• sofieann

Blir jag nekad snitt kniper jag...

Precis så känner jag fast jag bara är i v 12. Jag var på läkarundersökning i tisdags och vi pratade ganska länge om min förra förlossning och hon tyckte efter många övertalningsförsök inte att det var någon idé att vänta utan skulle skicka en remiss till aurora så snart som möjligt.

Det som jag är rädd för är att alla (BM och läkare) säger att de inte kan se i min journal att jag hade någon onormal förlossning. Men JAG tyckte att det var så hemskt att jag aldrig vill göra om det. Jag har inte glömt hur det kändes och var ett tag helt säker på att det inte skulle bli några fler barn för mig. Dum som jag var underskattade jag hur svårt det verkar vara att få ett snitt om man inte har medicinska skäl. Det verkar inte spela någon roll att jag hade ont i flera månader efteråt och mådde jättedåligt, för har jag inte gått och pratat med någon om det så kan det ju inte ha varit så farligt.

Kan man verkligen bli tvingad att föda vaginalt?

Kan tillägga att jag tillhör Västra Götaland och födde i Göteborg förra gången.

• Svar på tråden Blir jag nekad snitt kniper jag...
  • trisha

Du jag håller med dig, är inte gravid men nästa barn ska jag nog kämpa för att få snitt på. Vilken skräckupplevelse förlossningen var, oooooont och dödsångest.

• Heidi1

får man fråga varför du hade ont i flera månader?

Mamma till Citrina 061007 & Leia 080617
  • sofieann

Jag knäckte svanskotan ganska rejält. Men själv visste jag inte att det var därför jag hade ont förrän vid efterkontrollen för i min journal skrev dom att jag hade ont pga stygnen. Det hade jag ju också, men jag kunde inte sitta ordentligt på ett par veckor pga svanskotan. Hade jag vetat att det var den hade jag ju kunnat belasta på ett annat sätt, men det missade dom.

• Queen70

Stå på dig stenhårt...

• TBS

Ja, om ingen skär upp dig så föds ju bebisen vaginalt. Det går liksom inte att "vägra"

• Heidi1

om du knäckte svanskotan så tror jag inte d ska vara några problem me att få snitt, det skrev väl dom i juornalen när du var på efetrkontroll?

Mamma till Citrina 061007 & Leia 080617
  • sofieann

TBS skrev 2009-02-13 20:22:15 följande:

Ja, om ingen skär upp dig så föds ju bebisen vaginalt. Det går liksom inte att "vägra"
    Nej, jag har förstått det

Det jag undrar är om man verkligen är så rädd att man inte på något sätt kan tänka sig en förlossning, kan de verkligen neka då? Alltså så rädd så att man gråter vid varje BMbesök?
  • sofieann
    Heidi1 skrev 2009-02-13 20:24:14 följande:
    om du knäckte svanskotan så tror jag inte d ska vara några problem me att få snitt, det skrev väl dom i juornalen när du var på efetrkontroll?
    Jag är inte så säker på att hon gjorde det eftersom läkaren häromdan lät förvånad när jag sa det.... Konstigt.
  • TBS
    sofieann skrev 2009-02-13 20:24:32 följande:
    Nej, jag har förstått det Det jag undrar är om man verkligen är så rädd att man inte på något sätt kan tänka sig en förlossning, kan de verkligen neka då? Alltså så rädd så att man gråter vid varje BMbesök?Det känns omänskligt att vägra dig snitt tycker jag.
    Vet inte hur stora risker som följer med snitt, men att förstöra din graviditet och att göra ditt barns födelse till ett stort trauma borde vara skäl för att erbjuda dig snitt.
    Har du pratat med någon annan än din bm?
  • Blå Flygare

Jag planerar att föda i Varberg denna gången, födde i Göteborg första ggn. Hade med mig jornalen från förra gången till aurora och som dig var jag rädd att hon inte skulle ta mig på allvar eftersom det inte verkade vara något konstigt när man läser den. Men det hade jag alls inte behövt vara Hon lyssnade på mig, kollade även i journalen och den hjälpte till. Hon trodde på mig när jag påpekade fel och ffa saker de helt utelämnat. Hon sa att "ja, journalerna brukar vara tunna", så det är nog mer regel än undantag. Det aurora bryr sig om är ju inte hur förra förlossningen gått, utan hur känslorna är inför den kommande.

(Ang beviljan till snitt kan jag inte säga något - jag är rädd för snitt! Fast det var inte orsaken till aurora.)

Svar på tråden Blir jag nekad snitt kniper jag...