• saraEN

Tredje missfallet i rad + 36 år och deprimerad + hjälp

Igår fick jag mitt tredje missfall. Vi har försökt bli gravida i drygt 3 år och har haft ett missfall per år. Vi såg hjärtat slå förra veckan men igår blev det missfall. Jag är så fruktansvärt deprimerad jag vet inte vad jag ska ta vägen. Jag äter Levaxin och de två första missfallen hade jag något förhöjt tsh värde, inte alls högt utan runt 4.2 det andra och det första vet jag inte för då visste jag nog inte om min hypotyreos. Den senaste (3:e graviditeten/missfallet) hade jag 3.68 TSH och jag åt högre levaxindos så att det var rätt men åndå blev det missfall. Jag känner abolut inget hopp inför framtiden. 3 missfall i rad är ju bara 1-3% som drabbas, så jag är väl 1 av dom som aldrig kommer få barn : ( då kan jag lika gärna dö. Jag mår så jävla dåligt. Snälla ni som har haft flera missfall och sedan blivit gravida, ge mig hopp.

• Svar på tråden Tredje missfallet i rad + 36 år och deprimerad + hjälp
  • Kofttanten

Usch vad trist. Har tyvärr inte lyckats med en graviditet själv men vet att det finns de som lyckas trots flera missfall. Hoppas att du är en ev dem.

• SisselaM

Hej,
    Beklagar dina mf. Läs i de långa trådarna här, tex "utredning efter upprepade missfall" och "fler med upprepade missfall" och hoppa in i dem så ska du se att du både känner stöd av det du läser och får stöd om du själv skriver något. Där finns många med erfarenhet av upprepade mf. Jag har själv nyligen dykt in som ny efter ett ma och ett mf. Tycker det hjälper.

• First baby

Min gyn sa "att ha missfall upp till grr på raken är vanligt" (!)

• Poppy Lee

TS: många kramar till dig! Du ska absolut inte ge upp! Jag är övertygad att du med rätt behandling kan behålla en graviditet.

TSH på 3,68 är högt om man har fått flera mf, tycker min gynekolog. Han rekommenderar att man ligger under 2. Det är också viktigt att du håller koll på ditt T4-värde. Dessutom hänger autoimmuna sjukdomar (som hypothyreos) samman med benägenhet att få missfall orsakade av immunologiska reaktioner. Många gynekologer är tyvärr inte experter på endokrinologi, och menar att det ska vara säkert att ha ett TSH under 4, men det stämmer inte enligt min gyn iaf.

Det forskas allt mer på detta och många gynekologer behandlar numer missfallspatienter med blodförtunnande medicin såsom Fragmin eller Trombyl i förebyggade syfte. Väldigt, väldigt många blir hjälpta av det.

Kortison är en annan behandling som blir allt vanligare. Har du fått en vettig utredning? Testat någon annan behandling än Levaxin?

Kram!

• mirakelhopp

Hej. Jag har en dotter på 5 år. Efter henne har jag genomgått 4 MF. Jag har också hypotyreos och delar föregående inläggs åsikter angående TSH och T4.

Sitter idag gravid í V 22 och fattar egentligen ingenting! Jag är så oerhört lycklig över detta. Min dos som min mkt rutinerade läkare (främst på hypo) satte mig för inför min graviditet gjorde så att jag hamnade på TSH 18 och T4 mindre än 0,01. Detta är perfekt utgångsläge inför grav, då man ska ligga lite högt just för att fostret tar såpass mkt om man blir gravid. Denna gången gjorde vi också IVF för att maximera chansen att få "top of the line" ägg och spermier. Jag ordinerades också trombyl fram till V12. Jag är övertygad att det är trombylen som har hjälpt mig denna gång. Det finns en teori som en läkare i Borås har en framgångsrik studie på. Att i början av en grav, kan det bildas mikroskopiska proppar (som man inte kan upptäcka) i de små blodkärlen som bildas i början på en grav. Får man då trombyl som underlättar detta blodflödet.

Jag tycker absolut inte att du ska ge upp!!! Testa gärna IVF och trombyl. Jag önskar dig all lycka i världen!

• xxJessikaxx

Är själv 36 och har just fått mitt andra missfall på raken, eller rättare sagt, detta kan till och med vara sk mola / druvbörd om jag har otur. Kommer att kräva Trombyl och täta kontroller nästa gång. Har dock en son på 3 och hade ett missfall före honom så jag lever på hoppet och hoppas du även orkar det TS...

• Eva X

Hej! Innan vi fick vår son, som i dag 11 månader, hade vi det som du med tre missfall. Ett missfall om året (2005, 2006 och 2007), eller rättare sagt, två missfall och ett utomkveds. Jag trodde aldrig att det skulle gå vägen och var också nattsvart i tanken emellanåt. Efter tre mf får man ju dock en utredning och trots om den inte visade vad som var fel hos oss gav den oss mod att forsätta försöka. Vi fick kontakt med en läkare som gav oss täta kontroller tidigt i denna, vår fjärde, graviditet. Dessutom självmedicinerade jag med låg dos av albyl minor och åt omega 3. Vet ju inte vad som gjorde att det gick vägen den här gången trots att hela graviditeten dessutom kantades av komplikationer och slutade med ett akut snitt i vecka 36, men huvudsaken är att INTE ge upp. Jag har kontakt med flera personer som haft upprepade missfall, både tre, fyra och fem på raken, och i dag har ALLA fått barn eller är långt framme i graviditeten. Jag hörde någongång att en läkare hade sagt att om man får missfall får man också barn till slut, det är bara en fråga om hur många gånger man orkar försöka! Massa styrkekramar till dig!

• ida 07

Jag är också en av dom som fått flera mf... Har även jag fått 3 på raken och försökt bli gravid i snart två år.Fyller 36 i vår. Jag får inga riktiga svar vad det kan bero på. Har två barn sedan ett tidigare förhållande som är 6 och 8 år. Hade aldrig något mf med mitt ex.

Har också läst om blodförunnande osv men vet eg inte vad som är sant eller inte.

Stor kram till dej vill bara säga att du inte är ensam där ute som kämpar...

• saraEN

Hej Eva x och ni andra som svarat på min TS. Tack, det inger verkligen hopp. Det du Eva sa om att de som fått missfall och att alla har fått barn gör att jag orkar vidare. Det känns enormt jobbigt just nu, tre av mina nära vänner är gravida och en fick dessutom två tvillingdöttrar precis. Hur fan ska man orka le och låtsas som vanligt. Känns som att jag börjar dra mig undan dem med barn och klänger fast vid dem som inte har... fan vad jobbigt detta är. Men jag kommer inte ge upp....

Svar på tråden Tredje missfallet i rad + 36 år och deprimerad + hjälp