Tips på kvällsmat....
Hej...
Jag vet inte vad jag ska göra till kvällsmat. De står helt still... Är så trött på allt.
Är de någon som kan ge mig tips på vad vi kan äta?
Hej...
Jag vet inte vad jag ska göra till kvällsmat. De står helt still... Är så trött på allt.
Är de någon som kan ge mig tips på vad vi kan äta?
Jag ska göra stuvade makaroner och köttfärsbiffar
Här blir det raggmunk med fläsk
Är du ute efter nåt lättare eller "riktig" mat?
Vi ska göra vanlig ugnspannkaka. Gott,snabbt och lätt=)
Skrev detta för ett tag sedan i en annan tråd. Man håller ju sig liksom till sin egen lista av maträtter, men ibland kan man ju behöva lite variation... Hoppas du får lite ideer här, och hör av dig om du vill ha en utförlig beskrivning!
----------------------------------------------------------
Hmm, fick plötsligt lust att se hur lång 'min' lista är... Alltså sånt vi brukar laga regelbundet, både riktiga och 'snabba' rätter... Försöker skriva det iordning, i de fall man lagar på resterna. Kankse kan ge någon inspiration! Dock så har jag aldrig storhandlat allt på en gång förr, men ser att vissa varor, typ parmesan, förkommer mycket hos oss! Men det är väl för att den är dyr - så har man köpt en använder man gärna upp den! :)
* Citronkyckling och potatisklyftor i ugnen m citronsås & broccoli/sallad med fetaost smulad över ibland
* Kyckling, ris och currysås
* Syrlig couscoussalad (som görs med ljumet vatten, kokas inte)med citron, chili, vitlök, vinäger, lök, paprika, mintblad och basilikablad (går åt en kruka av varje) i, serveras med stekt kyckling
* fajjitas!
* Grekisk sallad
* Lambog i ugn 4 timmar med sås av mint och kapris - Jamie Oliver recept - supergott! Serveras ibland med rot/potatismos ala den nakna kocken eller min egen potatisgratäng med tunt morotslager i (blir snyggt!), skippar då såsen, bra bjudrätt
* Risotto med vin, buljong, palsternacka och morot i, och massa parmesan, serveras med rött kött
* Tacos
* enkel spagetti med sås på olivolja, soltorkade tomater-pure, skivad vitlök, torkad chili, vitt vin, ruckola, och räkor!
* God köttbit med sallad på ruckola och parmesan
* Pennepasta med enkel sås av krossade tomater, vitlök och chili, med parmesan över
* Blodpudding (köpt)
* Grillad/stekt tonfisk (inte genomstekt, då smakar den kattmat, ska vara lite rosa) med sallad, avocado och vinegrette - Gör vi ofta då det är så lätt! Fisken kan bytas mot någon vit sort typ torsk, och man kan göra en salsa av avocado och annanas till. Ibland gör jag, om jag har parmesan över, en parmesanpanering på fisken, mums!
* Köpt fylld pasta som vi äter med olivolja och parmesan över
* Fiskgryta på torsk med vitsås med hackad tomat, ägg och inlagd gurka! Barn brukar gilla denna!
* Pyttipanna med stekt ägg
* Korvstroganoff
* Lamstek med rosmarin och vitlök och hasselbackspotatis
* Moussaka med aubergine och lammfärs
* Hel fisk, typ platt, med massa gula och röda körsbärstomater i ugn, med potatis och sallad
* Fylld paprika
* På sommaren - grillspett! Lägger tomater och lök i folie och grillar dem med, gör enkel sås på creme fraiche och pressad vitlök
* Spagetti m köttfärssås
* Köttbullar med stuvade macaroner
* Färsk bandpasta med strimlad lövbiff och stekt lök & paprika i gräddsås
* pannkakor
* Köttgryta med korv och syltlök i
* Pannbiffar med potatis, brunsås och sylt
* TexMexpaj
* Skink & ostpaj
* Broccolipaj
* Enkel kall pastasallad med dressing av citron, olja och cayennepeppar
* Lamkotletter eller fläskkotletter med potatismos och skysås, och sallad
* pennepastagratäng (olika, en rätt på rester typ tacos, köttfärssås)
* Klassisk chili med köttfärs och bönor med hembakat bröd
* Matig omelette med sallad
* Fisk serverad med chevregratinerade rödbetor med honung, bacon och pinjenötter, serveas med rösti
* mandelpanerad potatis med sallad och någon köttbit till
* Stuvad blomkål, sen ostgratinerad, glaserade morötter, kyckling eller fläsk i ugn till
* Kött, potatis med en sherry och senapssås
* Fransk köttgryta med svamp och rött vin
* Rysk rödbetssoppa
* Fläskpannkaka
* Pannbiffar på lamm, med massa örter i, tillbehör varierar
* Hamburgare (ibland köpta) med potatisklyftor
* Laxteriyaki med nudlar
* Kycklingbröst med pesto 'crust' (man blandar pesto med creme fraiche, blir god sås också) med ris
* Pasta med pesto
* Varma mackor
* Pizza
Oj... Blev en ganska lång lista! :)
Vi åt sen lunch, så det blir helt enkelt varmkorv med bröd
Vi ska ha Amerikanska Pancakes ikväll. Snabbt, enkelt och gott.
risgrynsgröt mättar fint!!!
Olof48, kan du inte lägga ut receptet på din fiskgryta med torsk o hackad tomat m.m.
Rihanna - den är super-superlätt och var min favvorätt som barn - farmor brukade göra den...
Sätt på potatis, vanlig kokt. Koka ca tre ägg hårt, låt svala och hacka. Hacka lika mycket tomater och inlagd gurka som det finns ägg, tre ganska ordentliga högar, halvcentimeterstora kuber. Ta en fiskfile och stek i stekpanna eller ugn (denna rätt kan göras som gryta eller som fisk med sås till, samma resultat fast i gryta kan såsen liksom smaka mera fisk...), jag kör med fryst torskblock oftast (fisken kommer gömmas i den supergoda tjocka såsen så barnen äter ändå!). Salta/peppra fisken.
Gör en vit, tjock sås... med mjölk, smör, grädde och mjöl. Sök på bechamelsås om ni inte vet hur man gör, och hur mycket man ska ha osv... Man kan också köpa vit sås för lasagne typ - med det är så onödigt för vit sås är inte svårt och går snabbt... Och så vet man ju vad man stoppat i och så också...
Bara de sista minutrarna ska ägg, tomater och inlagd (!) gurka in i såsen... Värm och häll över den stekta fisken, servera med potatis (och kanske en sallad, iaf till de vuxna som vill ha lite mer 'texture')...
Kan tillägga att det typ är smörgås-inlagd gurka, alltså söt. INTE ättiksgurka...
Kan tillägga att det typ är smörgås-inlagd gurka, alltså söt. INTE ättiksgurka...
Tack för alla tips...