• 2SmåPrinsar

Månadspeng till tonåring?

Hur mycket får era tonåringar i månadspeng och vad ska pengarna räcka till? Hur gammal är din tonåring.

Min yngsta dotter fyller 13 nästa vecka och hon kommer hem och säger att alla hennes kompisar får hela sitt barnbidrag och får stå för allt själv utom mat. Vet inte riktigt hur mycket som är sant. Har själv varit med om det där, alla andra får ju...

• Svar på tråden Månadspeng till tonåring?
  • Skosa

Son som fyller 14 iår han får 400 och ska då köpa hygienartiklar och underkläder.
    Att släppa barnbidraget till honom är inte aktuellt eftersom han är totalt ointreserad av kläder så han skulle nog gå naken .

• xenaa

Jag har inga tonåringar, men har brosbarn som är 15 respektive 18.
    Båda får sina barnbidrag. Eller ja den äldsta får hela den som är 15 år får delar av den. Alltså om han skulle vilja köpa något får han pengar därifrån.

Så gör min svägerska iaf

♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ ★ ♥ BF 2oo9-o3-o4 ♥
  • modestyonly

Jag har gjort lite olika, eftersom det berott på hur min ekonomi sett ut under åren! Men mina tjejer fick barnbidraget ganska tidigt, 13-14 års ålder!

Nu har jag varit ensamstående ett tag, så äldsta killen som är 16, har inte haft barnbidraget, men ska förmodligen få studiebidraget i höst!

Jag är egentligen snygg och smal, men idag är jag ledig!
  • Lantani

jag fick 120 kr fram tills jag började gymnasiet (då fick jag stuidebidraget)
    Det skulle räcka till mobil, tidningar och lite godis om jag ville ha det, men jag anser att det var väääldigt lite, eftersom telefonkort till mobilen kostade ungefär 100 kr var månad.

• pompes pappa

Jag har inga tonårsbarn, men minns att jag fick hela "barnbidraget" och bankomatkort som 13 eller 14åring. Det fick jag roa mig för, betala bio, godis, köpa smink, kläder, tidningar, gå på café, mcdonalds osv. Tilläggas bör att jag köpte både öl och cigaretter för pengarna. Men det var inte den officiella linjen. Så självklart finns det risker med att släppa hela barnbidraget. Det blev folk av mig..... tillslut. HAHAHAHA Utöver det vet jag att mamma stod för dyra stora utgifter som skor och jacka och mat förstås.

• soolim

Min 15-åring har fått sitt barnbidrag nu i 4 månader men han kan inte hantera det. Han fick det förra veckan och nu är pengarna slut. Meningen var att de här pengarna skulle räcka till allt utom mat men han har bara köpt godis, läsk och pizza. Jag har beslutat mig för att dra in det och ge honom några kronor till godis och sånt till helgen, resten köper jag. Har tre barn och ansträngd ekonomi så jag har inte råd med att han ska få över 1000 kr att slösa på godis o pizza varje månad. Vill han ha mer pengar får han lov att börja dela ut reklam eller skaffa sig ett annat jobb på något sätt. Har pratat med honom om det här men han bryr sig inte och verkar inte förstå att vi inte har obegränsat med pengar.

• allakantralla

Min 12-åring får 550 kronor. Då ska 50 kronor sparas, och resten skall räcka till mobil samt alla aktiviteter som hon vill göra. Dvs jag sticker inte till henne pengar för någonting. Kläder och skor köper jag ibland, annars är det hennes pappa som står för den biten eftersom han har barnbidraget.

Soolim: du skriver att pengarna skulle räcka til allt utom mat - exakt vad är det? Kläder och så?

• soolim

Japp det ska räcka till kläder, frissan, mobil, nöjen osv. Han får dessutom så pass mycket kläder, dels av morföräldrarna när de åker utomlands och i present och julklapp av oss andra. Vill man ha dyra märkeskläder så kostar detoch annat får stå åt sidan och det måste han ju lära sig. Då får man avstå annat. Jag är rätt tuff mot honom när det gäller det här och även när det gäller att hjälpa till hemma men han lär sig ju en hel del av det oxå.
    Kan tillägga att han har möjlighet att tjäna extrapengar om han vill då han kan få extrajobb genom kontakter, så vill han ha en jacka som kostar 2000kr så kan han köpa det om han är villig att jobba för det. Jag betalar inga 2000kr för en jacka.

Svar på tråden Månadspeng till tonåring?