hur utvecklas era bäbisar som är födda ca 5 veckor förtidigt
Ni som fått ca 5 veckor för tidigt...är era barn sena i sin utveckling...så som att greppa saker,flytta saker mellan händerna, sitta, krypa m.m
Ni som fått ca 5 veckor för tidigt...är era barn sena i sin utveckling...så som att greppa saker,flytta saker mellan händerna, sitta, krypa m.m
Sonen föddes 4 veckor för tidigt och är i dag 16 månader. Han var lite sen (inte på något sätt onormalt) med det mesta, typ vända runt, krypa, gå utan stöd osv. Han går som bara den sedan några månader men vissa barn går ju redan vid 10-12 månader. Idag är han helt i kapp rent motoriskt. Han säger inte så många ord men pratar oavbrutet och förstår väldigt många instruktioner, typ kan du hämta/ ställa tillbaks dina stövlar, ta av dig dina strumpor, gå och byta blöja, hjälpa mamma att städa etc. Han blir också mycket frustrerad då vi inte begriper det han säger för han har bexsmd vilja.
Sonen född 7 veckor förtidigt har varit lite senare än andra motoriskt, men inom vad som är normalt, talet har varit mer utvecklat däremot.. han är drygt 2 år nu och pratar på som bara den, kan en massa bokstäver, siffror, färger osv. HAn är precis som alla andra i hans ålder..
Vår lilleman föddes 5 v. för tidigt.Han är nu 5 månader. Jag har märkt att han är ca 3-4 veckor efter i utvecklingen. Vi har 2 vänner som fick barn samtidigt och de är före i det mesta. Det gör dock inget eftersom alla barn utvecklas i sin takt. Man brukar väl säga att vid ca 1 års ålder är de ifatt sina jämnåriga.
Fick min kille 7 veckor för tidigt och han är ikapp
Kanske skulle tillägga att när han var 5 månader så var han ikapp utvecklingen som om han vore 5 månader.
min dotter föddes 4 veckor för tidigt men har varit tidig i allt (sitta, krypa, gå längst möbler) ..hon är nu 9 månader och går redan med en sån där "lära gå-vagn" från brio :D
bara vikten hon haft lite problem med.
väger nu vid 9 månader 6,5kg.
Hej, nej tvärtom, tidiga... =)
Mina är födda v33, resp v35 (tvins), men däremot utvecklas tvinsen väldigt olika, den ena är tidig på allt det motoriska, den andra med talet och socialt mm.
Däremot är de små och där får vi korrigera och gå efter deras egen kurva. Maten har jag fått skynda långsamt med, övergången till vanlig mat, pga känsliga magar.
Men utveckling är alltid så individuellt, vissa lär sig fort, andra är försiktigare och barn utvecklas även olika fort på olika områden, vissa är tidiga motoriskt, socialt, tal mm. Njut av ditt barns små underbara framsteg, det händer ngt varje dag!!!
Kram Babe
Fick nio veckor förtidigt och han har varit snabb med det mesta är bara talet och gå själv som är kvar nu.
min dotter är 5-6 v.för tidigt född.jag märkte ganska snart att hon va sen .hon fick inte upp nacken ,satt inte förrän 10 mån,kröp vid 15 mån och gick vid 23 mån.där emot va hon tidig i tal och börja gå på pottan vid 1 1/2 års ålder och blev torr strax efter.vet nu idag att hon har låg muskeltonus som gör henne sen,inget ovanlig för tidigt födda. alla mina 3 barn är prematur barn men ingen av de andra har varit sena.i hennes fall kan de bero på många faktorer säger läkaren.jag lärde mig att man aldrig ska jämnföra andras barn med mitt eget,alla utvecklas så olika,är man orolig,sök hjälp och få expert hjälp om man känner nåt är fel,men en sak är säkert-hur ens barn är så älskar man det ändå.för ja själv fick nu svar i höstas att mitt barn har en skada på lillhjärnan där allt med balans å det sittter.jag bröt ihop,men samtidigt kan man faktiskt inte bara kliva av planet å säga -tack för mig!!man kämpar på.vetskapen är väl hårdast-mitt barn är inte som andra,man man älskar dom ändå!
Våran Wille föddes 6 veckor tidigt å nu i efterhand har jag tänkt på att när han växte ikapp med vikten ( alltså när han kom upp på normalvikt) så kom han också ikapp med allt annat. Han satt sent, vände sig sent osv. Det var som om han la all energi på att gå upp i vikt istället. Nu är han som vilken 1,5 åring som helst.
Jag har två barn som är födda i v.34+1 och 34+2
det skiljer jätte mycket på hur deras utv.varit,den äldsta idag 2,5 år har hela tiden varit tidig i det mesta satt vid 5 mån.och gick utan stöd vid 9 mån.
lillebror har varit senare satt vid 7 mån. kröp vid 8 mån.han är idag 8.5 månader.
jag har två killar som föddes 6 veckor för tidigt, den ena är idag 11 år och den andra är idag 5 månader.
Han som är 11år var snabb med start saker som sitta, krypa, gå och prata. Däremot är han lite omogen för sin ålder nu. Han är 11 i ålder men känner man inte honom och ser honom hur han beteer sig tror man lätt att han är 8år.
Han som är 5 månader ökar fint i vikt men är ostadig i nacken än och så men han vill och försöker,. Kan själv ta saker i handen och kordinera in i munen och likn.
Det är så olika med de små liven.
Jag har en son född i vecka 35 och det första året var han sen. De där 5 veckorna var väldit påtagliga. Han klarade inte 6 månaders kontollen när han var 6 månader. I dag som 3 1/2 åring känns det som han är i kapp. Men han är fortfarande sen motoriskt, fast å andra sidan är hans lillasyster (född i vecka 37) som är 1 år ännu senare motoriskt än han var.
Min dotter har nyss fyllt 1år och hon föddes 7.v förtidigt. Hon är "ikapp" sina jämngamla. Men det där med utveckling beror ju på så många olika faktorer som tex. olika komplikationer under neotiden. Men den största faktorn är nog att vi alla faktiskt är olika som individer och utvecklas olika fort.