• Anonym (...)

kan inte betala räkningarna..

Arbetslös sambo, fast nu har han fått lite jobb fram tills i vår. Jag pluggar. Sammanlagda inkomster ca 15000. Mycket utgifter... Denna månaden kunde vi inte betala alla räkningar.. bara småsummor kvar att betala, men vi har inte råd...

vi kommer hamna hos kronofogden.. hur lång tid tar det innan man hamnar där om man inte betalat? Får man de på sig direkt, efter en månad eller så, eller hamnar man där om man inte betalat på flera månader?

Har fått påminnelser. Skulle göra flyttändring, men har inte råd... så våra räkningar kommer till gamla adressen, som tur är bor våra vänner där...

vad göra? vi drunknar i skulder.. är så rädd att få kronofogden på mig... *gråter*

• Svar på tråden kan inte betala räkningarna..
  • Birgitta2

Först får du en påminnelse och då har du ofta ett par veckor på dig att betala. Sen skickar de till inkasso, och då har du ytterligare ett par veckor. Sen skickas det till kronofogden, och då får du delgivning och har ytterligare en vecka på dig att betala. Betalar du inte då åker du på en anmäkrning. Är det bara lite småsummor kvar så ha lite is i magen. Problemet är att varje påminnelse kostar pengar. 50 kr för påminnelse, 150-160 kr för inkasso och 500-600 kr för kf. Så har du en räkning på ex vis 300 så kan den krypa upp tilldrygt 1000 kr när den hamnat hos kf.

• Anonym

mitt tips, hör av dig till dem ni är skyldiga pengar och berätta hur det ser ut så kan ni säkert få göra upp en betalningsplan, bättre att ni pratar med dem än att krono kommer till er. brukar inte vara några problem om man bara är ärlig.

• Anonym (...)

okej... så jag kan "ta det lugnt" nu? om jag betalar räkningarna som skulle varit betalade den 30e i morgon, då kommer inte jag få kf på mig?.. är så okunnig, rädd och ung..

• Anonym

ring å prata med företagen du har räkningar os, tex telia kan vara shyssta och dela upp räkningar om man är villig att sammarbeta sj också

• Anonym (xx)

försök få till en avbetalningsplan och dra ner på era utgifter.

• NadiaMi

Först och främst, skriv ner exakt vad ni har för inkomster och utgifter så ni får en överblick.

Se sedan över utgifterna och se om det finns något där ni kan dra ner på. Billigare mat, låna kurslitteratur istället för att köpa, säga upp något abbonnemang osv.

Ring sedan runt till dem ni är skyldiga pengar och dem ni ser att ni kommer att ha svårt att betala till den kommande månaden och fråga om ni kan dela upp betalningen. Enklast förståss på sådant man betalar kvartalsvis eller varannan månad.
    Har ni några lån så ring även till dem och kom överens om en avbetalningsplan som fungerar för båda parter.

För att få det att fungera på lång sikt måste man leva innanför de ramar man har och prioritera efter vad man har råd med istället för vad man vill ha. Och det är i den änden ni måste börja.
    Att ligga steget före och höra av sig till dem man är skyldiga pengar ger både ett litet plus i kanten och i vissa fall lite mer tid att betala in det man är skyldig.
    Och att kunna släppa taget om saker man tycker om men för tillfället inte har råd med så man inte drar på sig mer utgifter än man kan.

Med lite tur kan man lägga upp en fungerande budget som dessutom tillåter lite sparande så man har råd att unna sig något ibland.
    Jag brukade t.ex. lägga undan småpengarna varje månad och sedan räkna ihop dem och köpa något "bara för att" till mig själv när jag fyllde år. Det kunde bli en hel del trots att det mest var enkronor och femtiöringar och det kändes väldigt bra att köpa något lite större och helt onödigt när jag i vanliga fall var försiktig med vad jag lade ut pengar på.

• Anonym

berätta vad du har och vilka datum så kan alla trevliga här hjälpa dig?

• skogstomte

Ta reda på exakt hur mycket skulder ni har och hur mycket fasta utgifter ni har inkl mat, nödvändiga kläder osv. Då ser du hur mycket ni har över till att betala skulder per månad. Så länge ni ej har anmärkningar kan det kanske gå att få ett banklån och om du vet ovanstående kan du tala om för banken vilken månadskostnad ni klarar Om ni har koll och en budget med er dit kan det gå även i finanskrisens dagar.

Hoppas det löser sig!

• Birgitta2

Anonym (...) skrev 2009-02-11 15:32:52 följande:

okej... så jag kan "ta det lugnt" nu? om jag betalar räkningarna som skulle varit betalade den 30e i morgon, då kommer inte jag få kf på mig?.. är så okunnig, rädd och ung..
    Nej, det får du verkligen inte!

Men ett tips är: blir du mer än ett par dagar sen med en räkning, ring företaget och be att få betala den 25:e nästa månad. Aldrig nånsin att de säger nej, och dessutom slipper du påminnelser och avgifter! Bara ett tips.
  • Anonym (ajaj)

Man behöver inte göra en adressändring via posten. Man kan själv höra av sig till företagen och tala om att man har ny adress.

Vill man inte ringa så kan man ju mejla dem... Det krävs väl att man uppger ev kontonummer, personnummer, namn samt gamla och nya adressen

• anmara

Precis som andra redan sagt, ring de ställen du är sen med räkningarna till! Säg som det är och be om att dela upp summan eller lov att betala nästa månad.

Det värsta man kan göra om man är sen med räkningar är att inte göra någonting! Då åker man på påminnelseavgifter och annat elände.

Försök att bedöma hur mycket ni kan betala och ring sedan och gör upp om en plan.

• jordgubbe0812

Addressändring kostar ingenting. Det är vidarebefodring av post som kostar, men det behöver du inte beställa.

Gör du addressändring kommer posten succesivt att komma till rätt address. Sen tar du namnen på de företag som skickar till era vänner och kontaktar de företagen.

• Anonym (hmm)

Har ni 15000 i inkomst, är bara två personer och inte råd att betala räkningarna? Menar inte att moralisera eller så, men undrar bara hur det kan komma sig, det är ju en jättebra inkomst för 2 personer såvida man inte har något jättedyrt boende eller så. Vi klarar oss två vuxna, två tonåringar på halvtid och en bebis på 8 månader på det och får pengar över. Och då har vi två lägenheter! Bebisen äter ofta dyr burkmat och massa dyr ersättning och använder massa dyra blöjor och tonåringar vet man ju hur de vräker i sig. Vi har ca 16000/mån netto.

• Anonym

Ta fram samtliga räkningar och skulder ni har och skriv ner en budget i tex excel som sträcker sig ett år fram i tiden eller ännu längre, där ska ni fylla i exakt vilka räkningar och utgifter ni har och vilken månad de kommer samt uppskattad kostnad för var och en av dem. Vissa utgifter är lika stor varje månad såsom hyran medan andra varierar lite men då får ni gå tillbaka och kolla på gamla räkningar för att se vad ni i genomsnitt betalar för tex telefonräkningen eller elen.

Matkostnader, resor/transport och i förlängningen sparande är andra poster ni ska lägga in i budgeten, kort sagt alla former av utgifter ska vara med likväl som inkomster i form av csnlån och löner.

En del räkningar kommer kvartalsvis eller halvårsvis alternativt årsvis som tex el eller försäkringar, dessa kan ni be bolagen ändra om så de kommer varje månad istället då slipper ni få en så saftig räkning varje kvartal eller 1-2 gånger om året.

Först när ni har koll på vilka inkomster och utgifter ni har månad för månad kan ni långsiktigt lösa era ekonomiska problem, lever man bara månad för månad så bäddar man för att för att råka illa ut genom att man helt plötsligt får en räkning "fel månad" och då står man där med brallorna nere och inte kan betala den.

Ta kontakt med de bolag där ni har räkningar och som ni inte kan betala nu OMEDELBART och vänta inte tills förfallodatumet har varit. Då kan ni i de flesta fall dela upp eller skjuta upp räkningen utan att drabbas av förseningsavgifter eller att det går till inkasso och i förlängningen till kronofogden. Väljer ni att inte ta kontakt i tid med bolagen är de i många fall mindre villiga att gå er till mötes och hjälpa er så skjut inte upp detta även om det känns jobbigt det riskerar att slå tillbaka på er istället.

Att göra en flyttanmälan kostar inte en krona utan det är gratis, det man får betala för är eftersändning av posten men i och med att det är era kompisar som bor i er gamla lägenhet behöver ni alltså inte eftersända posten utan istället hämta den därifrån tills ni kan beställa en eftersändning av posten.

www.adressandring.se

I och med att ni skriver er på en ny bostad så kommer er adress ändras i folkbokföringsregistet vart de flesta bolagen hämtar sina uppgifter ifrån men påpeka för dem när ni snackar med dem att ni har flyttat för säkerhets skull då slipper ni få posten på er gamla adress i onödan.

För att få ekonomin att gå ihop i övrigt så får ni helt sonika rensa bort alla onödiga saker som inte är absolut nödvändiga, säg upp onödiga kabeltvabonemang, bokklubbar, tidningspremunaitoner osv. Sedan kan ni byta till billigare alternativ i många fall och få ner kostnaderna den vägen, jämför priser mellan olika mobilabonemang, elleverantörer, bredbandsleverantörer och försäkringsbolag m.m. På så sätt kan man i många fall tjäna flera hundra eller tusen kronor i månaden.

I värsta fall får ni helt enkelt flytta till en billigare lägenhet även om det inte är så kul men det är bättre att bo litet och billigt än stort och dyrt om man inte har råd med det

• SRlotta

Hej! 
    Jag är reporter på Sveriges Radio. Vi gör just nu ett inslag om att allt fler hamnar hos kronofogden och att fler har problem att få pengarna att räcka till alla räkningar. Vi söker någon som upplever att det ekonomiska läget påverkar ekonomin, som vi kan göra en kort intervju med. Hör av er under dagen i dag, 6 januari, om ni kan tänka er vara med i detta inslag. 
    Med vänliga hälsnignar
    Lotta Myhrén
    lotta.myhren@sr.se

• Anonym (....)
    SRlotta skrev 2023-01-06 11:18:21 följande:
    kan inte betala räkningarna..

Hej! 
    Jag är reporter på Sveriges Radio. Vi gör just nu ett inslag om att allt fler hamnar hos kronofogden och att fler har problem att få pengarna att räcka till alla räkningar. Vi söker någon som upplever att det ekonomiska läget påverkar ekonomin, som vi kan göra en kort intervju med. Hör av er under dagen i dag, 6 januari, om ni kan tänka er vara med i detta inslag. 
    Med vänliga hälsnignar
    Lotta Myhrén
    lotta.myhren@sr.se

Du vet att tråden är 14 år gammal???? Sedan är det väldigt oseriöst av SR att ragga på familjeliv. Det anmält till cheferna för SR. 
Svar på tråden kan inte betala räkningarna..