• elvinaOstefan

Har era barn fått MPR-vaccin? Några biverkningar efter?

Snart är det tid för att ge sonen MPR-vaccin (Mässling-påssjukan-rödahund) som ges vid 18mån ålder. Men efter att diskuterat risker/biverkningarna som MPR vaccinet kan ge, blir jag allt mer tveksam till att vaccinera sonen.
    Igår gick det tydligen en program på Operah där dom avrådde folk att ge vaccinet, då barn både fått autism och dött pga det. (ska tilläga att jag inte såg programmet själv, två vänninor berättade det)

Hur har ni gjort? Har era barn fått biverkningar dyl?

Devin, det finaste vi har ♥
  • Svar på tråden Har era barn fått MPR-vaccin? Några biverkningar efter?
  • miababia

sonen fick den för snart 6 mån sen, det enda som märktes på honom var lite utslag någon v efter.

• ludenben

Men att inte folk kan släppa de där hysteriska mammorna på operah. Det är bara skitsnack. MPR ger INTE autsim. Det är forskat på det i flera länder, stora studier och det finns inga samband. Kolla på smittskyddsinstitutet, det står klart och tydligt där att det inte ger någon autism.
    De komplikationer du kan få av tex mässlingen, hjärninflammation kan i sin tur ge utvecklingsstörning. Påsssjuka kan ge sterilitet och förstörd hörsel, röda hund fosterskador. Det VET man för det är bevisat. Autism finna inga som helst belägg för.

BF 23/4- 09
  • pigglet

Med risk för att bli lynchad, men jag har inte vaccinerat barnen. Vet dock hur sådana här trådar kan utvecklas, så jag drar mig ur direkt... Ts: vill du veta mer om vad jag grundat mitt beslut på kan du inboxa mig.

• memlan

Våra barn är vaccinerade och fick inga biverkningar av det (sov lite extra dygnet efter sprutan bara, vilket de gjort efter flera "sprut-tillfällen").
    Det finns inget som talar för att vaccinationen ger autism! Men "sjukdommen bryter ofta ut" (i brist på bättre formulering) just kring den ålder då vaccinet ges och det är ju klart att man som förälder vill ha en förklaring till VARFÖR just ens barn fick/hade autism...

• ludenben

www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp&a=3791&t=2240

orsakverkan.blogspot.com/2008/02/bekrftelse-koppling-saknas-mellan-mpr.html

www.smittskyddsinstitutet.se/vanliga-fragor/allmanna-vaccinationsprogrammet/massling-passjuka-och-roda-hund/

Här finns flera artiklar som berör ämnet. Okej att man inte vill vaccinera av andra orsaker men att tro att det skulle orsaka autism är löjligt eftersom samband inte finns. Folk borde lita mer på kunnigt folk än vanliga mammor på Operah.

BF 23/4- 09
  • Paninaro

Vår dotter fick inga biverkningar alls. Har för mig att biverkningarna annars brukar komma 9 -12 dagar efter sprutan, ofta som feber.

• cosinus

Min mellanson fick lite feber efter en vecka men eftersom han ju gick på dagis är det omöjligt att säga om det var en biverkning eller en helt vanlig dagisförkylning.

Annars har ingen av de två större fått några biverkningar alls och jag är inte det minsta orolig för lilleman när det blir hans tur.

• ladysoul77

Tack för den här tråden! Jag ska gå till BVC om 10 minuter med min dotter och jag hade en sån klump i magen för jag såg Oprah.. Skönt att höra att det är struntsnack.

• Alle

Mässling och Röda hund ökar tyvärr i Sverige, och det beror bland annat på den minskade andelen vaccinerade barn.
    Det är inga trevliga sjukdomar någon av dem.
    Själv så har jag vaccinerat mina tre barn enligt då rådande vaccinationsprogram och ingen av de som har fått det har reagerat.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • linhen

Min stora är vaccinerad men inte mittenbarnet och vi får se med minstingen. Mellantjejen valde vi att vänta eftersom vi trodde hon var äggallergiker. Den minst funderar jag att vänta med eftersom storebror blev rätt dålig och fick muskelvärk, feber och prickar som höll i flera veckor.

Svar på tråden Har era barn fått MPR-vaccin? Några biverkningar efter?