• PäronMumriken

Frågor ang hårförlängning och rastaflätor

Jag hoppas inlägget hamnar i rätt kategori nu.

Det är så att jag länge fantiserat om att ha långa rastaflätor men aldrig vågat, jag känner nu att jag skulle våga, vet dock så lite om hur man gör såna, vart man vänder sig etc så nu tänkte jag punkta upp några frågor som jag vore tacksam att få reda på lite mer om

*Kan man göra rastaflätor m hjälp av en hårförlängning eller bör det vara enbart ens eget hår?

*Kan man göra rasta hos en vanlig frisör eller var vänder man sig för hjälp med sånt?

*Hur håller man håret rent när man har rasta?

*Måste man lösa upp och fläta om och isf efter hur lång tid?

• Svar på tråden Frågor ang hårförlängning och rastaflätor
  • Elisabeth83

jag gjorde rasta flätor i thailand. Då använde de fejkat hår. Finns endel frisörer som gör flätor. Så det är nog bara att kolla runt. Jag betalade endast 500kr för allt.. men det är nog lite billigare där borta. Jag sköljde bara ur mitt hår med vatten.. hade dock inte i dem så länge.

• Eleonora73

Hej!

* Snyggast är om man sätter i löshår, flätorna blir jämnare och finare. Håret "kryper upp", dvs blir så mycket kortare om man inte sätter i löshår.

* Det är inte många "vanliga" frisörer som gör den sortens förlängningar, gå till någon som är duktig i "afro-hår" så att säga. (Som gör det ofta, och då har fått upp lite hastighet på att fläta..) Vet inte vart du bor, men i Göteborg finns några bra ställen där jag gått ("Safari" bl.a.) Dom knyter fast löshåret, man slipper lim, tejp eller sytråd.

* När jag haft flätor, så har jag tvättat håret (hårbotten) med en liten vanlig tvättsvamp (natursvamp). Har en liten plastskål med schampo blandat med lite vatten, doppar svampen där i, och sedan rengör hårbotten. Man ska undvika att gnugga, det är bättre att liksom "dutta" mjukt, med små masserande rörelser.

* Ditt hår växer ca 1 cm i månaden. Man får fläta om allt eftersom. Man behöver kanske inte fläta om hela håret vid ett och samma tillfälle, det går ju att dela upp det.

Tips: Om du gör en förlängning med flätor (löshår), så tänk på att det tar typ en hel dag (jag har suttit allt från 6 tim - 9 tim) så det gäller att ha med sig dricka och mat..!
    Lycka till!

♥ Leo Nellie Vanja Charlie ♥
  • PäronMumriken

Åh tack så jättemycket för dina svar :D nu dök det upp 2 följd frågor till då givetvis. Löshår sitter ju inte för evigt, hur påverkar det flätorna?

att det tar lång tid hade jag ju iofs kunnat räkna ut själv :P men inget jag tänkt p¨å särskilt ingående. ungefär vad kostar det, jag menar 9 timmars arbete med skatter och avgifter osv
    Tror du 4000-5000 räcker för förlängning och flätning eller går det på mycket mer?

• Eleonora73

Löshåret växer ju med, det sitter ju ihopknutet i ditt egna hår. Så det påverkar inte själva flätorna alls när det växer, det enda är ju i hårbotten. Man får fläta om håret innan det växer ut för mycket bara.
    Jag har betalat runt 2000 för en förlängning, men hur det ser ut med skatter och arb.giv.avgifter och annat på just den salongen, det kan jag inte uttala mig om... Men du får ringa runt och fråga.

Det är himla smidigt med långa flätor på sommaren, man är ju liksom alltid snygg i håret, behöver inte göra ngt mer än att ev. sätta upp det lite ibland. Spelar ingen roll om du precis har badat i havet, eller om du är nyvaken - flätorna är alltid fina!
    Lycka till!

• PäronMumriken

Tack så mycket :) Det lär nog bli mer mot sommaren till jag vill göra detta tror jag. bor uppe i norrbotten dock så bara börja leta efter ett ställe då :) vill ju gärna veta lite om stället jag går till om deras kunder vart nöjda etc. får börja fråga runt lite grann :) Tack så jättemycket för dina svar iaf :)

• DreadHead

*Kan man göra rastaflätor m hjälp av en hårförlängning eller bör det vara enbart ens eget hår?

- Jag föredrar att använda löshår, funkar med både äkta och syntet. Syntet är billigare och väger oftast mindre.

*Kan man göra rasta hos en vanlig frisör eller var vänder man sig för hjälp med sånt?

- Ett bra ställe att hitta hår-folk på är i håromantråden på helgon.net (stil-hår-håromaner).

*Hur håller man håret rent när man har rasta?

- Man tvättar håret (dvs. hårbotten) ca 1-2 ggr/vecka och ser till att håret torkar ordentligt mellan tvättarna. Använd inte balsam odyl. Bra schampo hittar man hos Lush.se (kakorna).

*Måste man lösa upp och fläta om och isf efter hur lång tid?

-Man får fläta om när håret vuxit ut.

• Bonita666

jag gjorde rastaflätor med löshår för ett par år sedan, blev suuper snyggt, trodde aldrig jag skulle passa i det men.

jag betalade 1500;-, jag var fräck nog att fråga en "utlänning" om hon kunde göra, och hon var mer än villig :D så jag betalade 500;_ för lörhåret, sen gav jag henne 1000

hon sa att det bästa va att tvätta håret engång i veckan, sen gegga in löshåret och hårbotten med babyolja nån gång i veckan.

Svar på tråden Frågor ang hårförlängning och rastaflätor