• ullronj

Nyfiken

Ni som står i kö för äggdonation eller ivf har ni anmält er till någon adoptionsförmedling också? (Ifall det inte fungerar med äd eller ivf.)

• Svar på tråden Nyfiken
  • Emmylou

Hej!

Har en liten i magen efter lyckad ÄD. Vi anmälde oss som medlemmar i AC för ett par år sedan. Då höll vi fortfarande på med "bortkastade" IVF:er och hade 1 ½ år kvar i ÄD-kön. Till saken för oss hör att landet vi vill adoptera från har krav på 3 års äktenskap och i nuläget ca 2 års kötid. När vi ställde oss i kön hade vi varit gifta i 1 år. Summa summarum- för att få adoptera när vi varit gifta i 3 år var vi tvugna att ställa oss i kön för 2 år sedan.

Men, även om vi inte hade haft en sådan twist på det hela hade jag gärna ställt mig i kön tidigt. Nu kommer vi fortsätta betala sökandemedlems-avgiften för ev. syskon (eller om det här god forbid inte går bra).

Med dagens väntetider är det klokt att ligga ett steg framåt.

Lycka Till!

• mytrouble

ullronj: Råder dig absolut att bli medlem i någon adoptionsförening, ställa er i kö och påbörja utredning via socialtjänsten. Ingen tid att förlora!! Det är ju evighetslånga väntetider för adoption - så ha det i bakfickan när ni gör er ÄD el IVF - ifall ni inte skulle lyckas. Men håll tyst om ÄD/IVF när ni är i kontakt med adoptionsorg eller soc - annars kan man tyvärr bli diskvalificerad. Själv skulle jag definitivt gjort allt detta (dvs 'kört dubbelt') om jag nu inte redan var diskvalificerad pga åldern. Lycka till!! Kram

• Bette

Hej: Vi väljer att inte adoptera i nuläget i alla fall. Kommer försöka med ÄD som vi gör nu.

Emmylou: Att ni inte gör ett ÄD barn till, alltså syskon till den lilla du bär i magen. Det är billigare att göra det utomlands än att adoptera.

Vi tycker att adoption tar så lång tid samt att vi inte gillar det här med att man skall bli granskad från topp till tå, som om man inte mådde dåligt redan innan på grund av att man inte kan få barn. Skall man då bli granskad, det finns ju som sagt massa konstiga människor som skaffar barn, vanlig väg, de blir ju aldrig granskade så menar jag.

Bette

• Okara

Vi har gjort som EmmyLou - körde IVF medan vi köade för äggdonation och stod under hela tiden även i kö för adoption.

Svar på tråden Nyfiken