• bikerdaddy

Sova i egen säng

Ända sedan jag blev ensamstående med min son som var 5 år när det hände så har han legat och sovit med mig i min säng.I början gjorde han det pga att jag bara hade 1 säng att ligga i men när vi flyttade till en annan kommun så köpte jag en ny säng till mig och han fick då ta över min gamla säng.
    Till en början gick det bra,han sov i sin egna säng hela nätterna och allt var frid och fröjd...trodde jag.Men sedan ungefär 4 månader tillbaka så har börjar komma till min säng igen mitt i nätterna och vill sova hos mig igen.Suck...
    Jag försöker få honom att lägga sig och sova i sin säng,vilket han gör motvilligt.Och så efter bara 1-2 timmar så kommer han springandes och kryper upp i min säng igen.Min son är idag 8 år,på det 9:de.Jag vill inte bråka på honom för mycket om det men man undrar ju varför han har börjat med det här igen,det som verkade fungera så bra i början.
    Nåja,barn är barn...nu går jag och lägger mig.

• Svar på tråden Sova i egen säng
  • kvarnhuset

pojken kanske inte är riktigt trygg. Kanske är nåt med skolan.Kanske mardrömmar. fråga pojken vid varje tillfälle om du kan.Få han att känna sig trygg i sitt rum/säng, belöna honom när han sovit ex.4 nätter i rad. Min pojke är 6 och kommer någon enstaka gång upp till mig. Han har alltid legat i egen säng.

• MartinR

Hej
    hur är det när han bor hos sin mamma, sover han i hennes säng också? Det är viktigt att ni har samma regler.
    Annars tror jag det är som kvarnhuset säger, han måste känna sig trygg i sitt rum, min sambo har en 9 åring som alltid vill ha det tänt i hallen och dörren öppen till sitt rum. Om vi gör så så fungerar det perfekt.
    Lycka till.

• Tyrell

När vi fick en liten till, en lillebror, så började storebror 3år komma in till oss under nätterna. Det började under graviditeten och fortsatte under en ganska lång tid. Orsaken behöver vi inte gå in på, den vet vi.

Lösningen var ett belöningssystem. Vår son är tokig i disneyfigurer och böcker. Ett besök hos farbror blocket.se och några telefonsamtal så fick vi tag på kassvis med begagnade disneyböcker till en spottstyver. Sen var det enkelt. Vi la upp en trave böcker synligt men utom räckhåll och sedan var regeln: En natt i egen säng = en bok + läsning. Varje gång han kom in till oss under natten frågade vi bara om han inte ville ha en bok och han tvärvände i dörren och somnade om direkt i egen säng. Efter två veckor fick han hela resterande stapeln och nu en månad senare har han inte varit inne hos oss en enda natt.

Tänk ut vad ditt barn triggar på och erbjud det!

Svar på tråden Sova i egen säng