• Santorini

"Ont" och spänd i magen efter måltid

När jag har ätit så känner jag mig spänd och upplåst. Nästan så att jag har ont i magen. Har precis gått in i vecka 24, är det någon mer än jag som känner så?

• Svar på tråden "Ont" och spänd i magen efter måltid
  • Malin23

sitter faktiskt här och känner mig likadan, har ganska ont i magen faktiskt.
    ska till bm imorgon, får be henne kolla så att allt är bra....

• Agapi

Trots att jag bara är i v 16 så kan jag även känna mig uppblåst och spänd, men oftast har det varit när jag har ätit och tryckt i mig det där lilla extra som fanns kvar på tallriken.

• brusett

Samma här. Jag är i vecka 14+6, och när jag ätit är det som att det blir stopp i magen, och jag fåt jätteont. Magen blir spänd och uppblåst.
    Ibland sitter det i resten av kvällen och natten, men idag - hurra! - har jag varit på toa efter lunch! :-

• Lilla Prussiluskan

Är i vecka 16 och känner samma sak...

• JoJo78

Jag är i V23 och har samma symptom!!! Känns inge bra alls, men bebis växer ju just nu ganska så mycket antagligen, det går ju i omgångar det där...

/ Josefina

• Lilla molntuss

Precis samma problem har jag.. är i vecka 16 och känner mig otroligt uppblåst när jag har ätit. Men verkar ju inte vara ensam, och de säger ju att man ska äta "små mål, men ofta". Bara det att det känns som att jag måste "passa" på att äta när jag väl kan =)

• guldplutt

Jag är bara precis i vecka 15, och jag känner mig som en bubblande spärrballong mest hela tiden...

• mamsandberg

Jag förstår precis hur du menar! Jag får likadant själv. Så fort jag har ätit (fastän det bara är lite yoghurt el. dyl) så får jag värk i magen. Det känns som att jag har ett brett resår band i magen som någon drar i. Aj, sådant spänner! Men jag har hört att det kan avta efter ett par månader. Så vi får nog hoppas på det! =o)

• guldplutt

Vad med hyperkänslighet för lukter då? Håller det i sig hela tiden tro, eller går det över? Det ska ju vara en skyddsmekanism för att man ska undvika saker som inte är så bra för fostret, så rent logiskt skulle man ju tyvärr kunna tänka sig att det håller i sig? Jag hatar lukten av rå lök, vinandedräkt, rök, starka rengöringsmedel mm...

• supergladis

Kände likadant för nån vecka sedan. Min BM sa då att det var som jag växte och att det stramade i både huden och ligamenten inuti mig. Och tydligen så känns det av mer just när man ätit eftersom all mat tar upp extraplats då också.

• Havsjungfrun

Jag kan nästan bli lite illamående ibland när jag ätit på kvällen och det måste jag ju göra annars klarar jag inte natten.

Appropå luktkänslighet. Den värsta lukt jag vet just nu är när min sambo varit på dass, lite jobbigt för vi har bara en toalett så det går inte att undvika den "ljuva" doften, urk!

• Jonna74

Hej!
    Jag går in i vecka 24 idag och har också problem med magen efter att jag ätit lunch här på jobb.
    Flera dagar i sträck så har jag blivit som en ballong och sen har jag fått rusa på toa och har haft världens rallymage. (Som tur är så finns här många toaletter här på jobb...)
    Kan vara lite stressmage också nu när jag är tillbaks på jobb som bidrar, men jag är allmänt lite skum i magen för tillfället.
    Gissar också på att det är för att så mycket som händer därinne just nu, och så har jag en bebis som är helvild där inne också.

Kramis Jonna

• Heranell

Är också i v. 24 och magen är som en spärrballong. Sen tror jag iofs att magen är inne i en tillväxtperiod för nu först har jag fått bebismage. Men samtidigt som jag blir uppblåst när jag äter känner jag mig ALDRIG mätt och skulle kunna äta hur mycket och hur onyttigt som helst om jag bara tillät mig!

• lolloP

Är i v. 16 och har samma problem. Känns liksom trångt och spänt i magen efter varje måltid, även om jag bara ätit lite. Senaste tiden har det bränt och gjort lite ont i magen och läkaren sa att det kunde vara lätt magkatarr, vilket ska vara vanligt bland gravida. Ska vara försiktig med stekt och kryddad mat. Har prövat Visiblin från apoteket och det hjälper. Försök att dricka mycket. Lycka till!

• Adagio

Jag är också stor som en ballong, speciellt på kvällarna, medan jag är två storlekar mindre på morgonen. Är nu i v. 14. Har haft problem med magen i många år, men den kula som syns efter middag nu under graviditeten är grym. Och ont gör det också, man blir alldeles orörlig.

Slår ett slag för Minifom som min läkare sa var riskfritt. Det kan man ge till bebisar som har problem med magen, men jag har själv använt det i pillerform i flera år och tycker att det hjälper bra mot gasig mage.

• JonnaT

Precis som jag!!
    v 20+6 idag.
    Börjat knapra Renni tuggisar, finns på Apoteket och jag tycker faktist att dom hjälper litegranna, i alla fall om man tar två.

• Jii

Känner så med.... men jag är inte gravid.... tror jag inte...

• kajsa kavat

Kan bara instämma.. Är i v. 15 och blir också alldeles uppblåst i magen när jag ätit, särskilt på kvällen....

Svar på tråden "Ont" och spänd i magen efter måltid