• Dinkanesh

Torr hals, vad göra?

Blir galen på min hals!
    Lider av eftersviterna från influensan. Näsan rinner och halsen är torr som en ökenvind. Hostar så fort jag andas in för då blir det än torrare.
    Vad kan man göra åt det? Har testat halstabletter och vatten med honung, men det gjorde NOLL skillnad.
    vad mer kan hjälpa?

• Svar på tråden Torr hals, vad göra?
  • Moonis

Behöver troligtvis något som dämpar hostan för den gör ju att det blir torrare.

• Dinkanesh

Men jag hostar för att halsen är torr. Det irriterar när jag andas in, hostar, och så blir halsen ännu torrare. Känns som det är torrheten som är problemet.

• Moonis

Tror nog ändå att du får försöka ta bort hostan först o se sen om torrheten lugnar sig.

Hade nämligen en riktigt rälig hosta för ett tag sen där jag hostade non-stop i en timme. Halsen va så fruktansvärt torr så det brände, har aldrig varit med om liknande. Dagen efter fick jag hostmedicin utskrivet (Cocillana, inget annat hjälpte) o det gjorde susen mot både hosta o torrheten försvann oxå.

• Dinkanesh

Får testa det då, helt klart!
    Har gått med det här ett par tre kvällar nu o vill inte mer. Kan knappt prata för det gör så ont. Ögonen rinner av hostan o näsan av förkylningen. Tycker det kunde sprida sig lite rättvist till halsen också.

• Moonis
    Dinkanesh skrev 2009-02-14 22:48:06 följande:
    Får testa det då, helt klart! Har gått med det här ett par tre kvällar nu o vill inte mer. Kan knappt prata för det gör så ont. Ögonen rinner av hostan o näsan av förkylningen. Tycker det kunde sprida sig lite rättvist till halsen också.
    Hoppas det blir bättre snart, inget kul med förkylningar Har precis sugit på en Strepsils själv här o det verkar ha lindrat lite i halsen i alla fall.
    Lär väll säkert få skicka sambon till apoteket ändå för att köpa hostmedicin imorgonFot i munnnen
  • Dinkanesh

Uscha! Ja de är verkligen jobbiga.
    Strepsils har jag sugit på några dagar, men de har inte hjälp mot min torka. Tyvärr. Hoppas den gör större nytta hos dig.

• Dinkanesh

Tror i alla fall jag har luskat reda på varför den är torr som en öken. Har använt otrivin 1½ gång (sen var den slut) mot rinnsnuva och en av bieffekterna är torr munhåla. Vilket inte låter helt konstigt egentligen. För varför skulle den bara torka upp snoret och inte påverka resten av kroppen.

• Moonis

Det kan ju förklara torrheten isåfall. Själv har jag fortfarande slämmig hals o lilltjejen har åkt på inflamation i ögonen. Blää, kan detta aldrig ta slut.

• Mickeh

Tejpa igen munnen med två vanliga tejpbitar (från överläpp till underläpp på 2 ställen) innan du går och lägger dig. 

Du tvingas då andas in genom näsan som fuktsätter luften + att fukten inte går ut genom munnen när du andas ut utan ner i halsen. 

Testa och hålla munnen stängd och andas genom näsan nu ett par minuter och se om det blir bättre. 

Svar på tråden Torr hals, vad göra?