• SophiaLa

Fråga ang att vända sig mage/rygg, rygg/mage

Hej,

Min dotter är snart 5 mån okorr, drygt 3 mån korr.
    Hon började vända sig lite smått från mage till rygg när hon var 3 mån okorr. Hon har alltid varit stark i nacken.
    Nu har det gått 2 månader sedan dess och jag tycker inte att det händer så mycket. Hon vänder sig då och då inte speciellt ofta. Har aldrig vänt från rygg till mage. Har jag för höga krav på henne hon är ju bara 3 mån korr. Jag tycker bara att utvecklingen skulle gått mer framåt eftersom hon kunde redan för 2 månader sedan. Hon är stark i nacken och kan sitta i stol med stöd. Men varför vill hon inte vända sig? Eller är det så att hon inte är så intresserad kanske? Är det viktigt att dom vänder sig eller är det viktiga att hon har stabilitet i nacken? Hon är född i v 33.

Tacksam för era erfarenheter.

• Svar på tråden Fråga ang att vända sig mage/rygg, rygg/mage
  • Cia o krabaten

Min grabb vände mage till rygg vid 3mån och sen inte igen förrän vid 5,5 lite grann och nu vid 6 när vi tvingar honom att vara på mage

Likdant från rygg till mage.
    Det gjorde han 2ggr och sedan aldrig mer!

• Tualisa

Alva vände sig från mage till rygg först.. det var i november och sen tvärtom i december. Hon var ju då... 6 mån först och sen 7.Sen tog det ett tag innan hon började öva .. så nu rullar hon runt hela tiden och är 9 mån eller 7 korrigerat. Ingen fara. att det dröjer. Kan vara så att hon inte är intesserad,. mycket annat som utvecklas.

Lilla Alva är här
  • mamma2ggr

Dottern vände sig i rena ilskan när hon bara var en månad okorr. Hon blev lika förvånad som jag. Sedan dröjde det länge. Men nu 9 mån okorr vänder hon fram och tillbaka i baby-gymet för att nå de roliga grejerna på sidorna.

Det har varit perioder då hon inte har vänt på ett bra tag, men när det finns något som gör det värt mödan så... :)

• Bliglin

TS: Att de vänder sig från mage till rygg jättetidigt är inte så konstigt. Huvudet är rätt så tungt så när de kan lyfta huvudet själva, ganska stabilt, så rullar d elätt över från mage till rygg av huvudets tyngd. men det är inte en "medveten" rullning. Min kille gjorde också det flera ggr är han var 1 mån korrigerad ålder (4 mån faktisk ålder). Sedan gjorde han det inte alls på flera månader. Sedan vid ca 4,5 - 5 mån korr så vände han från mage till rygg igen och sedan, nästan samtidigt, från rygg till mage. Så du kan vara lugn. Det är för tidigt ännu då hon bara är drygt 3 mån korr

• SophiaLa

Ja det stämmer nog som du säger att det beror på att hon tippade över. Nu är hon 3,5 mån korr och vänder sig fortfarande inte. Men jag är medveten om att det är lite tidigt. Hon är snart 5 mån okorr. Jag blir stressad av andra bebisar som är födda i hennes månad som gör så mycket mer än henne. Jag vet att jag inte kan räkna henne så, men det blir lätt så ändå. Jag är orolig att hon inte ska utvecklas som hon ska. BVC säger att hon utvecklas bra och följer sin korr ålder bra, så man får väl lita på det.

• Bliglin

Jag tänker enbart på min son enligt hans korrigerade ålder. Jag kan ju knappast begära att han ska kunna hoppa över 3 månader i sin utveckling bara för att han kom ut 3 månader för tidigt ur magen. Så jag jämför inte alls med fullgångna bebisar som fötts i samma vecka. Endast de som fötts omkring hans egentliga BF. Och jmf med dem så står han sig mycket bra

Svar på tråden Fråga ang att vända sig mage/rygg, rygg/mage