• den söta häxan

Kan man sluta produsera ämnet progesteron ???

Hej
    Åter igen har det bliviet ett missfall och jag vet inte i vilken gång i ordningen vi är i
    det jag undrar över är om man kan sluta produsera ämnet progesteron när man väl har blivit gravid .
    kan man tillsätt det ämnet på något sätt under tiden man är gravid
    vore tacksam för svar om det är någon som vet och har vart med om liknande fall

• Svar på tråden Kan man sluta produsera ämnet progesteron ???
  • Anne69

Vet inte svaret på den första delen av frågan men väl på den andra. Man kan ge progesteron både som vagitorier och som sprutor (och kanske också på något annat sätt). Vi IVF:are får det ju eftersom vår nedreglering kan ha stängt av eller satt ned förmågan att producera progesteron. Annars är det väl ett ämne som börjar produceras i större mängd först när man är gravid. Men hör med din gynekolog.

• den söta häxan

Tack för ditt svar .
    jag går på utredning på Huddinge sjukhus på IVF klinken .
    men vi har inte fått så mycket hjälp där tyvärr .

• rara sara

Jag frågade miin läkare ang det när vi gjorde en utredning pga upprepade mf och fick detta svaret:

Kroppen producerar progesteron och det leder till ÄL, blir man då gravid så ökar produktionen, annars avtar den och man får mens. Om man inte har ÄL beror det ofta (alltid?) på att kroppen inte producerar progesteron och därför brukar man få tex vaggisar för att sätta igång ÄL.

Eftersom både du och jag kan bli gravida så antar nog de flesta läkare att vår kropp producerar en tillräckligt hög nivå av progesteron och kollar därför aldrig upp det som en möjlig orsak till mf. Men vad jag har hört så kan det mkt väl bero på det.
    Jag bad att min läkare skulle kolla upp det på mej men hon ville inte, (ett enkelt blodprov som tas nån dag runt ÄL).

Jag vet inte om ja kom ihåg min läkares ord till 100% så rätta mej gärna om det verkar som att jag missuppfattat nåt!

• den söta häxan

Hej Rara Sara !
    Tack för ditt svar , dom har tagit alla möjliga prover på mig från dag 3 till dag 21 i min cykel men jag ska höra med min läkare om dom har tagit det här provet på mig för jag misstänker starkt att jag producerar för lite av det här ämnet tyvärr , men det känns som om dom har hakat upp sig på att jag har född en flicka visseligen för 14 år sedan som mår super bra och hela grav tiden mådde jag jättebra , jag blir som sagt gravid men går oftast bara till v6 eller v8 men min kropp säger inte till att det är något fel utan behåller fostret allt upptäcks vid vul och då har tillväxten stannat av i v6 oftast .
    man känner sig ganska maktlös när man är i våran sitts eller hur ??
    har försökt att läsa till mig saker och ting på nätet .
    kram på dig

• rara sara

Ja det e å typiskt att bara för att man har barn sen tidigare så tycker tydligen inte alla läkare att mf e ett problem, riktigt tråkig inställning men ja har hört flera som fått samma bemötande!

Men kolla upp om dom kollar nivån på prog. vid ÄL, annars får du väl tjata lite tills dom ger med sej.

Lycka till!

• den söta häxan

Hej !
    Pratade med min läkare på huddinge igår och tog upp det här med progesteron men han ville inte riktigt tro det va det utan försökte intyga mig om att det var min EP medicin som var orsaken fast jag vet att det inte är den för jag stod under den medicinen när jag väntade min dotter

• LillSkruttet

Har också funderat kring detta då jag nu varit med om 2 mf. Har hört att man kan ha för lågt gulkroppshormon (tror jag det var) och att det gör att fostret lossnar. Men man kan tydligen äta det hormonet i tablettform. Någon som känner igen det??

• den söta häxan

Är det fler här inne som har hört att man kan köpa progesteron på hälsokostaffärer?
    vet någon i så fall vad dom kostar ?

• Flisa 1

Hej!

ville bara berätta om mina erfarenheter.

Har haft sex missfall och har gjort en utredning där ingenting
    har hittas som kan bero på att jag får missfall varje gång.

Jag har sökt runt på internet och här på familjeliv och fått
    mycket stöd och hjälp.

De finns en sida som jag tycker kan va till hjälp att lösa lite
    grand de är www.villhabarn.com och sen gå in på missfall där
    står dom vanligaste orsakerna till missfall och jag skrev ut
    denna sida och tog med till min doktor.

De här med progeseron kan man kolla om man har tillräckligt
    i kroppen man de är inte många gyn som lägger ner tid/pengar
    på att ta detta prov. Utan de skriver ut de till missfallsbenägna
    för att de har visat att de kan hjälpa en viss procent.

Min första gyn skrev ut de men i för liten dos (en vaggis/dag)
    men nu i min sjätte graviditet så tar jag tre/dag.
    De finns i tablettform och som sprutor och som vaggiatorer.

Sen är de lite omskrivet om ASA som finns i vanliga huvudvärkstablett.
    De finns lite studier om de i Falun men är inte riktigt övertygande än.
    Men de kan hjälpa till om man har dåligt blodflöde men de kan man
    ochså låta läkare kolla så att blodet inte kougulerar (stavfel tror jag )
    och man har lätt för blodpropp för då behöver man blodförtunnande
    för att beben ska stanna annars så kan de va för dåligt med blod-
    genomströmmning i livmodern.
    Men som sagt så ska man ju inte labborera själv utan prata med en
    doktor och försöka förlita sig på att dom vet bäst och om du tycker
    att den du har inte är bra så försök få en annan eller sök privat.

De är inte så mycket dyrare att söka privat jag har till och med
    fått betala billigare privat än på lassarettet. sen finns ju högkostnads
    kort man kan få när de har överstigit en viss summa så har man
    rätt till gratis vård.

LYcka till och ge inte upp de kan ju va så enkelt att du bara har haft
    en otrolig otur och de har blivit något fel vid befruktnigen så att de
    har blivit fel på kromosom uppsättningen och de kan bli bättre nästa
    gång.

sköt om dig och vill du diskutera eller bara behöva någon som
    vet vad du gått igenom så finns jag här
    många styrkekramar
    flisa

• den söta häxan

Hej Flisa 1 !
    tack för dittt svar ,jag är också en sådan som dom inte kan itta något fel på utan dom säger att det är så kallad otur men för mig är det inte det efter så många missfall , X och MA .
    jag går nu på utredning på Huddinge men har väl inte så jätte stort förtroende för min läkare där utan söker nu till Sofia hemmet där dom ska vara otroligt duktiga vad jag har hört , varför jag undrarde om man kunde köpa progesteron i hälokostaffär var för att en bekant till mig sa att hennes vännina hade gjort det och jag tyckte det lät konstigt .

• Nalle Puh73

Hej.
    Har 3 tidiga (vecka 6-8) missfall bakom mig, efter det sista så krävde jag att dom skulle kolla upp vad det berodde på.
    Fick lämna blodprover för att kolla infektioner, koagulationen, kromosoner m.m. Dom upptäckte då att jag har en liten kromosonavikelse, men inget som dom tror ska påverka graviditeterna. Fick däremot rådet att vid nästa graviditet be att få progesteron utskrivet, eftersom dom misstänker att min gulkroppscysta inte bildar nog hormon för att kunna bära en graviditet. Så när jag äntligen blev gravidigen igen, så blev jag satt på progesteron behandling i vecka 5 & det fick jag fortsätta med tills jag hade passerat vecka 13. ( då tar moderkakan över). Sitter nu med ett underverk på 4,5 månad i knä Så ge inte upp. Fick gå på ultraljud varannan vecka medans jag var under behandling, mest för min egen skull. Min läkare menade att man kan inte göra nåt om det går åt skogen, men att känna sig lugn & veta att nån håller koll är minst lika viktigt. Det är ju ingen som vet om det beror på progesteronet att det gick bra den här gången. Men det är värt att pröva. Kommer att kräva att jag sätts på så tidig behandling igen om jag skulle bli gravid igen. Vissa läkare menar att man ska vänta till man kan se ett hjärta på ultraljudet, men då är det ju nästan försent för mig. Det är ju inte skadligt för kroppen även om det inte skulle funka, så det finns ju ingen anledning att vänta. Håller alla tummar för er.
    Kram Linda med underverket William

• den söta häxan

tack för uppmuntrande ord och grattis till din lilla
    kramis

Svar på tråden Kan man sluta produsera ämnet progesteron ???