• Rödluvan84

Min hund åt en talgboll nyss!!

Har ringt till jourhavande veterinär, men har inte fått något svar. Så nu undrar jag om någon här vet vad jag ska göra? Har läst en massa skräckhistorier på nätet att tarmarna går sönder och hundarna dör.
    Han fick i sig en hel talgboll, med nät och allting.

• Svar på tråden Min hund åt en talgboll nyss!!
  • Pappatilltwins

Ring Strömsholm för rådgivning. De har öppet dygnet runt och det kostar ju inget att fråga om råd.

0220-45845

• Blomsteröga

Stackare! Det är jobbigt när dom får i sig saker som dom inte ska äta. Hoppas du får tag på veterinären snart. Jag har tyvärr inget råd att ge, men det låter inte bra.
    *kram*

• Majras

Vår hund blev "matad" med talgbollar av dottern för ett par veckor sen. Hon fick i sig 2 st och det enda som hände var att hon blev lite lös i magen dagen efter

• Girlinthecity

Vad skulle vara farlig för hunden i en talgboll?

• Blomsteröga

Jag är mest oroad över att den tydligen var kvar i nätet. Annars är det säkert inget problem.

• Loup Garou

Det har mina ätit har aldrig tänkt på att det skulle vara farligt, det är ju bara talg... (jag är annars en sådan som ringer och åker till vet hellre engång för mkt) Jaja de lever iaf! Hoppas du får svar!

• Höstregn

du kan ge din hund sparris eftersom dess trådar trasslar in sig i nätet och på så sätt passerar utan att skada tarmarna. tips från en veterinär. (jag är ej vet. dock)

• Rödluvan84

Har pratat med en veterinär just och hon lät inte alltför oroad. Sa att jag skulle "kasta in" grovsalt i halsen för att få honom att spy, och om inte det funkade kunde jag ge honom max 1 liter matolja, eller lite parafinolja. Så nu väntar jag på att han ska spy.Hon sa också att en talgboll är ju egentligen bara fett, och det smälter ju i magen. Och nätet är mjukt, så det borde inte heller vara så farligt.
    Usch, man ska nog inte googla så mycket och jaga upp sig såhär.

• Blomsteröga

Vad skönt att det inte verkar vara farligt. Min förra jycke satte i sig 20 tabletter treo en gång. man hinner bli ganska orolig.

• Girlinthecity

varför framkalla kräkning då?

Rödluvan84 skrev 2009-01-30 22:28:34 följande:
    Har pratat med en veterinär just och hon lät inte alltför oroad. Sa att jag skulle "kasta in" grovsalt i halsen för att få honom att spy, och om inte det funkade kunde jag ge honom max 1 liter matolja, eller lite parafinolja. Så nu väntar jag på att han ska spy.Hon sa också att en talgboll är ju egentligen bara fett, och det smälter ju i magen. Och nätet är mjukt, så det borde inte heller vara så farligt.Usch, man ska nog inte googla så mycket och jaga upp sig såhär.
  • Rödluvan84

För att det är bättre att det kommer upp den vägen. Det KAN ju gå fel, som med allt annat en hund trycker i sig i "misstag". Men nu har han spytt iaf, även om jag inte såg nån skymt av något nät. Fanns iaf lite solrosfrön och annan gegga.

• Snowy

Jag mötte en hund hos veterinären sist jag var där, den hade ätit 3 talgbollar och skulle få kräkmedel för att kräkas upp bollarna.
    De sa att det är farligt med så mycket fett för hundarna, bukspottkörteln (som producerar enzymet lipas som bryter ner fett) kan få spel...
    Såg att han åt den igårkväll, så det är väl bara att hoppas att han kräktes eller hade tur och klarade den stora mängden fett!

• Rödluvan84

Konstigt att vissa veterinärer ser allvarligt på det, medans vissa bara viftar undan det och tycker att man är korkad som ens ringer.
    Det gick iaf bra med min hund. Vi fick honom att spy, och han är precis som vanligt nu.

• Snowy

Skönt... Man blir ju helt galen när ens hund är dålig. De kan ju inte prata, man vet ju inte hur de mår. Tänk, man är såå larvig när det gäller ens djur, undra om man blir likadan, värre eller om man ser lättare på det när ens barn blir sjuka?!?

• Cribba83

Det beror på vilken talgbill, vilket nät, med eller utan, hundens ras, vikt o stl, styrka, ålder, visdt kan min 60 kg hund på 3år stoppa i sig en mr rubb o stubb men NU Va DET Brad...DEN GAMLA 13 ÅRIGA, såg att han tittade på den tog den i munnen tittade förnärmat på mig o rulka bort den, ja gick på toa i 25 sek f tvätta händer kom ut o den va borta...MED NÄT O ALLT, googlade va d va för boll, vilket nät d va, finns dem som e Obra pladt o den som e mindre Obra nätplast...dwnna va naturblahblah blah, gick på promenad medans ja vänta svar från min vet...han sa att mkn amstaff schäffer mix fr spanien me sina kilon o stl trots ålder bör ha bajsat ut den eller spyr upp den inom tolv timmar, ooom han skulle bli dåsig o slö, flämta o visa att han hade ont skulle vi åka in men annarrs skulle d jobba sig ut av sig själv...

Glad hund som bajsat men inget nät(ja jag kollade) så nu väntar morgon prom, glad hund... På med handskar, antingen en awesome fredag eller en riktigt BLACK FRIDAY...

Sofar so good()()(#

Svar på tråden Min hund åt en talgboll nyss!!