• Finskmorsan

Tjuvparning mellan mina hundar!

Jag har två hundar av samma ras, en hane och en tik. Tiken är bara 20 månader och nu har de lyckats tjuvpara sig! Vad gör man nu? Uppfödaren var lite tveksam till abortspruta för att det kan strula till det med löpen. Tiken ska gå i avel, men var inte tänkt att paras med min hane och definitivt inte vid så ung ålder! Först nästa eller nästnästa år var det tänkt att hon skulle få sin första kull. Mina hundar är ganska nära släkt med varandra. Tikens farmor och är hanens mormor. Det känns jättehemskt och pinsamt. Jag har varit så försiktig hela tiden och så händer detta Uppfödaren var inte arg på mig. Jag har tiken på foder. Skulle förstå henne om hon tog tillbaka tiken... Och jag som tänkt kastrera min hane för att vara på den säkra tiden, men har inte hunnit komma så långt som till handling... Jaha. Jag har aldrig brytt mig om fredag den trettonde, men nu vet jag inte riktigt vad jag ska tro... Detta är definitivt väldigt oturligt... Nu håller jag tummarna för att min hane är oanvändbar till parning för han är ändå ingen avelshund, så att det inte blir några valpar. Om tiken är dräktig har jag lovat att ta hand om kullen själv. Någon som har erfarenhet av tjuvparning och har några råd att komma med? Någon som har erfarenhet av abortspruta på hund?

• Svar på tråden Tjuvparning mellan mina hundar!
  • nathaa

Vi fick ge våran dalmatinertik en abortspruta då hon och våran rottwailerhane lyckats få sig en kärlekstund tillsammans, ingen lyckad kombo direkt. Det gick bra och det blev inga valpar!

• cliffis

Har hemska erfarenheter av abortspruta. Min hane
    tjuvparade sig med väninnans hona. 9 valpar i magen. hon fick abortsprutan och sen skulle väl allt mer el mindre lösa sig självt. Men en morgon när väninnan vaknade hade hennes hona fött 2 döda valpar. inte nog med det fick hon en livshotande inflammation i livmodern och fick akutopereras och var nära på att mista livet. I dag är hon frisk men kommer inte kunna få valpar. Enligt veterinären är det relativt vanligt med komplikationer efter en abortspruta.
    MEN som nathaa skriver så är det klart det kan gå bra med:)

• köttbullelydnad

Ring en veterinär och rådfråga. De om någon borde veta vad du/ni kan göra.

• Finskmorsan

Tack för svaren.

nathaa: Vad bra att det gick så enkelt med din tik. Uppfödaren är inte så pigg på att testa. Detta är en väldigt bra tik som är tänkt att få två kullar. Det är en helfodertik.

cliffis: Jo, det är just det som jag oroar mig för, att det inte ska gå så smidigt som för nathaa. Man ska tydligen göra ett UL till för att verkligen veta att det inte är några valpar kvar. Har läst att det även kan bli något kvar i livmodern fastän valparna har aborterats och detta leder till pyo.

köttbullelydnad: Jag ska ringa och rådfråga veterinären imorgon.

Mamma till Viking 030227 och Noel 070610
  • hmcc

Jag vet väldigt många som gett abortspruta och aldrig hört att det gått dåligt.

Veterinären vet hur du ska göra, jag tror inte du kan se nåt på ett ul så tidigt.

Samma sak har hänt mig när min tik var 18 mån...dom parade sig på 22:a dagen.

Visserligen samma ras, reggade och dom var mina bägge två, men det var LITE tidigt för henne så det blev kastrering eftersom jag inte har tid för valpar.

• mamman06

att de är släkt är ingen fara, det hade vart värre om det var mor och son eller viseversa.

en tik får lov att paras tidigast 2 löpet eller tidigast vid 18 mån så där är det ingen fara heller.
    Vi får ju hoppas att det inte blivit något utav det.. annars så är det ju inte hela världen
    vad bra att din uppfödare förstod er situation och inte blev arg, olyckor händer ju tyvärr.
    lycka till ts! emmie

• Cuthalion

I och med att det är en fodertik, lyssna på vad uppfödaren säger angående abortspruta så att sprutan inte leder till att tiken inte kan få fler valpar.

En av våra tikar blev tjuvparad, fick en abortspruta och höll sedan på att stryka med då hon fick livmoderinflammation. Hon klarade sig men livmodern togs bort.

Så prata med en veterinär för att ha lite mer på fötterna men gör inget förrän du har fått klartecken från uppfödaren.

• morgis

Jag har också fodertikar och skulle definitivt lyssna på min uppfödare. Samma farmor/mormor - då är dom väl kusiner. Blir inte det 6.25 i inavelsprocent - det högsta som är tillåtet. I övrigt så instämmer jag med mamman06. Lycka till!

• Finskmorsan

hmcc: Om tiken hade varit min egen hade jag kanske gett henne abortspruta, men då uppfödaren avråder från detta gör jag det inte. Var det tiken du kastrerade? Själv ska jag kastrera min hane för att slippa det här i framtiden. Nu är han helt stollig och piper hela tiden. Han har ju aldrig tidigare vetat vad det där med parning är. Han blir fem år nästa månad. UL:et har jag tänkt göra när det gått minst 28 dagar efter parningen för att få veta om hon är dräktig eller inte. Då ska man kunna se. 

mamman06: Det här är tikens tredje löp. Nä, det är inte hela världen, men lite oväntat och för tidigt Jo, uppfödaren är kanonbra. Båda mina hundar kommer från henne. Det jag hade haft svårt för hade varit att tiken skulle föda fram valparna som sedan skulle avlivas Ledsen. Tack för lyckönskningen!

Cuthalion: Uppfödaren tycker inte att hon ska ha en spruta. Jag vill inte ge henne en spruta själv heller. Är orolig att något ska hända. Dels skulle det kännas jättehemskt om något hände och tiken inte kunde få valpar i framtiden just för att hon är en fodertik och dels skulle jag bli jätteledsen om något hände henne...

morgis: Dem är lillkusiner, kom uppfödaren och maken kom fram till när vi hämtade hem tiken.

Tack för alla svar. Ser att det har gått bra för några att ge abortspruta, medan att det inte har gått lika bra för andra. Vi har kommit fram till att avvakta i några veckor, göra ett UL och om tiken är dräktig får hon föda sina valpar. Jag kommer att ha henne här hemma och ta hand om valparna. För säkerhets skull ska jag börja plugga på om dräktighet och valpning. När UL:et är gjort och jag vet helt säkert då ska jag verkligen förbereda mig.

• hmcc

Då är det försent att göra nåt åt det så är det valpar så kommer dom födas i vilket fall som helst.

Det är tikägarens hund så hon får bestämma.

Jag tycker du ska kulorna på hanen (eftersom tiken inte är din)för en tjuvparning händer fort.

• Bemidii

Förr var det vanligt att tiken fick en livmoderinflamation av en abortspruta, men med de nya medlen de får idag så är det ingen fara. Prata med veteinären. En abortspruta kan ges efter ett ultraljud, så man veta säkert att det är valpar innan man ger sprutan.

• Kinya

Eftersom tiken inte är din så är det inte din uppgift att besluta om abortspruta eller ej. Det är ägarens uppgift. Prata med ägaren så får han/hon ta det beslutet. Men ni kan ju åka till veterinären när man kan se något på UL och kolla sen får ni prata med vetten om vilka alternativ som finns.

• Mamma Lotta

Vi har haft oturen att få tjuvparning på våra tikar, vi har gett abort spruta och de har inte blivit några komplikationer, den spruta man ger idag ska tydligen inte vara befäst med samma risker för livmoderinflammation som den gamla, den man ger idag ger man 2 sprutor med 24 timmars mellanrum! Vad gäller löptid så brukar vi aldrig para våra tikar förrän på 3 löpet då är de som regel runt 2 år. De flesta rasklubbar tillåter inte avel med högre inavelsgrad än 6.25% men det är inte alls säkert att SKK motsätter sig en närmare parning, vet av erfarenhet! Tycker att du och uppfödaren ska kontakta en veterinär så ni får mer fakta samt att ni därefter kan fatta ett bra beslut!

Att tala innan man tänker är som att torka sig i arslet innan man skiter.
  • Kulla85

Men oj, tar uppfödaren alltså hellre risken att låta en novis vara ansvarig för tikens första valpning än att ge abortspruta!?

En valpning kan ju vara livshotande för henne, en spruta kan krångla till löpet, vad väljer man liksom?

Hoppas att det går bra iaf!

• Finskmorsan

Imorgon ska min hane kastreras. Veterinären avrådde från att ge abortspruta till tiken. Jag ska göra UL i mitten av mars.

kulla85: Jag har bara skrivit att jag ska ta hand om kullen själv, dvs. ha tiken och valparna här hemma. Jag har inte skrivit att jag ska vara själv när hon får sina valpar. Novis behöver jag inte vara, men jag kanske inte har allt färskt i minnet utan behöver plugga på för min egen skull. När jag väntade mitt andra barn behövde jag läsa en del om graviditet samt förlossning trots att jag redan hade fött ett barn. Det hade gått några år emellan. Och jag såg inte mig själv som novis då Glad

Sassa 82: Uppfödaren bad mig kolla vilka risker som finns med abortspruta, vad människor haft för erfarenhet samt prata med djursjukhuset. Veterinären avrådde från abortspruta och uppfödaren vill inte att hon ska få en abortspruta. Jag har inte menat att det är jag som ska ta beslutet, utan har bara velat ha råd eller läsa om erfarenheter.

Gravid 89: Jag vet det och det är det som jag hoppas på Flört

Svar på tråden Tjuvparning mellan mina hundar!