• JLS

Kan man vägra att föda på ett sjukhus?

Jag är inte gravid men jag funderar mkt på kommande syskon som vi planerar att försöka få till senare.

Jag har väldigt lite förtroende och dåliga erfarenheter efter att ha fött in dotter på Södertälje sjukhus, både några ur förlossningspersonalen samt bb var fruktansvärt inkompetenta. Sista barnmorskan på förlossningen och undersköterskan höll på att kosta min dotter livet pga slarv och nonchlans. Hjärtljuden var farligt låga och borta ibland och de skyllde allt på glapp i maskinen och pratade bl a över mitt huvud om hur nervösa förstagångsföderskor är. Jag kände på mig att det var något fel, hjärtljuden la av och när de kopplade på något på dotterns huvud istället så visade det sig att jag hade rätt ,det var INTE maskinen som glappade utan hon mådde inte bra.

De var också urusla på att reglera värkstimulerande och gjorde antingen för lite eller för mkt och kände ingen som helst coachning under graviditeten blev lämnad till mitt öde i princip, så kändes det tills jag blev smått hysteriskt DÅ fick jag hjälp. När jag frågade om jag skulle krysta eller vad jag skulle göra (hur fan ska jag veta om jag aldrig fött tidigare) så sa hon tja du kan småkrysta lite. Sådana där väldigt vaga svar fick man. Småkrysta lite?! Det kan du väl göra och sånt...Man vill väl ha ja eller nej i den situationen.

Åh skulle kunna skriva hur mkt skit som helst är så arg fortfarande. VIll aldrig dit igen, det är mitt hemsjukhus, dvs det sjukhus jag har närmast till. Kan man vägra föda på ett sjukhus? Kan man på något sätt få garanterad plats på ett annat?

Jättetacksam för svar!!

♥ Älskade Julia ♥
  • Svar på tråden Kan man vägra att föda på ett sjukhus?
  • kattizzen

du tillhör stockholm så då har du rätt att föda på vilket sjukhus du vill inom länet:)
    ja tillhör oxå södertälje men har ännu inte bestämt mig för om ja ska föda där

• xenaa

Ja usch det låter inte allas bra det där!
    Men det betyder itne att ALL personal är likadan. Du kan få föda på vilket sjukhus du vill. Nu vet jag inte om man verkligen kan vägra att föda på sjukhus. men förstår att du känner som du gör.
    Jag hade tagit ett snack Bm sen när du väl är gravid. Sen som sagt alla är ju inte som dem du var med om. Du kan föd apå vilket sjukhus du vill.

♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ ★ ♥ BF 2oo9-o3-o4 ♥
  • Stor mamma

Du får föda vart du vill i hela sverige. vi bor i västra götaland men har valt halland

varberg. Sist vi låg inne sade dom att dom får många från stockholm som bor i varberg sista tiden bara för att få föda där.

• JLS

Jaså men vad bra, trodde att man i första hand måste föda på det närmaste om det finns plats. Då kommer vi vid nästa graviditet åka mot sthlm istället, föder ärligt talat hellre på vägen dit i en ambulans än riskerar att träffa på den barnmorskan igen som höll på att orsaka allvarlig syrebrist eller hjärtstillestånd.

Skönt att veta puh!! Tack!

Xenaa: Nej alla är inte likadana men du vet när man har dåliga minnen från förlossningen och man låg och tittade i skräck på hjärtljudsapparaten som ständigt sjönk kraftigt och blev blank ibland och ingen tog det på allvar och nonchalerade mig så blir man rädd. De fick mig att känna som att jag inbillade mig allting men till slut kom det en läkare inrusande som räddade mig och mitt barn med sugklocka. Läget var ju väldigt akut då jag bara fick två drag med sugklockan sen var det snitt. Jag är helt enkelt skiträdd att samma barnmorska och undersköterska kommer att komma in igen i rummet, då skulle jag flippa helt.

BB struntar jag nog i, de var jättedåliga på att hjälpa mig när dottern inte kunde fatta bröstet rätt så amningen gick ju åt skogen i början och hon bara grät och grät och ingen mat eller ersättning fick hon på tre (!) dygn!! När jag kom hem provade jag en amningsnapp och sedan dess funkade amningen perfekt men nej ingen på bb kunde ju komma på det. När jag frågade vad jag ska göra då jag så gärna ville amma och dottern skrek hysteriskt efter bröstet svarade de bara Amma!! Min sambo är också skitarg på dom fortfarande och tycker att de var totalt inkompetenta.

Har fobi för att hamna där igen för då finns risken att samma barnmorska kommer in i rummet och så känner jag ett antal personer som råkat illa ut på södertälje det mildrar inte direkt rädslan. De ligger enligt länstidningen i södertälje illa till vad gäller statistiken över antal skadade barn under förlossning och döda barn. Det säger en del.

♥ Älskade Julia ♥
  • JLS

Måste ju tillägga att vissa på bb var jättegulliga och snälla men jag ville ju ha hjälp med amningen och de kunde inte hjälpa mig. De satte dottern vid bröstet men jag kände ju och sa hela tiden att nej hon får inte grepp men ändå envisades de med att inte rekommendera någon napp eller något. Gick till amningshjälpen några dagar senare och där blev de jättepaffa över att de inte sagt att man kan ha amningsnapp! Som tur var provade jag det själv hemma bara i ren desperation och det funkade och jag har nu ammat i snart åtta mån med nappen

♥ Älskade Julia ♥
  • Stor mamma

Glöm inte säga till BM att du planerar föda på annat sjukhus. Är det inte inom länet så skall du ha hela din journal utskrivet i din mapp du får från vecka 32-33 tror jag man får den.

• JLS
    Stor mamma skrev 2009-02-14 10:03:08 följande:
    Glöm inte säga till BM att du planerar föda på annat sjukhus. Är det inte inom länet så skall du ha hela din journal utskrivet i din mapp du får från vecka 32-33 tror jag man får den.
    Vad bra ska försöka komma ihåg det till framtida graviditet Visst som sagt det är inte aktuellt just nu men förhoppningsvis blir man gravid med syskon senare och då vill jag kunna veta mina rättigheter.
    ♥ Älskade Julia ♥
  • Himalya

Om man går på mamma mia, tror jag att det är så får man garanterat plats på BB stockholm. Kanske finns fler mvc du kan gå på som också garanterar plats där. Har inte själv fött där bara läst om det här på fl.

Här har du deras hemsida. www.bbstockholm.se/

• Himalya

Kollade lite på deras hemsida och det är nog inte genom mamma mia man får garanterad plats men sök på bb stockholm här på fl så får du nog upp ett par trådar.

• JLS
    Himalya skrev 2009-02-14 10:39:01 följande:
    Kollade lite på deras hemsida och det är nog inte genom mamma mia man får garanterad plats men sök på bb stockholm här på fl så får du nog upp ett par trådar.
    Tack ska undersöka saken
    ♥ Älskade Julia ♥
Svar på tråden Kan man vägra att föda på ett sjukhus?