• Linisen

Äggdonationstråden- för oss som behöver ÄD

Helt plötsligt är vi lite fler "systrar" här som behöver ÄD för att få möjligheten att bli mammor.

Denna tråden är för oss som ska/ håller på och har gått igenom en äggdonation.

Mitt förslag är att alla drar en kortis om sig själva, vart man befinner sig just nu i hela processen och hur man planerar att gå vidare

Jag börjar!

Jag kallas Linisen är 26 år och har POF som diagnos, alltså för tidigt klimakterie. Jag äter Levial, ett östrogenprerat, för mina problem med svettningar och vallningar. Har haft jättemycket problem med detta, också störd nattsömn.

Jag är utredd och anses färdig på Sahlgrenska, Göteborg. Dock är jag mycket kritisk då jag inte får igenom de undersökningar jag vill göra. De kan inte ge mig svar på om jag har ägg kvar eller om de är av dålig kvalite. Alltså vet jag ärligt talat inte om det faktiskt finns ägg kvar. Jag har nte gjort någon äggledarspolning och inte ens ett vanligt ultraljud på SU utan där går man bara på de provsvar jag fått från min underbara gyn.
    Mina FSH värden är på tok för höga men innan jag började äta östrogen hade jag "normala" värden igen, ingen vet varför och om det påverkar min möjlighet att få barn.

Tyvärr har jag inte möjlighet att stå i kö i Finland då min ekonomi inte tillåter det, m.a.o jag sparar

Vi är för tillfället just nu inte i barnatagen då jag står i kö för ÄD på SU, väntetiden är 3 år.

Kram Linisen

• Svar på tråden Äggdonationstråden- för oss som behöver ÄD
  • crcr

Hej Linisen

Du har nog läst om mig på andra länkar än här men jag kan ju berätta lite om mig själv till andra här:

Jag är just fyllda 35 har ett bio barn på 14 åt och ett äd barn på 2år jag väntar äd tvillingar och är nu i 4 månaden. Mina insättningar har jag gjort i Finland (Tampere)

Jag har genomgått äd för att jag kommit i förtidigtklimakterie. Jag har genom gått alla tester spolning och även testat stimulera fram ägg genom pergotime och gonal-f. Inget lyckades tills dom sen tog ett blod prov som vissade att jag inga ägg har kvar och mitt ända sett att få barn var genom äd. Som då inte var tillåtet i Sverige därför valde vi att resa till Finland. Det var lite kort om mig har ni frågor är det bara att ställa dom till mig finns inga dumma frågor......

LINISEN vad för utredning har du genomgått på gyn som dom har kunnat konstaterat att du har kommit i förtidigtklimakterie???

• Linisen

crcr

De undersökningar jag har gjort ät att de tagit en mängd olika blodprover på mig där alla ina FSH värden varit jättehöga och jag har haft klimakterie "symptom".

Jag har gått igenom alla olika sorters undersökningar för att utesluta Fragile X, Turners syndrom och olika former av sköldlörtelrubbningar men inga av dessa prover visar på något annat.

Tycker dock att de är konstigt att de inte ger mig möjligheten att äta pergo eller spolning osv. Som du förstår gör det mig helt förtvivlad när allt man lever på är hoppet!

Linisen

• pimpom

Travlig med en tråd för oss ÄD.
    Hej Linisen och crcr ni har nog redan läst om mig, men för alla andra här är jag:

Tjej drygt 30 fyllda. Bor tillsammans med min sambooch två kattungar i hus. Har sedan ett ca ettår arbetat för barn, utan resultat. Har i sommar fått dråpslaget att ÄD är min enda chans till att föda egna barn. Fick operera bort äggstock och äggledare pga av en cysta (gjorde samma operation på andra sidan för tio år sedan). Har alltså inga ägg kvar.

Är inte så insatt i hela ÄD processen, då allting ännu känns väldigt nytt. Vi ska dock träffa läkare i början av hösten för mer infromation och ev undersökningar.

Jag äter Kilogest, östrogen, för att inte få för tidigt klimaterie. Har ätit ca en månad, kroppen börjar upptäcka att något lurt är på gång och börjar anpassa sig (förhoppningsvis).

Crcr och Linisen har ni haft några besvär av att börja äta östrogenpreparat? Själv är inte min mage riktigt i lag och de senaste dagar har ett lätt illamående infunnit sig, annars är det inga större skillnader.

Linisen Hoppas du får dina undersökningar du vill ha.

Kram Pimpom

• aux

Hej

Hade för högt FSH-värde. Värdet har gått ner, men de verkar inte se några ägganlag. Står i kö för ÄD i finland. Är även öppen för adoption.

Pimpom - För tidigt klimakterie är även en diagnos. Jag har som det ser ut diagnosen för tidigt klimakterie men jag äter östrogentabletter för att inte få samma symtom som klimakteriet. Nu kanske jag bara krånglade till det.

/Aux

• Tuva72

Hej på er !
    Jag är ganska så ny här, men har läst lite till och från. Underbart med en egen sida bara för ÄD
    Efter flera års tappert kämpande med bla 2 vanliga ivf-försök och 2 ivm så fick vi slutligen beskedet om att mitt FSH var för högt och att äggen var odugliga
    Vi kontaktade Ava i Åbo (det här var ju före det blev tillåtet i Sverige) och gjorde så ett första försök, som tyvärr misslyckades. Däremot när vi senare åkte tillbaks och satte in två frysägg så fick vi full pott Mina tvillingkillar är nu 14månader och jag har fullt upp med att jaga mina älskade busungar.

Kram till alla er som fortfarande kämpar - ge aldrig upp hoppet !

• Kilisen

hej

Jag är 29 år och min man är 27 år. Min diagnos är primär ovariell insufficiens, vilket också innebär att jag får äta östrogen för att inte komma i för tidigt klimakterie, vilket jag på sätt och vis ändå är i eftersom jag inte har några ägganlag kvar i äggstockarna. Önskar att läkarna hade varit lite mer lättförståeliga.

Jag och min man gjorde ett första äggdonationsförsök på SU i Göteborg i början av året, försöket lyckades men jag fick tyvärr ett tidigt missfall. Vi ska få göra ett nytt försök på SU i början av oktober. Vi är även framme i kön på AVA i Åbo nu i höst. Vi gör försöket där vi blir erbjudna först. Nu hoppas vi verkligen att det är våran tur.

Lycka till alla ni som kämpar och härligt att höra er som lyckats berätta. Detta gör att hoppet finns kvar.

• Linisen

Hej igen

Nu har jag tjatat till mig en tid till SU, Göteborg.
    Dit ska jag den 30:e.

Jag vill veta vad för typ av undersökningar ni övriga har gjort och vad man kan begära.

Jag har har gjort alla blodprover, tror jag som finns. Sköldkörtel, FSH autoimuna sjukdomar och allehanda hormonprover. Nu vill jag ha svar på om jag verkligen INTE HAR några ägg kvar.

Ska begära att de gör ett VUL, skulle också vilja att de gör en äggledarspolning, ifall ifall.
    Vad kan jag begära och kräva?
    Snälla tipsa och hjälp mig.

kram

• pimpom

Lycka till Linisen.

Själv väntar jag på en tid till läkare om hur vi ska gå vidare och starta hela processen. Ser ut som att det dröjer till oktober. Har jag inte fått en tid i mitten september ska jag ringa och fråga vad som händer. /pimpom

• Kilisen

Hej Linisen

För att bli helt säker på att jag inte hade några ägganlag kvar krävde jag att de gjorde en titthålsoperation på mig där de även tog ett litet prov på äggstockarna för att se om där fanns ägganlag. Detta hade jag begärt om jag varit du. När man fått svar på det så är där verkligen ingen tvekan på om där finns ägganlag eller inte. Jag fick en remiss på detta genom en privat IVF-klinik. De skickade remissen till vanliga landstinget så att jag slapp betala dyra pengar för det.

Lycka till!

• Kitta

Linisen,

Toppen att du fått en tid på SU.
    Det ligger mycket tjat bakom kan jag tänka mig .
    Har du samma läkare som du haft tidigare?

Precis som Kilisen gjorde jag också en titthålsoperation för att säkerställa om det fanns ägg i mina äggstockar eller inte. De passade också på att spola mina äggledare när jag ändå var nersövd.
    Tyvärr hittades inga ägganlag på mig.
    Men jag hoppas det lyckas för dig.

Lycka till och stå på dig.

// Kitta

Svar på tråden Äggdonationstråden- för oss som behöver ÄD