• sjuttioett

    vem stjäl från ett barns grav...

    har inte varit aktiv på länge... men jag måste få fråga om det är någon mer som har sin ängel på skogskyrkogården och haft problem med stölder från graven...

    det enda jag kan göra för min lilltjej är att måna om hennes gravplats, se till att det är så fint som det bara är möjligt och jag vet inte riktigt hur jag ska reagera när jag upptäcker att flera av de saker som vi ställt dit har försvunnit... Jag gråter och förbannar de som gjort det, vem stjäl från en grav?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-15 00:33
    tragiskt nog så har detta hänt flera gånger, när vi ställt dit något numer så är det med hjärtat i halsgropen vi besöker graven..kommer sakerna stå kvar...

    vi har pratat med de som har hand om gravvården och ingen har tagit undan något, så nu har vi polisanmält alla stölder. Inte för att de kan göra något åt det hela, men vad mer kan vi göra...?

  • Svar på tråden vem stjäl från ett barns grav...
  • Lovley

    har inte varit med om det själv, men tycker det är hemskt, HUR kan man stjäla från en grav

  • MinEmPsi

    När min ängel hade legat på skogskyrkogården i ett par dagar så försvann hennes dopljus som vi hade tänt under begravningsdagen.
    Blev så ledsen.
    Visst att det bara var ett ljus,och jag fick av min präst 3st till men det ljuset var till min dotter och det var det ljuset vi tänder under begravningen så det betydde något.

    Så hemskt att människor har hjärta att sno ifrån barngravar..

  • Sfinxen

    Usch vad lågt. Faller det inte under brott mot griftefriden? Sympatikramar.

  • MinEmPsi

    kan påpeka att jag sedan gick till expiditionen och berättade att någon hade snott ifrån henne och vad de kunde göra.

    Men jag fick svar att de var hemskt ledsna och de har varit med om att folk har snott gravlykor tillochmed.

    Även de kan inte förstå att människor överhuvettaget har hjärta att sno ifrån någon annan så där...

    hemsk ledsen att någon snodde ifrån din dotter också!

  • SunnyBunny

    Jag blir tyvärr inte förvånad då inget verkar vara heligt längre:( I mina ögon är det bland det lägsta man kan göra!!!! *Skickar styrkekramar*

  • Ztampe

    Någon tog min ängel Emils elektriska ljus han fått av mormor och morfar.
    Känns hemskt när folk inte kan respektera en gravplats.

    Jag frågade först de som sköter om kyrkogården hade tagit bort det av någon anledning men det var inte dom.

    Ni som blivit av med era änglars saker, kolla först om de inte blivit borttagna av kyrkoförvaltningen för då kanske ni har chansen att få tillbaka sakerna.

  • MinEmPsi

    jag frågade även ifall det skulle kunna vara den mannen som tar hand om min dotters kvarter, men de berättade att de tar inte bort saker utan bara vissna blommor vissafall

    ljuset hade ännu inte brunnit klar då vi blåste ut den innan i gick så det måste ha varit någon annan.

    Har även pratat med andra runt omkring min dotter och vissa har blivit av med sina änglar.

    Hemskt!

  • Alisa

    Vi har blivit av med några träleksaker från Brio (flygplan osv), så nu vågar jag inte sätta dit sådana saker längre. Och om jag sätter någon leksak får den vara liten och så placerar jag den mitt bland blommorna. Jag hoppas att folk kan hålla sig från att ta något på det viset. De andra leksakerna låg lite framför blommorna...
    Tycker det är vidrigt, man blir rent mordisk...  

  • RebeccaR

    Jag blir alldeles vansinnig när jag läser om hur folk stjäl från gravar, och barns gravar dessutom! Som någon skrev här inne, är ju gravvården bland detenda vi kan göra för våra änglar! Tack och lov har inget försvunnit från min sons grav än så länge. Vet de tusan vad jag skulle ta mig till om någon stal från hans grav...

    Kramar


    Rebecca med ängeln Aaron och jordebarnet Turid www.metrobloggen.se/rebeccaspladder
  • essarf

    Vilka grymma människor det finns..

    vi har lite nallar och leksaker på graven, men inget är borta, trots mycket folk som passerar.. jag vet inte riktigt vad jag skulle göra med någon om jag kom på dem med att försöka stjäla från den platsen. Hoppas vi aldrig får veta det. För alla parter.

  • hejhejmonika

    Ja men såna här historier gör ju inte precis att tron på mänskligheten ökar... fy f*siken...

    Jag vet att det inte ALLS är samma sak, men jag har varit med om "liknande" grejer där människor, helt "vanliga svenssons" åkt ut med familjebilen och släp och stulit precis allt från vårt dåvarande nybygge. Folk har uppenabarligen inga gränser.

    Jag tror att man måste försöka fjärma sig från det så gott det går och inte ta det personligt, jättetrist att det finns människor med så små hjärtan att de kan stjäla från barngravar, men i slutänden så är det nog DE som har det största hålet i själen... Inte kan man vara en harmonisk människa då...

  • Avenida

    Jag blir VANSINNIG när jag hör sånt här!!! Rysligt förbannad!
    Vem f-n kan göra så? Det är så att jag skulle kunna sätta mig och spionera bara för att sätta dit dem!

    Det bästa man själv kan göra är väl kanske att märka leksaker/prydnader med tydligt namn.

    Jag jobbar som florist och i bland hör jag kunder som berättar just sånt här. Några har klarat sig bättre med hjälp av att märka sakerna.
    Känns sjukt att man måste göra det för att få ha sakerna i fred!

  • kramgrisen

    Är förjäkligt..Vet en kyrkogård där barn ahr en koja brevid i en lite dunge. de har plockat duvor och sådana gravsmycken från gravarna och spikat fast i väggen i deras koja.. Föräldrarna har blivit tillsagda men gör inget åt det..tyvärr..

  • Äppelkompott

    Hur kan man göra något sådant?? Det är hemskt. Jag lider med er som varit utsatta för det!

  • viabelle

    Vi blev av med flera nallar och ett hjärta.Även alla blommor försvann efter begravningen. Vilket var vaktmästaren på kyrkogården, så vi fick tillbaka allt.Sen klippte dom gräsmattan och förstörde en porslinsängel, där vingarna och de uppsträckta händerna försvann. Jag var svinförbannad och funderade att sätta upp dolda videokamror, men så blev det inte. Var på vippen att skicka in en insändare till GP, men det blev inte heller av. Jag talade med de som arbetade på kyrkogården och förklarade att de måste vara försiktiga när de klipper och är runt barngravar och andra gravar. Respekt.
    Jag sätter inte det finaste på graven längre. Huvudsaken är att man kan gå till ett speciellt ställe och tala med sitt änglabarn. Ibland behöver man inte ens det, för barnet är ju med en vart man än går. Jag talar med Kasper varje dag på ett eller annat sätt. Gravplatsen är inte lika viktig för mig längre. Han finns i mitt hjärta och det känns bra. Men graven var en mycket viktig plats för mig det första året.

  • Ztampe

    Vi har råkat ut för ytterligare en stöld nu igen.
    Någon har tagit locket på en av Emils lycktor.
    Fattar inte varför de bara tog locket och inte hela lycktan.
    SÅ ONÖDIGT!
    Är ju gjort bara för att jävlas.
    Blir så ledsen.

  • Malte och Majas Mamma

    Huvva vad jag blir arg av att höra att fler drabbats av stölder vid gravarna. Vi har råkat ut ett ex antal gånger. Värsta gången så var det någon som hade plockat ut pinnarna ur orkideerna och satt dessa upp och ner vid de övriga blommorna. Alltså det såg ut som det stack upp spjut ur graven. Annat som försvunnit är leksaker, hjärtan (hittade det vid en annan grav), ljus, änglar.
    Numer ställer jag inte dit något som jag är jätte rädd om, vågar inte.

  • buffybus

    men fy va hemskt. här på vår kyrkogård har dem till o med vält gravstenar.. riktigt respektlöst alltså. usch hemska människor


    André ska bli storebror i Juli-09
  • fam kaos

    Usch vad sorgligt, de får sitt straff men det hjälper ju inte er som blivit av med saker. Läste en sådan lapp på anslagstavlan i affären strax efter jul

    "Den som tagit våra döttrars fiberoptiska julklappar från deras grav, var vänlig och lämna tillbaka dem" eller nåt liknande stod det. Grät faktiskt när jag läste det, hur kan man vara så okänslig och ta något sånt, de enda julklapparna föräldrarna kunde ge sina barn och så tar nån dem. Jag kan bara inte förstå hur man är skapt då.

Svar på tråden vem stjäl från ett barns grav...