• AoO

Kvinnan helt frisk men mannen för få spermier?

Hjälp en okunnig!

Som rubriken lyder; vad blir det tal om för behandling i första hand om den ofrivilliga barnlösheten endast verkar bero på mannens alltför låga spermieantal?

• Svar på tråden Kvinnan helt frisk men mannen för få spermier?
  • Marge75

Har han lågt spermieantal blir det nog i första hand IVF/ICSI (googla på det!). I andra hand, om det inte finns några spermier alls i princip kan man göra insemination med spermiedonator (och om det inte funkar IVF med spermiedonator).

Hoppas att det ska gå bra för er!

• AoO
    Svar på #1
    Behövs det någon hormonbehandling av något slag då för kvinnan?
    Eller hur går det till i stora drag?
  • AoO
    Svar på #2
    Det finns spermier men antalet är något för lågt.

Joodå, har läst på om ivf. Undrade mest bara om det gällde också då det är konstaterat detta fel.
  • Marge75

Det var ICSI jag tänkte att du kanske behövde googla på ... Jag vet inte hur det görs i detalj, bara att det är den behandling man gör vid lågt spermieantal, i kombination med IVF.

• godisgumman

jag och min man hade exakt samma situation som ni har. inget fel på mig men han hade låga spermie antal samt dåliga simmare. Vi stod i väntan på insemination. men så läste vi på internet att både kan prova med att äta vitaminer som innehåller selen, zink och mycket folsyra. Vi gjorde det i två månader och vips, 2 v3eckor innan vi skulle på inseminationen så blev jag gravid. Vill bara tillägga att vi har kämpat i två år med att bli gravida, prickat in VARJE ägglossning samt provat nästan allt.
    Lycka till!!!!
    Skriv ett meddelande om du vill veta något mer!

• drömmaromsmått

Om du undrar över om kvinnan behöver gå igenom hormonbehandlingen vid IVF/ICSI så är svaret ja.
    jag och min man har försökt bli med barn i över tre år och ska genomgå en ICSI nu framöver med hormonstart i mitten på mars.
    det går likadant till som en ivf när det gäller alla förbehandlignar skillnaden är att man istället för att låta spermierna och ägget hitta varann i skålen så plockar man ut en spermie per ägg och för in det i ägget.

AoO skrev 2009-02-09 09:18:44 följande:
    Svar på #2Det finns spermier men antalet är något för lågt.Joodå, har läst på om ivf. Undrade mest bara om det gällde också då det är konstaterat detta fel.
Svar på tråden Kvinnan helt frisk men mannen för få spermier?