• LillaLe

Bryta svanskotan?!!!

Jag har alltid varit fullkomligt livrädd för att föda barn. Men på senare tid vant mig vid tanken på att någon gång bli mamma på ett eller annat sätt. Nu är jag gravid i v.31, så det börjar närma sig... Jag har hittills varit ganska lugn inför vad som komma skall. Jag läser böcker, tidningar och är ofta ute på familjeliv och läser om just förlossningar. Men nu har jag råkat läsa lite för mycket tror jag... Kan man verkligen bryta svanskotan under förlossningen?!!! Jag blev först paff när jag läste detta, sedan blev jag gråtfärdig. Om man kan det så fattar man ju att det kommer hända mig! Mina vänner gapskrattar när jag tar upp detta, men för mig är det inte lika roligt. Har någon mer hört talas om detta? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Bryta svanskotan?!!!
  • Leather Cravat

Jupp, min väns styvmor bröt svanskotan under förlossningen.

• mammatotoo

Jag vet av 1 som gjort det och hennes svanskota gick lixom innåt.
    Det är absolut inte vanligt!!
    Hon har fött 2 till barn efter det utan problem.

• Mini84

Hej, en på jobbet bröt svanskotan=( hon hade livmoderstappen långt bak fick hon reda på av en undersökning, men hon sa att det small bara till, var precis när huvudet skulle ut men hon kände det inte ens hörde det inte heller, var hennes man som hörde det, hon hade problem att sitta ett tag efter men det läkte snabbt ändå..lycka till med kommande förlossnig, kommer gå jättebra! mvh sofie

• anna27

Hej! Jag knäckte min svanskota vid förlossningen. BM sa att det kunde hända. Den ändrar läge. Hade ont efteråt när jag satt men det blev fort bättre. Just när jag knäckte den så small det till bara. Det gjorde inte ont. Jag var så upptagen med att krysta ut min son. Kan ju ha bidragit att jag gått upp ca 35 kg!! Det blir ju mycket att gå runt med som tynger ner kroppen plus en jäkla foglossning som säkert också hjälpte till att rubba svanskotan.
    Men jag känner ingen annan som knäckt den. Tror inte det är så vanligt.

• molten

Hej
    Jag tror aldrig att man läser för mycket. Jag tänkte likadant när jag läste att det skulle hända!:) "Självklart kommer det att hända mig isf!" Såg också en bild på hur huvudet skulle passera ut och enligt grafiken såg det ju inte ut som att huvudet kunde passera svanskotan utan att den skulle gå av. Fast uppenbarligen så går det ju utan att den går av. Känns betryggande att ni säger att det inte kändes eller knappt märktes iaf.Kan tänka mig verkligen att man har annat fokus just då. Det är ju slutspruten käns det som, men det känns ändå obehagligt att något ska gå sönder sådär. Har dock aldrig hört talas om någon som råkat ut för det i verkligheten dock så jag får väl vara realistisk och inse att risken är minimal.

• ebbebulan

Jag knäckte till svanskoan vid sonens förlossning o tyvärr är det något jag fortfarande kan känna av men inte alls speciellt ofta, mest när jag suttit på hårt underlag. Men som så mycket annat som kan hända vid en graviditet/förlossning så är det ju så klart värt det.

Har hört att det är vanligast om man ligger på rygg o föder eftersom det blir ett kraftigt tryck när bebisen ska ut. Så är du jätteorolig för det så välj en anna ställning. Jag blev förlöst med sugklocka o hade tyvärr inget alternativ, hade velat stå på alla 4.

♥ min älskade bula, ebbe 080424 ♥ www.fruganjansson.blogspot.com/
  • Seanna

Här är en till som knäckte svannskotan rejält. Hade ingen lätt förlossnig och det slutade med sugklocka. Går fortfarande på höga doser smärtlindring 6 v efter förlossning.

• sofieann

Jag knäckte också svanskotan. Nu när jag är gravid igen kan jag känna av det ibland.

• samma

Min gick av när min tredje skulle ut. Men det berodde på att jag haft av den en gång innan i pulkabacken ett par år tidigare. Så under förlossningen knäcktes den "rätt igen". När fjärde barnet kom så var det inga problem. De kollade för säkerhets skull innan så kotan inte låg "innåt" då jag var rädd för att samma sak skulle hända igen. Men.. när det hände så kändes det inte så farligt.. hörde dock ljudet och hann tänka "det här kommer jag få betala för" *ler*.. Men som sagt.. inga som helst problem vid nästa förlossning.

Svar på tråden Bryta svanskotan?!!!