• Mimmi82

vad göra med röda vinbär?

har just flyttat i hus och på köpet fick jag 3 stora buskar med röda vinbär som är jättemogna just nu.. så nån gelé kan jag inte göra... Någon som har nå tips på vad man kan göra med dem?
    Så synd å se dem stå å ryttna bort bara, men jag har inga recept eller idér på vad man kan göra med dem, har du det?

• Svar på tråden vad göra med röda vinbär?
  • Mickis74

* Muffins med vinbär i

* Ha i fil eller yoghurt istället för frukt eller sylt.

• Jojo77

Paj är gott. Smulpaj t.ex.

• jojjsa

Du förresten, är det inte för pektin halten i bären som man inte kan göra gele. (för lite pektin gör att det inte stenlar). Men man bör väl kunna tillsätta pektin? Så kan du göra gele iallafall! :)

• Mimmi82

tack =) för alla tips... ska ta å plocka in dem å frysa ner, för de borde väl gå...

• Aihnoa

Frys in några i isbitsformen med vatten då försås Vackra isbitar blir det ju.

• symaskinen

Tårta med grädde och vinbär ovanpå. Såååå gott och sååååå vackert . Gå och äta direkt från busken...det är nog det allra godaste ...och känna att det är sommar .

• anilam

Rödvinbärssaft är ju jättegott
    Glass och färska rödvinbär
    Smothies med vaniljyoghurt och rödavinbär

Mums nu måste jag gå ut och plocka lite...

• Jennie Brunflo

Självklart kan du göra gelé. Är de jättejättejättemogna kanske det inte går....men är det redan så mogna?
    Är de allt för mogna så häll i lite pektin så blir det urmärkt gelé.

Eller så gör du saft.

Koka röda vindbär (med skal, skaft och allt) tillsammans med 3 rårivna äpplen+ vatten.
    Koka en stund till bären kokat ut.
    Sila saften.
    Tillsätt socker efter sockertabellen.
    Mmmmmums!

• UmmAdem

Har också en massa röda vinbär i trädgården=). mitt tips är att plocka in dem och frysa. Sedan kan du göra saft, sylt, vinbärskaka, paj, ha på tårtor ...Men känner du att det är för mycket bär för ditt behov, så låt en del sitta kvar, de blir härlig mat för diverse fåglar i höst=).

• Lum

Det här receptet på röda vinbärssylt med kanel o ingefära provade jag och det blev jättebra! Är inte så förtjust i vinbärssylt annars men den här är jättegod!

Sylt med röda vinbär

Portioner: ca 1?1 ¼ liter färdig sylt
    Tid: 30 minuter

Ingredienser:
    2 liter färska röda vinbär, gärna även några omogna
    2 cm färsk ingefära
    1 kanelstång
    ½ dl vatten
    8 dl socker
    2 msk natriumbensoat

Repa vinbär och rensa bort blad och stjälkar.
    Skala ingefäran och finstrimla den.
    Koka vinbär, vatten, ingefära och kanelstång under lock i 10 minuter.

Drag från värmen, ta ur kanelstången och rör i sockret lite i taget.

Koka bär, ingefära och socker kraftigt utan lock i 15 minuter. Sylten blir tjockare om man kokar i ytterligare 5 minuter.

Häll direkt upp i varma burkar, som legat i hett vatten med bensoat. Häll ända upp. Torka av kanten och sätt genast på lock. Vänd burken upp och ned. Låt stå så i cirka 5 minuter, vänd tillbaka och låt kallna. Använder man glasburkar med metallock som har den tunna gummilisten kvar klarar sig nu konserven i rumstemperatur i åtskilliga år. Förklaringen är att den heta marmeladen tar död på alla mögelsporer och att det bildas vakuum i burken. Förvara dock burken mörkt annars tappar sylten färgen.

• Lindakaivi

Som många andra sa: Paj
    Fast blanda i hallon oxå. Sååå gott

• silverlök

Har också gjort Lums recept (hittade det i DN) och det blev jättegott! Det var kalasenkelt. Passar jättebra till kött, var inte så gott till pannkaka.

Svar på tråden vad göra med röda vinbär?