• Stockholmaren

    Vegan/Vegetarian av etiska skäl, väljer ni bort skinn, m.m.?

    Ni som är veganer/vegetarianer av etiska skäl, väljer ni bort skinnprodukter, skinnskor, ull m.m. och dylikt? Skor kan ju vara problematiskt hitta ibland, finns speciella butiker som inte säljer t.ex. skinnskor men det kanske kostar en hel del att åka dit är det värt 1500kr för skor om man räknar med t.ex resekostnader etc. var drar ni era gränser? Avstår ni från produkter som inte finns i annat än t.ex. skinn?

  • Svar på tråden Vegan/Vegetarian av etiska skäl, väljer ni bort skinn, m.m.?
  • Barbabok

    Ja jag väljer bort allt sånt. (förutom det som jag äger sen innan jag bytte livsstil, det får gå tills det är trasigt)
    Däremot är inte skor särskilt dyrt, finns ju lapp i skorna där det anges om skinn finns, och billiga skinnfria skor har bla Din Sko, Skopunkten och även på Maxi.


    Jag är med parvel
  • Stockholmaren

    Gör du alltid det?, Jeans med "skinnbit" på baksidan, vinterskor utan skinn t.ex är svårt hitta, sånt som är svårt komma ifrån.

    Jennie med ie skrev 2009-02-12 15:10:15 följande:


    Ni som är veganer/vegetarianer av etiska skäl, väljer ni bort skinnprodukter, skinnskor, ull m.m. och dylikt? Med liten reservation för vad du lägger i "med mera" och "dylikt" så: Ja.
  • Stockholmaren

    Köp av bil då? En läderfri bil finns väl knappt? läderratt, läderknopp, detaljer m.m.

    Jennie med ie skrev 2009-02-12 15:15:23 följande:


    Alltid ja. Är jag tveksam köper jag inte.
  • Stockholmaren

    Är inte ute efter något speciellt, jag har brottats med tanken själv fram och tillbaka med just att jag helst inte vill använda mig av skinnprodukter men tycker inte alltid det finns val. Jag struntade i det senast jag köpte bil som exempel, tycker det är svårt hitta byxor när jag väl hittar något som passar så sitter skinnbiten där. Intresserad av hur andra tänker om det.

    Jennie med ie skrev 2009-02-12 15:19:18 följande:


    Jo, det finns. Vad är du ute efter? (jag kan ana)
  • Barbabok

    Måste förstås tillägga att min karl är inte som jag och därför kan det slinka med produkter jag själv inte skulle köpa men han vill, så det är en medling pågående jämt

    Ang. jeans har jag inte ens tänkt på det då grav.byxorna jag har saknar den. Det är de enda byxorna jag köpt på sistone


    Jag är med parvel
  • Lady Dahmer
    Stockholmaren skrev 2009-02-12 12:51:15 följande:
    Ni som är veganer/vegetarianer av etiska skäl, väljer ni bort skinnprodukter, skinnskor, ull m.m. och dylikt? Skor kan ju vara problematiskt hitta ibland, finns speciella butiker som inte säljer t.ex. skinnskor men det kanske kostar en hel del att åka dit är det värt 1500kr för skor om man räknar med t.ex resekostnader etc. var drar ni era gränser? Avstår ni från produkter som inte finns i annat än t.ex. skinn?
    jag köper skor i skinn. Renskinn. Inte från industrin. Handgjorda från lappland av fria renar. Dels för att mina fötter inte klarar syntet och dels för att de skor jag köper har en livslängd på minst 10 år och det är mer miljö och djurvänligt att köpa dem än att köpa 2 par nya varje år i syntet. Jag köper även begagnat.

    Allt är inte svart eller vitt.

    det är mer miljövänligt och djurvänligt att köpa en päls på myrornas än att köpa en ny syntetjacka. Man måste tänka ur ett större perspektiv. (dock så använder jag inte päls, oavsett.)

    Men annars avstår jag från alla djurprodukter.
    Ull köper jag från svenska får som inte utsats för "mulesing" (eller hur det nu stavas)
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Bevabus

    Jag är just nu vegetarian, har tagit mig ett par år att anpassa mig till den livsstilen. Det är ju inget som sker över natten direkt. Nu på sistone så har jag börjat känna mig redo att gå över på den vegana sidan och då kommer jag även att börja se över kläderna jag köper. Bomull och skinn är det som jag kommer att akta mig mest för. Päls skulle jag aldrig få för mig att köpa ändå så.
    Så nu ska jag börja med det...sakta men säkert. För jag tycker det är precis lika viktigt som att inte äta kött!

  • Author7

    Jag har varit vegetarian i snart tio år men har nog alltid undvikit skinn och dylikt. Jag använder endast fusk skinn och plast osv.

  • Marten

    Respekterar renläriga veganer enormt. Det är en oerhörd, frivillig inverkan i livet, mat, kläder, mediciner, vacciner, boende, resor osv. Oftast mer så än grava födoämnesallergiker.

    Hur många renläriga veganer finns det här i tråden?

    Jag är en köttätare mest för att det är bekvämt men förkastligt rent moraliskt.

Svar på tråden Vegan/Vegetarian av etiska skäl, väljer ni bort skinn, m.m.?