• jjoohhaannnnaa

gardasil, farligt!?

Om en vecka ska min 13 åriga dotter vaccinera sig med gardasil (kan motverka livmoderhalscancer mm) är det tänkt, men jag börjar undra om det verkligen är så smart med tanke på att hon är ganska känslig mot läkemedel (tex tradolan och liknande) och efter att ha sett dessa börjar man undra!?

Vad ska man tro egentligen, vill ju inte utsätta henne för fara!
    Är det någon här som har låtit vaccinera sin dotter? Tankar om detta?
    Blir ju rädd....

• Svar på tråden gardasil, farligt!?
  • abnocto

Jag lät vaccinera min dotter när hon var 13 år och det var inte ens ett diskussionsämne före. Om det kan rädda henne mot livmodercancer i framtiden så är det värt det. Senare år har det framkommit att alla inte tål vaccinet men man kan väl då vara mer uppmärksam efter sprutan? Visst, det är ingen garanti men är positiv mot gardasil.
    Och jag erkänner, jag har inte sett youtube klippen.

• demokrati tack

Båda mina döttrar har fått vaccinet.. Jag hoppas och tror att det inte är farligt för dom, man litar ju på läkemedels-industrin.

Men, om det blir bieffekter, när kommer dom då? Och hur yttrar dom sig?

• ims67

Hur mycket kostar det med allting inräknat?Funderar att göra det med min dotter oxå.

• Emmsan

jaha min dotter kom hem med en lapp från skolan att de vill ge  de tjejerna det som vill ha  dock är min dotter bara 11 år men tydligen kan hon få ändå.. men efter dessa klipp tror jag att vi väntar o ser hur det utvecklar sej .. skrämmande ju

• demokrati tack

ims67 skrev 2009-02-11 18:48:42 följande:

Hur mycket kostar det med allting inräknat?Funderar att göra det med min dotter oxå.
    För mina 2 döttrar betalade jag 9000 kr...
  • abnocto

Jag betalade också för sprutorna men idag tror jag det kostar maxbeloppet man har inom sjukvård, kan det vara 1800kr för medicin?

• ellam71

Ja det stämmer, max 1800kr... o då får man vaccinera alla barn mellan 14-17 för samma belopp

abnocto skrev 2009-02-12 12:28:33 följande:
    Jag betalade också för sprutorna men idag tror jag det kostar maxbeloppet man har inom sjukvård, kan det vara 1800kr för medicin?
  • mariacap
    jjoohhaannnnaa skrev 2009-02-09 22:03:43 följande:
    Om en vecka ska min 13 åriga dotter vaccinera sig med gardasil (kan motverka livmoderhalscancer mm) är det tänkt, men jag börjar undra om det verkligen är så smart med tanke på att hon är ganska känslig mot läkemedel (tex tradolan och liknande) och efter att ha sett dessa börjar man undra!?

" target="_blank">

" target="_blank">

Vad ska man tro egentligen, vill ju inte utsätta henne för fara!
    Är det någon här som har låtit vaccinera sin dotter? Tankar om detta?
    Blir ju rädd....
    Läs på njutvarjeminut.se/att-ratta-in-sig-i-leden/  Jag har gjort ett inlägg om detta!
  • Heisan

Min dotter kommer inte att vaccineras, jag sa till henne att om hon vill göra det som myndig så är det hennes beslut-men jag förespråkar användande av kondom i stället.

När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
  • alice mamma
    Heisan skrev 2012-03-16 21:12:34 följande:
    Min dotter kommer inte att vaccineras, jag sa till henne att om hon vill göra det som myndig så är det hennes beslut-men jag förespråkar användande av kondom i stället.

Jaha, och hur tänker du då hon ska göra när hon blir gravid?
  • Heisan
    alice mamma skrev 2012-03-20 19:15:39 följande:
    Jaha, och hur tänker du då hon ska göra när hon blir gravid?
    Jag hoppas att hon är i en relation då o att de båda är testade mot ev könssjukdomar.. Sedan förutsätter jag att hon går på regelbundna cellprovstagningar o då är ju risken minimal att det ev skulle hinna utvecklas någon cancer eftersom cellförändringar säkerligen upptäcks då.
    Om hon väljer att vaccinera sig som vuxen så är det hennes val-jag tycker inte att man ska hålla på o vaccinera sig om det inte är fullständigt nödvändigt o just detta vaccinering tycker jag inte är det.
  • LinnVirvelvind

Jag skulle inte vaccinera, det är för mycket frågetecken kring detta vaccin. Läs mer på:

www.mammormotgardasil.nu/ 

Be henne istället använda kondom när hon träffar killar som hon inte har långvariga förhållanden med, då är det förstås svårare. Sedan ska man alltid gå på cellprovtagningen, själv tänker jag gå oftare än vad som erbjuds. 

• LinnVirvelvind
    Heisan skrev 2012-03-20 19:55:20 följande:
    Jag hoppas att hon är i en relation då o att de båda är testade mot ev könssjukdomar.. Sedan förutsätter jag att hon går på regelbundna cellprovstagningar o då är ju risken minimal att det ev skulle hinna utvecklas någon cancer eftersom cellförändringar säkerligen upptäcks då.
    Om hon väljer att vaccinera sig som vuxen så är det hennes val-jag tycker inte att man ska hålla på o vaccinera sig om det inte är fullständigt nödvändigt o just detta vaccinering tycker jag inte är det.
    Dessa virus är inga könssjukdomar, utan virus som gömmer sig i kroppen, så killar testas inte för detta och det är ju isf en kille som smittar henne...
  • Heisan
    LinnVirvelvind skrev 2012-03-20 20:03:31 följande:
    Dessa virus är inga könssjukdomar, utan virus som gömmer sig i kroppen, så killar testas inte för detta och det är ju isf en kille som smittar henne...
    Kondylom är en typ av hpv, o jag vet att det är killen som smittar...  Jag hoppas på att lära mina döttrar att ta eget ansvar för sin sexualitet o att se till att de skyddar sig mot könssjukdomar o att de tar ansvar för sin hälsa med cellprover.  
  • LinnVirvelvind
    Heisan skrev 2012-03-20 20:09:17 följande:
    Kondylom är en typ av hpv, o jag vet att det är killen som smittar...  Jag hoppas på att lära mina döttrar att ta eget ansvar för sin sexualitet o att se till att de skyddar sig mot könssjukdomar o att de tar ansvar för sin hälsa med cellprover.  
    Ja förlåt, det stämmer.
Svar på tråden gardasil, farligt!?