• Topdog

VARFÖR?? Nån medicinskt kunnig som vet?

I slutet av mars började jag att blöda när jag var i vecka 17+4. Åkte in och det konstaterades att bebisen var död. Den hade dött i vecka 13+0, bara 3 dagar efter att jag gjort KUB-UL med en sprattlade filur och väldigt bra siffor.

Idag upprepades mardrömmen. Gjorde KUB i vecka 12+1 men bra resultat och livlig bebis. Snabbt UL i vecka 13+0 pga oro och idag (vecka 15+3) ytterligare en koll som visade att bebisen var död. Storlek 13+1.

Vad är det som händer? VARFÖR hände detta? Förra gången hittade dom inget fel, sa att det är väldigt ovanligt att bebisen dör när man gjort ett lyckat KUB. Men nu känns det inte som en slump längre. Varför händer detta just när jag går in i 13 fulla veckor? Den kritiska perioden är över, tidigare UL har varit bra, ÄNDÅ dör mina bebisar fast risken borde vara över?
    SNÄLLA, nån som vet vad det kan bero på? Nån som varit med om samma sak och fått besked om vad som blivit fel?
    SNÄLLA, HJÄLP MIG!

• Svar på tråden VARFÖR?? Nån medicinskt kunnig som vet?
  • Hopptossan

Hej,

Vilken mardröm, jag vet inte vad jag ska säga men jag har en kompis som fick upprepade missfall sent och det visade sig att hon har en ärftlig kromosonrubbning som gör att 9 av 10 foster dör i en speciell grav.vecka (12-15). Hon har fått göra ivf för att hitta de embryon som inte har den här kromosonskadan. Så hjälp finns att få.

• Amis

Jag vill börja med att säga hur ledsen jag är för det du har gått igenom. Jag förlorade en pojke i v. 17 förra året och först hittade de inga fel men sedan gjordes en kromosomanalys som visade att han hade Trisomi 13. Kanske kan du begära en krom. analys.
    Lycka till.

• JA77

Fråga din läkare, inte amatörer här. Allt är individuellt, ingen här kan ställa diagnos eller ge dig ett svar.

Beklagar din förlust.

• Poppy Lee

Topdog: Beklagar dina mf!

Jag har fått tre sena mf, alla i andra trimestern. Vid två av tillfällena hade jag också gjort KUB med fina siffror. Obduktionerna har inte visat på några fel.

Jag tycker att du ska kräva att få en utredning gjord. Dels bör de kolla hur ditt blod koagulerar (små proppar kan orsaka mf, även i andra trimestern), dels göra en kromosomanalys. För senare mf kan man också göra en "mekanisk" undersökning av livmodern, se så att det inte sitter ett myom eller en polyp t ex, som orsakar mf:en (detta syns inte alltid på ultraljud).

Utredningen har tyvärr inte visat på någonting i mitt fall, men det finns trots det en del behandlingar man kan prova, som Trombyl, Fragmin och kortison. Själv står jag i operationskö för att göra en hysteroskopi, som är en undersökning där de går in med kamera i livmodern för att se om det finns några förändringar där som orsakar mina mf.

Kram!

JA77: vilken totalt onödig kommentar Även om vi härinne är "amatörer" som du skriver, besitter många av oss väldigt stora kunskaper om missfall, i synnerhet om upprepade mf som många gyn i Sverige är mkt okunniga om.

• MysTic PrincesS

Beklagar dina mf

Undrar lite om blodgrupp och RH-faktorn? Är visserligen ingen expert på detta, men det lilla jag vet, är ju att är du t ex O rh - och får missfall, gör en abort, föder ett barn, så ska man få nån spruta i samband med detta, annars attackerar kroppen fostret vid ev nästa graviditet spm då slutar i mf. Fråga din läkare om detta snarast.

Himlen vill inte ha mig och helvetet är rädd att jag ska ta över
  • Topdog

Tack för era svar!
    Just nu känns det så himla hopplöst. Men jag har iallfall en himla tur som har barn sedan tidigare. Hade detta hänt när jag väntatde mina tvillingar så hade jag hamnat på psyket. Konstigt nog var jag inte det minsta rädd för missfall då, trots att jag väntat i två år på att bli gravid.

Jag förstår verkligen inte varför detta händer? Det är som att nånting händer precis kring vecka 13 som gör att pyrena dör. Och bara ett par dagar innan har dom sprallat som tusan. Nu senast var det svårt att göra KUB för plutten hade gympingpass där inne och gjorde situp och rullade runt och hade sig hela tiden. 45 min tog det att få en ordentlig bild som gick att mäta.

JA77: Jag fattar självklart att ingen här på FL kan ställa en diagnos. Men jag ville höra om någon annan vars bebis dött vid samma tidpunkt, har fått nåt svar på varför. Enligt vad doktorn sa idag är det sällan man hittar något fel men också att det är väldigt ovanligt att man får missfall efter ett bra KUB.

Poppy: Tack för ditt utförliga svar. Kanske livmodern kan förändras? Innan jag blev gravid med mina tvillingar så gjorde jag en kontraströntgen av livmodern. Förutom att jag har tvådelad livmoder så hittade man inga konstigheter. Enligt Sophiahemmet skulle det inte heller öka risken för missfall, bara för sätesbjuding och förtidig födsel. Beklagar verkligen dina missfall. När har dom skett?

Hoppetossan: Jag tror att dom gjorde en kromosomanalys förragången. Dom sa iallafall att det skulle göras en full undersökning. Det enda dom inte undersökte var navelsträngen, eftersom den var för kort för att undersökas.

Amis: Beklagar verkligen att du förlorade din lille pojke.

Mystic Princess: Jag tror inte att blodgruppen ska vara något problem. Jag har barn sedan tidigare, och gjort blodgruppering 3 gånger vid graviditet. Vid dom andra graviditeterna har jag inte kommit tillräckligt långt för att komma till inskrivning (missfall i vecka 6 i juni08 + utomkveds i vecka 7 i augusti 08).

• Poppy Lee

Topdog: det är sant, det är extremt ovanligt med mf efter v. 12, och i synnerhet efter ett bra KUB. Mina har skett i vecka 18 (två st) samt i vecka 13 (1 st).

Vad jag förstår så kan livmodern förändras efter att man har fött barn. Man kan få sammanväxningar, t ex, efter en förlossning el. kejsarsnitt, och även efter skrapningar då förstås (som det ofta blir såväl vid tidiga mf som vid sena mf som leder till tvåstegsaborter).

Kontraströntgen visar tyvärr inte alla förändringar, utan det säkraste sättet att utreda livmodern är hysteroskopi, dvs en kameraundersökning (sker i regel under narkos, så det är ett lite större ingrepp)).

Kromosomanalys bör de även göra på dig och din man, det är ett enkelt blodprov och det borde sjukhuset verkligen ge dig utan tjat.

Allt fler forskare menar att upprepade mf, såväl tidiga som sena, kan bero på ett överaktivt immunförsvar. Detta kan utredas genom ett antal blodprover och behandlas på olika sätt. I den här tråden

www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html

är det många som fått upprepade mf och som fått behandling för det(ett par i tråden har också haft flera senare mf) och därefter lyckats behålla en graviditet.

Du får jättegärna inboxa mig om du har några fler frågor!

• JA77

Det är synd att folk ska spekulera om orsaken.

• JA77

Topdog skrev 2009-02-06 13:05:15 följande:

JA77 skrev 2009-02-06 12:59:09 följande:
    Skulle du kunna lämna tråden OMEDELBART? Du tillför INGENTING. Jag är ute efter erfarenheter av andra som drabbats av samma sak som jag. Det har uppenbarligen inte du. Du är OT. Försvinn. Snälla.
    Bara du inte tar saker på allvar, du är individuell.
  • Topdog

JA77 skrev 2009-02-06 13:07:54 följande:

Topdog skrev 2009-02-06 13:05:15 följande:
    Bara du inte tar saker på allvar, du är individuell.
    Åh nej , MENAR DU DET? Jag som trodde att om någon haft missfall som orsakats av kromosomknas, så måste det ju vara så för mig med. Tack för att du förklarade att det inte behöver vara så. Nu känns allt mycket bättre.

Jag har en hjärna, jag kan tänka, jag kan dra slutsatser. Nu vet du det och kan lugnt lämna tråden.
  • JA77

Topdog skrev 2009-02-06 13:12:50 följande:

JA77 skrev 2009-02-06 13:07:54 följande:
    Åh nej , MENAR DU DET? Jag som trodde att om någon haft missfall som orsakats av kromosomknas, så måste det ju vara så för mig med. Tack för att du förklarade att det inte behöver vara så. Nu känns allt mycket bättre.Jag har en hjärna, jag kan tänka, jag kan dra slutsatser. Nu vet du det och kan lugnt lämna tråden.
    Du behöver inte vara spydig, det skulle du inte vara om vi setts i verkliga livet.
  • Topdog

JA77 skrev 2009-02-06 16:47:38 följande:

Topdog skrev 2009-02-06 13:12:50 följande:
    Du behöver inte vara spydig, det skulle du inte vara om vi setts i verkliga livet.
    Det var ERFARENHETER jag bad om i ts. Om jag i verkliga livet hade suttit tillsammans men andra och ställt en fråga om erfarenheter/kunskap kring missfall så hade jag definitivt bett dig hålla tyst.

Jag HAR REDAN PRATAT med flera olika läkare på gyn på Danderyds sjukhus i samband med missfallet förra våren. Deras svar är att man vet inte mycket om vad som orsakar missfall och de var dessutom ganska så handfallna eftersom bebisen levde och mådde bra bara några få dagar innan den dog. De sa dessutom att detta är väldigt ovanligt. Undersökningen och prover visade ingenting.

Det var därför jag efterlyste andra personer som varit i min sits. Kanske någon som faktiskt fått reda på varför deras missfall inträffade. Det var den typen av erfarenheter/kunskap jag efterlyste. Inte "prata med en läkare, ingen här kan ställa diagnos".
  • TusseTvå

Topdog!
    Tycker du gör all rätt i världen som samlar på dig fakta från folk här på familjeliv. Kanske en sak av hundra stämmer på dig och det hjälper mycket.
    Själv samlar jag info till en tjej med upprepade missfall. Jag kopierar det fakta och erfarenheter jag hittar och skall ge till henne.

Vad skall vi annars med familjeliv till om det inte är att dela erfarenheter, du har helt rätt! Fråga på!! ha ha Kram och lycka till

• Topdog

Tack Tusse!
    Jag tycker att det är oerhört påfrestande att läkarna står så handfallna när det handlar om den här typen av sena missfall där allt sett bra ut bara några dagar innan bebisen dog. Att det mest bara verkar finnas frågor och väldigt få svar.

Tack och lov att det finns empatiska människor här på FL som delar med sig av sina erfarenheter. Poppy Lee har gett mig ovärderligt stöd och en massa råd och tips, och det har gjort det hela mycket lättare.

• gedansk

hej
    Så ledesn att höra om din missfall, jag själv trodde att bara jag blev gravid så skulle allt ordna sig (vi har försökt i tre år). Jag fick ett tidigt MA i v10 då jag kännde att allt inte var som det skulle. Det jag har lärt mig effter fertilitets utredning, flera inseminationer och nu IVF är att man får bli sin egen doctor och vara lite jobbig och kräva både svar och prover. Jag har sökt på näten (svenska och engelska artiklar) och läst alla böcker som jag kan få tag på. Jag tycket visst att man kan kolla med flera på forumet och få råd och stöd och frågor som man kan ta med till sin läkare. Jag har också lärt mig att får jag inga vettiga svar från en läkare så kan det ibland vara bra ide att söka en ny.
    kram jeanette

Svar på tråden VARFÖR?? Nån medicinskt kunnig som vet?