• NilamNilam

Hur gör ni för att orka?

Tiden bara går, mensen kommer och kommer, och om man händelsevis blir med barn så blir det missfall. Någon som känner igen sig?

Efter 2 ma (v.9-10) och 2 tidiga mf så har jag nu tappat tålamodet totalt. Mina tankar har låst sig och jag tycker att sex av och till känns ganska jobbigt, för målinriktat. Och jag känner mig så förskräckligt ensam.

När man i vanliga fall har ett mål som man vill nå fokuserar man hur mycket som helst på det målet medan tipset man får när man försöker skaffa barn är att "sluta tänka" - va sjutton!?! Hur ska man lyckas med det???

Nu undrar jag om ni kloka människor där ute har tips att komma med hur man hanterar sina tankar och känslor i en tid då det viktigaste som finns är att få barn men när det hela tiden går snett.

• Svar på tråden Hur gör ni för att orka?
  • Arien

NilamNilam skrev 2009-01-27 09:47:38 följande:

När man i vanliga fall har ett mål som man vill nå fokuserar man hur mycket som helst på det målet medan tipset man får när man försöker skaffa barn är att "sluta tänka" - va sjutton!?! Hur ska man lyckas med det???Nu undrar jag om ni kloka människor där ute har tips att komma med hur man hanterar sina tankar och känslor i en tid då det viktigaste som finns är att få barn men när det hela tiden går snett.
    Det där tipset är inte vatten värt. Såvida du inte lider av extrem kronisk stress påverkar inte dina tankar din fertilitet. Regelbunden sex vid ÄL + turen på sin sida är det som gäller. Själv var jag i den där karusellen i nästan fyra år och det enda råd jag egentligen kan ge är att försöka göra lite roliga saker tillsammans så att man inte allt kretsar kring att "göra barn" (och då inte för att det ska gå bättre utan för att man ska må bättre). Det är svårt att tänka på annat när man väl bestämt sig för att man vill ha barn och det sen visar sig inte vara så lätt men jag tror att man måste försöka att slå bort tanken då och då.
Svar på tråden Hur gör ni för att orka?