• Ekologiskt Godis

Nej, jag är inte förlossningsrädd men....

Jag är helt beredd på smärta och helt lugn när det gäller förlossning. Men när jag tänker på om min lille gosse kommer födas för tidigt så fastnar en klump i halsen och jag sätter bokstavligt talat bena i kors (fastän det gör så förbaskat ont pga foglossning).
    Jag har hört att 4% av alla gravida föder för tidigt födda barn innan v. 29 (hittar inte sidan igen, så ni får ursäkta bristen på källor till den informationen:P)
    Okej tänkte jag, det var ju inte så farligt, till jag läser hur de har räknat ut det som 1 av 20 föder för tidigt födda barn !!
    Jag vet att stress och oro kan påverka ifall det blir för tidigt födda barn, men jag kan inte hjälpa det. Tänk om min lille son föds för tidigt!? Jag är livrädd om det skulle hända!

Någon som kan få mig att må lite bättre?:(

(Jag satte den på förlossningsrädsla, för jag visste inte riktigt annars vart jag skulle placera den)

• Svar på tråden Nej, jag är inte förlossningsrädd men....
  • nano

Har väl inget jättevättigt att säga men jag träffade en tjej när jag var gravid (hade en dotter på några mån) som fick födde i ca v. 32-34 men ungen vägde ändå över 2700g så det var aldrig nån fara alls. Om du söker vidare på statesiken så kan du se hur liten procent av barnen som föds för tidgit i sverige som får några koplikationer, känner 2 barn födda innan v.24 som är fullt friska idag och inga funktionshinder/liknande alls.

Kanske lugnar lite?

• Ekologiskt Godis

nano skrev 2009-01-31 23:16:26 följande:

Har väl inget jättevättigt att säga men jag träffade en tjej när jag var gravid (hade en dotter på några mån) som fick födde i ca v. 32-34 men ungen vägde ändå över 2700g så det var aldrig nån fara alls. Om du söker vidare på statesiken så kan du se hur liten procent av barnen som föds för tidgit i sverige som får några koplikationer, känner 2 barn födda innan v.24 som är fullt friska idag och inga funktionshinder/liknande alls. Kanske lugnar lite?
    Jag vet faktiskt inte, eftersom det var svårt att ens hitta information om statistik för prematurbarn så kommer det att vara ännu svårare att forska vidare.
    Fråga inte 'varför' jag letade efter information på det, känner mig lagom dum nu att ha letat efter något jag var rädd för att läsa. Men det jag också är rädd för är:
    Jag går i skolan och vill gärna gå klart sista terminen.
    Tänk om jag inte hinner inhandla allt innan Lukas kommer till världen!?:O

Jag känner mig bara så dum att jag inte fixade alla saker redan i v. 9! Och tänk OM han är så svag så han inte klarar sig om han föds för tidigt? Det hände min kusin, så det är väl därför jag är extra nojig över det:(
  • lunkentuss

Inte kan dom mena att 1 av 20 föder innan vecka 29?
    1 av 20 kankse föder för tidigt, men det räknas ju som för tidigt fram till vecka 37+6... Så i den statistiken räknas ju även barn som fötts i vecka 37 till exempel och då behöver dom ju bara lite extra värme :)

• lunkentuss

och tänk såhär, om nu 4% föder för tidigt... då föder 96% efter fullgången tid

• Ekologiskt Godis

himmelsflickan skrev 2009-01-31 23:22:37 följande:

Inte kan dom mena att 1 av 20 föder innan vecka 29? 1 av 20 kankse föder för tidigt, men det räknas ju som för tidigt fram till vecka 37+6... Så i den statistiken räknas ju även barn som fötts i vecka 37 till exempel och då behöver dom ju bara lite extra värme :)
    Ja jag är lite osäker på vilken vecka det var i. Fick för mig att det stod v. 29, men kan också vara det som du skrev.
  • Ekologiskt Godis

himmelsflickan skrev 2009-01-31 23:23:37 följande:

och tänk såhär, om nu 4% föder för tidigt... då föder 96% efter fullgången tid
    Aaa, men det är synd att de inte skriver det istället, för 4% är 'fortfarande' 4% när de skriver det så. Kommer aldrig kunna bli 'bara' 4% igen:P
  • nano

Det finns nån "vänta barn"-bok med bilder av en berömd fotograf (bilder från inne i magen) och där vet jag att det stod statestik. Kolla på bibliotekeket brukar finnas nån hylla för just "vänta barn"-böcker.

• belive 23

jag är också lite orolig för det här mä att föda förtidigt.
    men jag tror att det är helt normalt att vara lite orolig. men jag har flera bekanta som har fött förtidigt men deras barn är helt friska idag och dom va jätte duktigta på bb, två av dom födde förtidgt för 20 år sen, och då brukar jag tänka att dom va så duktiga då betyder ju att dom är ännu duktigare idag.men prata med din barnmorska kanske du kan få prata mä någon där, om du vill.

• sidentrassel

Jag var också orolig för att föda för tidigt, men här sitter jag i v40 och väntar, väntar och vääääntar på bebis!

Jag har varit orolig för rätt mkt under graviditeten och den enda som verkar ha mått dåligt av det är JAG. Bebisen har mått bra på alla kontroller..

• Bånut

nano: "Ett barn blir till" av Lennart Nilsson är det

Svar på tråden Nej, jag är inte förlossningsrädd men....