inte har mkt vax i öronen, så jag vet inte om vaxet har proppat igen & att han kanske hör lite sämre.

• Heahog

Glömde motoriken.. I somras, då han var lite över 1 år, fick han beröm av BVCläakren, som sa att det inte alls märks att han är prematura. Jag fick uppmärksamma henne om det, iom att hans pappa som är bosatt utomlands var med & jag ville att han skulle höra själv vad hon ansåg.

Hon sa att han ligger lite över normalkurvan för de normalburna barnen & att han var lite före i utvecklingen.

Just nu har han en lite klumpig period. Ramlar oftare osv.

Svar på tråden Vad kan era 2-åringar?