• jansson77

Höj & Sänkbart skrivbord minskar chanserna??

Har hört att ett höj & sänkbart skrivbord, som går på el kan minska chanserna att bli gravid, för att elen där man höjer och sänker är i höjd med underlivet, att det ska ge störningar.

Nån mer som hört detta??

Hoppas ni fattade min konstiga beskrivning.....

• Svar på tråden Höj & Sänkbart skrivbord minskar chanserna??
  • Solkattan

Låter otroligt... borde inte alla datorer o el prylar man har på skrivbordet på jobbet vara minst lika "störande"?
    Jag har ett sånt skrivbord på jobbet och själva elaggregatet eller vad det heter ligger en bit bord på golvet. Själva på o avslagningsknappen sitter dock ganska nära underlivshöjd. Men det gör ju även knappen till skrivbordslampan...
    Intressant fråga dock.. kan ju alltid hoppas att det loggar in nån kunning elperson på FL som kan reda ut saken!

//Solkatta

• Blyger

Låter fullkomligt osannolikt....

• jansson77

Vi får verkligen hoppas att det ÄR helt osannolikt.
    Har dock för mig att jag hörde det på nyheterna eller läste det i nån dagstidning.

Min "höj & sänk" knapp är riktigt nära "barnaskaffande-regionerna" :-s
    Men jag har ju inget trådlöst bord utan med sladd, kan annars tänka mig att det skulle påverka, som med mobiler tex.

Håller med om att då borde ju allt elektriskt med sladd påverka??

• Pimpinellan

Det enda jag hört som kan påverka är om mannen sitter med laptop i knät för det skulle möjligen kunna ge sämre spermiekvalitet. El i sig kan rimligtvis inte påverka!

• juluu

De har ett ganska starkt magnetfält...har själv lyssnat när de har mätt med nåt instrument av nåt slag, smattrar som tusan.
    Om det kan påverka vet jag inte däremot, men nån skit strålar dom ut i alla fall.
    Fast å andra sidan har jag sett många gravida på jobbet där alla har såna skrivbord, så så farliga är dom nog inte

• Gaytjej

Att graviditet uteblir beror ju många gånger på att det befruktade ägget inte delar sig felfritt då DNA:et blir felkopierat. Felkopiering av DNA beror ju i många fall på ren slump - men slumpen kan ju också påverkas av yttre faktorer, så så som med strålning.

Elektromagnetisk strålning från t ex mobiltelefoner har visat sig kunna orsaka brott på DNA-strängar http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article33687.ece
    och jag har faktiskt börjat fundera på hur smart det egentligen är att ständigt ha mobiltelefonen i byxfickan..........

• Gaytjej

(Tilläggas bör kanske att de lärde tvistar om just den elektromagnetiska strålningens DNA-påverkan)

Svar på tråden Höj & Sänkbart skrivbord minskar chanserna??