• smulizzzz

angående foder till kräsen tunn hund?

ja. jag har problem med maten till min lilla tös.. har en dvärgpinscher tjej på två år. hon har alltid varit dålig med o äta. har provat några olika märken. det jag kör på nu är purina pro-plan lax och ris får i henne knappt 2dl om dagen.

tänkte höra om ni har något annat förslag på mat. som kanske skulle kunna passa min fröken. helst mat som finns i små bitar.
    skulle behöva muskla upp henne men e svårt då hon inte får i sig tillräkligt med mat.

så e tacksam för så mycke råd jag kan få.

• Svar på tråden angående foder till kräsen tunn hund?
  • 1977Maria Therese

Vi köpte från djur dr där finns till alla möjliga hundar! Med tanke på att du har en liten hund blir det inte dyrt..Glad 

Finns även ett snällt foder där med extra energi så lite mat blir mycket i kroppen!

Jag brukade ha burk mat på...kokt köttfärs på fodret då slukade hon allt!!!

• Cowgirl 77

Färskfoder. Typ Fodax

• Kulla85

Mitt råd är att inte krångla och byta mat, gör du det kommer du att få fortsätta med det hela hundens liv. En hund är inte "kräsen" den är bara manipulerande och bortskämd

Och två deciliter låter fullt tillräckligt för en så liten hund, mina hälleforstikar på 20 kg äter max 4 dl om dagen.

• 1977Maria Therese

men att blanda på lite gött skadar aldrig. Hunden är tunn så det är viktigt att hunden äter.

Sen kan man bland på sin egen mat också om det blir över...

• Kulla85

Att blanda i "gött" enligt min erfarenhet ger bara en "kräsen" hund anledning att fortsätta vara kräsen

• 1977Maria Therese
    Kulla85 skrev 2009-02-03 17:13:14 följande:
    Att blanda i "gött" enligt min erfarenhet ger bara en "kräsen" hund anledning att fortsätta vara kräsen
    Ok man kan tycka olika! Jag har haft hund i 31 år, tränat bruks, och jag har då aldrig hört av mina hundvänner att det ska ge en hund med dåliga vanor.. Det är min erfarenhet

En hund kan vara kräsen som en människa kan vara. 

Annars kan man ringa till vet och fråga vad man ska göra. Iställt för att fråga amatörer..Glad
  • köttbullelydnad

Min hund är 3 år gammal, större än din i rasen, äter samma foder (ProPlan Lax & Ris) och ska ha ungefär 1½ dl/dag. Han är extremt dålig med maten och äter upp en dagsranson på ungefär 3 dagars tid, vilket lett till att han har fri tillgång.
    Som 2-åring ser de flesta hundar (stora som små) förskräckliga ut i kroppen, smala och dana. Är de friska och sunda i övrigt växer de i det. Har aldrig sett en unghund med kropp som en vuxen hund, det kommer med tiden. Ingen frisk och sund hund svälter sig själv.
    Håll inte på och plocka med maten, byt inte foder för att hunden inte tar det (du lär den bara att matvägra än mer), addera inte en massa "godsaker" (det gör hunden än mer kinkig med sitt foder), och så vidare. Gör det istället roligt med maten. Göm det i tomma toalettrullar och låt hunden busa sig in till det, och liknande.

• Qaroliine

Min blivande 3-åring har alltid varit väldigt underviktig och svälter sig gärna flera dagar åt gången, ofta.

Vi har bytt foder många ggr, hon kan vägra äta i en vecka.
    Hela hon är ett enda benrangel (whippetblandras), men hon är frisk och har alltid varit ett krutpaket som älskar livet och mår dåligt av att inte vara aktiv.

Innan jul började vi blanda ut RC valpfoder med Bozita´s paté som finns att köpa i många olika smaker á 360 gram.
    Hon äter nästan dagligen och det har aldrig inträffat förut under en sån här lång period. Vi är helt häpna här hemma och glada att hon får mat i sig.

• smulizzzz

vill ju helst inte byta foder igen. då jag tycker att hon har funkat bäst på denna maten. och vill heller egentligen inte blanda o hålla på. enda jag har blandat med e flytande margarin. 2dl räcker inte för henne. skulle vilja få i henne minst en dl till om dagen. för övrigt e hon pigg o alert precis som en liten pinne ska vara :)

enda jag känner att nu börjar snart utställings säsongen (utomhus). och som hon ser ut nu kan det lika gärna kvitta. vill ju börja bygga upp muskler på henne igen. hon tappade alla förra året då hon va sjuk rävskabb som resulterade i en svår infektion. men matproblem har hon alltid haft.

antar att jag får leva med min kräsna lilla loppa.. då det här med hund mat e en sån stor djungel och som många säger. e bara dumt o byta mat hela tiden.

• köttbullelydnad

Varför ska du ha i hunden ytterligare 1 dl om dagen om den inte vill ha det? Är hunden pigg och fräsch i övrigt så får hon ju i sig den näring hon behöver.
    Hon är i det utseendemässigt "bedrövliga" unghundsstadiet, och visst, det hon råkat ut för sätter ju sina spår ett tag framöver. Men ha tålamod! Träna kondition i ombytliga miljöer, mycket backträning, så lovar jag att aptit och muskler kommer allt eftersom.

Svar på tråden angående foder till kräsen tunn hund?