• Sunset 79

Kan man ge en 3-4 månaders bebis endast vatten vid varma dagar?

Ska åka till Spanien när bebisen är 3-4 månader och det kan vara väldigt varmt där.Jag undrar om man kan ge bebisen kallt vatten (som är kokat)om det skulle vara väldigt varmt någon dag?Vet inte hur deras magar reagerar på bara vatten.Men om det är kokat borde det väl inte vara några problem?

• Svar på tråden Kan man ge en 3-4 månaders bebis endast vatten vid varma dagar?
  • kaksmulan

Ja! Det kan du!
    Vissa tycker att man ska koka vattnet först men vattnet här i sverige är så pass ok så det behöver inte kokas alls.

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • ludenben

Om man ammar räcker det med bara amningen. De ammar mer om de behöver mer vätska...

BF 23/4- 09
  • Flickan och kråkan

Vårt BVC avråder från att ge vatten till så små barn som ammar/äter ersättning. Bröstmjölk eller ersättning innehåller så mycket vätska att det räcker. Ger man vatten finns risken att de dricker sig mätta på vatten och helt enkelt får i sig för lite näring. Som törstsläckar säger de bröstmjölk/ersättning.

• ludenben

Så säger de här med, hörde det senast igår

Flickan och kråkan skrev 2009-02-17 15:01:22 följande:
    Vårt BVC avråder från att ge vatten till så små barn som ammar/äter ersättning. Bröstmjölk eller ersättning innehåller så mycket vätska att det räcker. Ger man vatten finns risken att de dricker sig mätta på vatten och helt enkelt får i sig för lite näring. Som törstsläckar säger de bröstmjölk/ersättning.
    BF 23/4- 09
  • Sunset 79

okej...men om man ger ersättning så är ju den lite varm....går det ändå bra?Ska självklart ha henne i skuggan och med lätta kläder med om det skulle vara väldigt varmt.

• Carbonmamma

Hej!

I rubriken skriver du ENDAST vatten, men jag hoppas du menar utöver amning/ersättning!

Jag har hört att man inte ska ge vatten till så små, men hör med din BVC.

• Flickan och kråkan

Sunset 79 skrev 2009-02-17 15:06:22 följande:

okej...men om man ger ersättning så är ju den lite varm....går det ändå bra?Ska självklart ha henne i skuggan och med lätta kläder med om det skulle vara väldigt varmt.
    Det är säkert ingen fara. Är ju samma sak om man ammar....då är ju mjölken också varm så att säga. kKn du inte prata med ditt BVC om just vad ni ska tänka på när ni åker till varmare breddgrader
  • ouiouioui
    Flickan och kråkan skrev 2009-02-17 15:01:22 följande:
    Så säger mitt BVC också även om jag tror att man kan ge lite vatten emellanåt om det är väldigt varmt och man vet att bebisen får i sig tillräckligt med mjölk. Att mjölken är ljummen är bara bra, det är inte så bra för matsmältningen med kallt vatten.
  • Sunset 79

Carbonmamma skrev 2009-02-17 15:06:25 följande:

Hej!I rubriken skriver du ENDAST vatten, men jag hoppas du menar utöver amning/ersättning! Jag har hört att man inte ska ge vatten till så små, men hör med din BVC.
    ja jag hade tänkt ge ersättning med såklart,inte bara vatten.Ursäkta om jag uttryckte mig lite konstigt.
  • Carbonmamma

Sunset 79 skrev 2009-02-17 15:13:29 följande:

Carbonmamma skrev 2009-02-17 15:06:25 följande:
    ja jag hade tänkt ge ersättning med såklart,inte bara vatten.Ursäkta om jag uttryckte mig lite konstigt.
    Ingen fara, hahaha!!! Förstod ju att du inte menade så=)
  • Sunset 79

Kan inte fråga BVC ännu eftersom bebisen inte kommit ännu!Har 3 veckor kvar till BF.Bara gick och tänkte på detta och ville gärna veta det nu.Vi ska åka ner till Spanien när lillen är 3 månader och stanna där tills hon är 5 månader.

• Sunset 79

När kan man börja ge vanligt vatten? Från vilken månad?

• 1977Maria Therese

Men man ska inte dricka vattnet i spanien även om det kokas? Där dricker man på flaska..Så skulle jag ge ersättning så gör det på flaskvatten...Hör med  BVC

Amning ska räcka så amma extra när det är varmt.

• Flickan och kråkan

Sunset 79 skrev 2009-02-17 15:15:10 följande:

Kan inte fråga BVC ännu eftersom bebisen inte kommit ännu!Har 3 veckor kvar till BF.Bara gick och tänkte på detta och ville gärna veta det nu.Vi ska åka ner till Spanien när lillen är 3 månader och stanna där tills hon är 5 månader.
    Så spännande. Min lill-groda tittade ut v.37+2...så vem vet

Du kan ju ringa BVC ändå och fråga om information även om du inte har någon speciell sköterska ännu. Vatten brukar de som sagt avråda, inte för att det i sig är farligt, utan för att de riskerar att få i sig för lite näring och bröstmjölk/ersättning innehåller massor med vätska. man får helt enkelt erbjuda det oftare när det är varmt.
  • Sunset 79

1977Maria Therese skrev 2009-02-17 15:17:40 följande:

Men man ska inte dricka vattnet i spanien även om det kokas? Där dricker man på flaska..Så skulle jag ge ersättning så gör det på flaskvatten...Hör med  BVC Amning ska räcka så amma extra när det är varmt.
    jag vet,vattnet i kranen är inte bra.Vi köper alltid på flaska där nere så det ska vi göra även denna gång.Ok..låter som på de flesta att det räcker med amning/ ersättning.
  • Flickan och kråkan
    Svar på #12
    Sunset 79 skrev 2009-02-17 15:16:43 följande:
    När kan man börja ge vanligt vatten? Från vilken månad?
    De brukar säga att man kan börja ge lite vatten som smakis till matsmakisarna. Lite olika när man börjar med matsmakisar. Då handlar det ju inte heller om törstsläckare, utan som ett litet prov på det nya som man ökar på eftersom.
  • Sunset 79
    Flickan och kråkan skrev 2009-02-17 15:18:33 följande:
    Så spännande. Min lill-groda tittade ut v.37+2...så vem vet Du kan ju ringa BVC ändå och fråga om information även om du inte har någon speciell sköterska ännu. Vatten brukar de som sagt avråda, inte för att det i sig är farligt, utan för att de riskerar att få i sig för lite näring och bröstmjölk/ersättning innehåller massor med vätska. man får helt enkelt erbjuda det oftare när det är varmt.
    Är i vecka 38 imorgon :)hoppas det tittar ut snart!
    Ja,man kan ju alltid ringa dit och fråga om råd.Tack för råden!
  • 1977Maria Therese

Om de får diarre, feber eller inte har riktigt blöta blöjor ca 6 om dygnet så ska man ge kokt vatten. Man kan mata så slipper man störa amningen :)

• Längtan efter dig

Såg att det är en gammal tråd, men bara ifall nån läser så vill jag göra er uppmärksamma på att det nog inte är så smart med kallt vatten. Kroppen tillgodoser sig inte kallt vatten särskilt bra, rumstempererat är mycket bättre. Dessutom får nog bebisen en chock om vattnet är kallt - inte så bra för lilla magen.

• alvisen

Herregud, läste rubriken och trodde bäbisen inte skulle få något annat än vatten alls! :S Haha

Svar på tråden Kan man ge en 3-4 månaders bebis endast vatten vid varma dagar?